De afdeling en team
De afdeling Werk en Dienstverlening is een bedrijfs- en beleidsmatige afdeling, opererend op het snijvlak van economische ontwikkelingen, de arbeidsmarkt en sociale infrastructuur.
Kerntaken zijn:
-het toeleiden van werkzoekenden naar werk;
-het verstrekken van een (tijdelijk) inkomen;
-het (financieel) ondersteunen van burgers met een laag inkomen en/of handicap;
De afdeling Werk en Dienstverlening bestaat uit de teams Werk & Poort, Werk & Handhaving, Inkomen (Front-Office) en Inkomen (Back-Office).
Wij zijn op zoek naar twee kandidaten voor de functie van Inkomensconsulent team Inkomen (front-office en back-office). Verwacht wordt dat de kandidaten alle werkzaamheden binnen de inkomensteams kunnen verrichten.
De functie
Binnen de afdeling Werk en Dienstverlening is ruimte voor de functie van inkomensconsulent met als taken:
-Het afhandelen van bijstandsaanvragen (Algemene bijstand, Bijzondere bijstand en IOAW).
De volgende deeltaken zijn daarbij te onderscheiden:
- het beoordelen van de aangeleverde administratief compleet zijnde aanvragen op relevante juridische en maatschappelijke aspecten
- het voeren van gesprekken met cliënten met als doel het verkrijgen van verdere informatie teneinde een gefundeerde mening te kunnen vormen i.v.m. het afhandelen van de aanvraag
- het weergeven van de bevindingen in een rapportage na eventueel extern ingewonnen advies en het nemen van een besluit
- Het afhandelen van onderzoeken m.b.t. de rechtmatigheid van uitkeringen, omvattende
- het op juistheid controleren van door cliënten in het kader van heronderzoeken aangeleverde gegevens
- het vastleggen van de consequenties v.w.b. het recht op c.q. de hoogte van de uitkering in een rapportage en beslissing na eventueel extern ingewonnen advies
- het opleggen van maatregelen
- het uitvoeren van (fraude-)verificatieonderzoeken middels een huisbezoek
- het stimuleren en motiveren van cliënten richting arbeidsmarkt middels toepassing van het incentive- en maatregelenbeleid
- het voeren van overleg op cliëntniveau, zowel intern als met externe instanties in relatie tot verstrekking van uitkeringen
- Het terugvorderen van uitkering bij de cliënt en het verhalen van uitkering bij derden, inhoudende
- het nemen van een herzieningsbesluit, het vaststellen van de vordering en het treffen van een terugbetalingsregeling met cliënt
- het vaststellen van de wettelijke onderhoudsplicht en het berekenen van de onderhoudsbijdrage
- Overige werkzaamheden, waaronder
- het doorverwijzen van cliënten bij eventuele materiële en immateriële problemen
- het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoek na beëindiging van de uitkering (beëindigingonderzoeken)
- het uitvoeren van door derden gelegd beslag op een uitkering
Afhankelijk van de plaatsing in front- of backoffice zal het definitieve takenpakket worden vastgesteld.
Kandidaatomschrijving
Ervaring met soortgelijke werkzaamheden en een goede kennis van de office pakketten en Civision-Sam(enlevingszaken) vormen een pré evenals goede kennis van de betreffende wet- en regelgeving, alsook de beleidsregels en verordeningen geldend binnen de gemeente.
Eisen