Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
965
 
Opdracht
Projectleider Digitale Handtekening, 24-32 u/w
 
Sluitingsdatum
2016-12-19 09:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
ICT (zakelijke automatisering)
 
Provincie
Zuid-Holland
 
Beschrijving

Aanvraagnummer

965

Aanvang

z.s.m.

Duur

6 maanden

Opleidingsniveau

WO

Optie tot verlenging

Mogelijk maar nog niet bekend.

Regio

Zuid-Holland

Uren per week

24 tot 32

Verloopt op

19-12-2016 09:00

 

Opdracht
Digitaliseringsambitie gemeente. De gemeente heeft in lijn  met haar digitaliseringsambitie het Masterplan Digitaliseren opgesteld. De lange termijndoelstelling is dat burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties digitaal zaken kunnen doen met de gemeente. Om deze lange termijn doelstelling te realiseren zijn er meerdere digitaliserings- en veranderprojecten nodig. Het Managementteam heeft op basis van strategische afweging projecten geselecteerd die onder de vlag van het Masterplan Digitaliseren afgestemd en in samenhang worden uitgevoerd.


De aanpak en de resultaten
Wij breiden ons digitale aanbod van producten uit in combinatie met het digitaliseren van de processen van onze front- en backoffice. De inrichting moet optimaal aansluiten bij de wensen en behoefte van onze burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties en de toegang tot onze digitale producten en diensten moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Digitaliseren voor de korte termijn betekent het optimaal benutten van onze bestaande ICT middelen en ICT-architectuur. Op de (middel)lange termijn worden al onze processen zaakgericht ingericht, conform de landelijke standaarden.

De gemeente werkt met projectcontrol. Dit betekent dat u gebruik maakt van de standaard formats, projectondersteuning en middelen  en dat de rollen en taken zijn belegd. Hierbij doorlopen we vier projectfasen: startfase, planningsfase, uitvoeringsfase, afsluitingsfase. Binnen team  DIA werkt u samen met een  I-adviseur, de projectportfoliomanager  en een team van vakspecialisten.


Uw vertrekpunt
Sinds 2010 is de gemeente bezig met het digitaal ondertekenen van documenten. De reden hiervoor is de digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven. Naast dit doel helpt digitaal ondertekenen ook met het realiseren van eigentijds en digitaal werken.

De ambitie van gemeente is om zoveel mogelijk digitaal en zaakgericht te werken voor een optimale dienstverlening naar burgers en bedrijven. Deze ambitie kan alleen worden waargemaakt door te werken met elektronische handtekeningen.  Het werken met elektronische handtekeningen moet zorgen  voor minder handelingen in de procesgang en is de vervanger voor ondertekenen met een geschreven “natte” handtekening. Dit project realiseert een generieke bouwsteen voor al onze processen waar een handtekening vereist is.

De gemeente beschikt over een concept beleid elektronische handtekening waarin drie soorten worden onderkend. De gewone elektronische handtekening, de geavanceerde elektronische handtekening, de gekwalificeerde elektronische handtekening. Het college van B&W heeft op 26 juni 2012 besloten de vormen van  elektronische handtekeningen toe te staan.

 

Uw uitdagingen
Voor  alle projecten geldt dat inzet van resources ( geld, mensen, middelen)  vooraf scherp wordt  ingeschat en wij vragen u om  de projectresultaten te behalen met een beperkte resourcebelasting en een maximale kennisoverdracht in de lijn. 

 

Uw opdrachtgever
U bent werkzaam bij de afdeling BAS, binnen de werkorganisatie, team DIA. U legt verantwoording voor uw project af aan het kernteam (stuurgroep) en rapporteert over de voortgang van uw project aan de projectportfoliomanager. Het Kernteam bestaat uit afdelingshoofd Dienstverlening (DV), afdelingshoofd Samenleving (SAM) en afdelingshoofd Bedrijfsvoering, Advies en Services (BAS). 

 

Uw projectopdracht

  1. U richt BCT/CORSA technisch en functioneel in voor het generiek aansluiten van onze processen voor het gebruik van de gewone elektronische handtekening en of de geavanceerde elektronische handtekening.
  2. U test de toepassing in het WABO proces.
  3. U stelt uw resultaat beschikbaar aan de projectleider zaakgericht werken zodat de oplossing ingezet kan worden in de processen aanvraag gehandicaptenparkeerkaart en WMO Meldingen.
  4. U zorgt er voor dat eventuele privacy- en beveiligingsvraagstukken worden geadresseerd. U werkt daarbij nauw samen met onze security- en privacy officers. 
  5. U zorgt voor een geaccepteerd en ingebed  beheerproces binnen de beheerorganisatie, inclusief een geactualiseerde architectuurtekening waarbij onze ICT architect u zal ondersteunen.
  6. U zorgt voor een beknopt informatieplan waarin de positionering  en de strategie t.a.v. de verdere uitrol van de elektronische handtekening wordt weergeven. Daarin geeft u aan hoe we deze strategie kunnen operationaliseren binnen de gemeentelijke processen.  
  7. U zorgt voor een uitrol-/overdrachtsplan voor de elektronische handtekening. Dit plan bevat afspraken over het eigenaarschap, onderhoud- en beheerprocedures, de rollen en taken en verantwoordelijkheden in het proces.  Op basis van dit uitrolplan zijn we in staat elke andere toekomstige aansluiting op uniforme wijze uit te voeren.

 

Projectdoelstellingen
Ontwikkelen van een gemeente brede generieke oplossing voor de elektronische handtekening.

 

Vereisten / knock-outcriteria
1. Uurtarief maximaal € 91,32 (schaal 12)

 

Gunningscriteria (weging)
2. Aantoonbare afgeronde relevante WO-opleiding (10%)
3. Aantoonbare werkervaring met implementatie van elektronische handtekening met gebruik  van Corsa (25%)
4. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van i-plannen en uitrolplannen in de afgelopen 8 jaar (30%)
5. Minimaal 5 jaar werkervaring in vergelijkbare organisaties in de afgelopen 10 jaar (10%)
6. Je hebt tenminste één van de volgende diploma’s en/of certificeringen op gebied van Projectmanagement (P3M3®, PRINCE2 ®,  IMPA, MSP®, PMP®) (10%)
7. Selectiegesprek in de tweede beoordelingsfase (15%)

 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht