Gepubliceerd: 24-07-2020 10:40:30
Opdracht: Projectleider / Begeleider jaarrekening Deze offerte is niet langer actief: De inschrijfdatum is verlopen
Projectleider / Begeleider jaarrekening
2007-4114
Overijssel
Overijssel
24
01-09-2020 01-07-2021
12-08-2020
Heijmans Support
netwerk@heijmans-support.nl
085-8772319
Contact aanvraag verstuurd
Interim
Financieel en administratie
Financieel/administratie,
Voor een gemeente zij we op zoek naar een begeleider van het voorbereiden van het jaarrekening dossier voor de accountantscontrole van boekjaar 2020. De taken zijn primair gericht op het kwalitatief verbeteren (leesbaarheid, volledigheid en diepgang) van het jaarrekeningdossier (exclusief jaarverslag) in samenwerking met de betrokken medewerkers van de gemeente. Op een projectmatige manier zal er een verbetertraject opgestart moeten worden om de benodigde kwaliteitsslag aan de voorkant te maken. Daarnaast is de begeleider tijdens de jaarrekening controle de coördinator en kritische toetser van eventuele (verdiepende) vragen aan de gemeente, zodat deze tijdig en accuraat worden aangeleverd.
De begeleider is bekend met wat verwacht wordt van aan te leveren documentatie voor de accountant en weet de organisatie hierin vakkundig mee te nemen. De opdracht begint met het opstellen van een plan van aanpak van start tot afronding accountantscontrole, waarbij de leerpunten van afgelopen (boekjaar 2019) accountantscontrole wordt meegenomen. Om vervolgens dit plan van aanpak tot uitvoering te brengen, in samenwerking met de betrokken medewerkers.
Doelen zijn:
- Opleveren van een toereikend jaarrekeningdossier aan de accountant voor controle van boekjaar 2020.
- Professionaliseren van het proces en vakinhoudelijke kennis van oplevering jaarrekeningdossier (inclusief heldere richtlijnen, werkafspraken en werkinstructies) voor verdere jaren.
Op te leveren resultaten:
- Plan van aanpak voor het realiseren van de gewenste kwaliteitsslag en het organiseren van de benodigde informatie voor het jaarrekening dossiers; Dit op basis van de evaluatie van het afgelopen jaarrekeningtraject en een eigen analyse van het balansdossier.
- Bevindingenscan uit de interim controle en startnotitie van PwC waarbij het - Plan van aanpak wordt getoetst op actualiteit en urgentie van de onderwerpen
- Heldere richtlijnen, werkafspraken en werkinstructies zodat er conform nieuwe kwaliteitsstandaarden gewerkt kan worden en hierop getoetst kan worden.
- Feitelijke oplevering van het jaarrekening dossier aan de accountant, inclusief coördinatie en toetsing van aanvullende vragen door de accountant;
- Beknopt eindadvies voor verbeteringen in het aanleverproces.
Onder meer:
- minimaal een aantoonbaar afgeronde HBO-opleiding (AA-titel) en aantoonbare deskundigheid op het gebied van de BBV
- minimaal 3 jaar ervaring als adviseur of openbaar accountant in een jaarrekeningtraject bij een gemeente, in de afgelopen 5 jaar
- recente (afgelopen 3 jaar) ervaring met het opstellen en/of reviewen van een balansdossier bij een gemeente
- ervaring met het aansturen, stimuleren en enthousiasmeren van (groepen) medewerkers, in de afgelopen 3 jaar