Gepubliceerd: 28-10-2022 11:22:44
Opdracht: Adviseur Kwaliteitsmanagement Deze offerte is niet langer actief: De inschrijfdatum is verlopen
Adviseur Kwaliteitsmanagement
2210-10523
Utrecht
in de provincie Utrecht
9
01-01-2023 31-12-2023
06-11-2022
Heijmans Support
heijmanssupport@tptmail.nl
085-8772319
Contact aanvraag verstuurd
Interim
Riool-, grond- en wegenbouw, Inkoop, contracten aanbesteding,
adviseur, kwaliteitsdeskundige/kam medewerker,
Voor een overheidsorganisatie zijn we op zoek naar een Adviseur Kwaliteitsmanagement.
Onder aansturing van de Manager Projectbeheersing voert de adviseur werkzaamheden uit op het gebied van Kwaliteitsmanagement op operationeel en tactisch niveau.
Je geeft binnen het project structuur aan het kwaliteitsmanagement en creëert een collectief bewustzijn ten aanzien van de kwaliteitsborging. Zo zorg jij ervoor dat we ons project kunnen beheersen op het gebied van kwaliteitsmanagement.
Op basis van een periodiek te actualiseren auditplanning voer je audits, producttoetsen en evaluaties uit, houd je het Projectkwaliteitssysteem actueel en compleet en zorg je dat de PDCA-cyclus in gang wordt gezet en gehouden.
Daarnaast lever je tijdig volledige en juiste managementinformatie aan en adviseer je de manager projectbeheersing en de andere IPM-rolhouders over de opzet, kwaliteit en werking van hun managementsystemen. Op basis van jouw adviezen worden beslissingen over beheersmaatregelen en verbetermaatregelen genomen.
Om het kwaliteitsmanagementproces te faciliteren, onderneemt de adviseur kwaliteitsmanagement zelfstandig en op eigen initiatief en afgestemd op de wensen van de manager projectbeheersing, de volgende activiteiten:
• Het Beheren van een Projectkwaliteitssysteem.
Om een project beheerst en kwalitatief goed uit te voeren, is het belangrijk om afspraken en activiteiten vast te leggen. Dit gebeurt in het projectkwaliteitssysteem (verder: PKS). Het PKS is het geheel van alle geldende afspraken/werkwijzen (zowel RWS-breed, als project-specifiek) binnen een project, met als doel de projectkwaliteit te beheersen en te verbeteren. Dit overzicht is ook het referentiekader voor interne kwaliteitsborging (IKB). Om ervoor te zorgen dat het project met een actueel PKS werkt, dient dit compleet en actueel gehouden te worden. De werkzaamheden richten zich op het uitvoeren van de controle op de relevantie, actualiteit en compleetheid van het PKS. Alle wijzigingen c.q. aanvullingen moeten worden verwerkt in het PKS-overzicht, openstaande inhoudelijke acties m.b.t. de PKS-documenten moeten worden geregistreerd en uitgezet en in een adviesmemo aan het IPM-team moet worden omschreven welke controles er hebben plaatsgevonden, wat de uitkomsten daarvan zijn en wat de adviezen aan het IPM-team zijn.
• Het uitwerken van een gedefinieerd Projectkwaliteitssysteem.
Deze werkzaamheden richten zich op het uitwerken van in het PKS ontbrekende of project-specifieke procesbeschrijvingen. Nieuwe of aangepaste beschrijvingen kunnen nodig zijn als gevolg van voorgestelde verbetermaatregelen uit audits, toetsen en evaluaties en voortschrijdend inzicht. Het opstellen van een procesbeschrijving helpt het projectteam om overzicht te krijgen, risico’s te inventariseren en bevordert de communicatie (tussen disciplines).
• Het opstellen van een auditplanning.
Het doel van het opstellen van een auditplanning is het vroegtijdig inzicht hebben in doel, aard, omvang en tijdstip van de verplichte- en niet-verplichte audits, producttoetsen en evaluaties, zodat afstemming hier tussen kan plaatsvinden. Er is een halfjaarlijkse auditplanning die per kwartaal wordt bijgewerkt.
• Het uitvoeren van een interne producttoets.
Het doel van een interne producttoets is het vaststellen of en in welke mate het product voldoet aan de daaraan gestelde eisen (= verificatie). De toets wordt uitgevoerd conform een toetsplan en vastgelegd in een toetsrapport.
• Het uitvoeren van een interne audit.
Het doel van een interne audit is het vaststellen of en in welke mate conform procedures/interne afspraken wordt gewerkt. Daarnaast wordt vastgesteld of en in welke mate het risico in de uitvoering beheerst wordt. De werkzaamheden bestaan uit het opstellen van een intakeformulier, de uitvoering van de interne audit en de vastlegging van bevindingen, conclusies en aanbevelingen in een auditrapport.
• Het uitvoeren van evaluaties
Het doel van evaluaties is het invulling geven aan een lerende en verbeterende organisatie. De adviseur kwaliteitsmanagement komt proactief met voorstellen om evaluaties uit te voeren zowel aan het eind van iedere projectfase alsook tussentijds. Het resultaat van een evaluatie wordt vastgelegd in een evaluatieverslag.
• Het inrichten, vullen en actualiseren van een verbeterregister
Deze werkzaamheden richten zich op het vullen en actueel houden van het verbeterregister naar aanleiding van uitgevoerde audits, toetsen en evaluaties en andere aanbevelingen en/of verbetermaatregelen. Door het SMART vastleggen hoe wordt omgegaan met de resultaten van audits, toetsen, evaluaties en andere vastgestelde verbetermaatregelen binnen een project moet dit register het analyseren van trends mogelijk maken en structurele verbeteringen in gang zetten. De adviseur kwaliteitsmanagement ziet erop toe dat de voorgestelde verbetermaatregelen ook worden uitgevoerd.
Onder meer:
- minimaal een afgeronde HBO opleiding
- minimaal 3 jaar ervaring op het gebied van kwaliteitsmanagement
- minimaal 3 jaar kennis van en ervaring met infrastructurele projecten in de contracterings- en uitvoeringsfase
- minimaal 3 jaar kennis van en ervaring met geïntegreerde contractvormen in civieltechnische werken (D&C, DBFM)