Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
1737
 
Opdracht
Teamcoach, 24 u/w
 
Sluitingsdatum
2017-01-19 17:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Sociale zaken en werkgelegenheid
 
Provincie
Gelderland
 
Beschrijving
Uren per week24
Startdatum opdracht 23-01-2017
Einddatum opdracht 31-12-2017

 

Functie 
De teamcoach is verantwoordelijk voor de kwaliteit en de voortgang van het teamontwikkelingsproces, stemt dit proces adequaat af op het team en de te behalen resultaten. Is hierbij gericht op het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid, mede eigenaarschap van de teamleden en op het (door)ontwikkelen van het team naar de volgende fase van teamontwikkeling en eigenaarschap. Ondersteunt en stimuleert teamleden bij het herkennen, benutten en versterken van de team / individuele competenties. Bewaakt dat dit ontwikkelingsproces plaatsvindt binnen de afgesproken kaders, spelregels en waarden en normen van de organisatie. Coacht, adviseert, stuurt en ondersteunt in eerste instantie het team en waar nodig individuele medewerkers in het vergroten van hun bijdrage aan het teamresultaat.
 
Op basis van de door het team te maken resultaatafspraken met de directie is door de teams deze uitvraag geformuleerd. Van de teamcoach verwacht men dat hij/zij gevraagd en ongevraagd advies geeft en confrontaties, meningsverschillen en interventies niet uit de weg gaat. De teamcoach is daarbij in staat de werkrelatie in stand te houden én het voorliggende probleem of vraagstuk constructief aan te pakken. De teamcoach legt hierover verantwoording af aan de directie.
 
De teamcoach signaleert en adviseert gevraagd en ongevraagd naar het team.
De teamcoach vindt leren vanzelfsprekend. (H)erkent zichzelf en is in staat om haar stijl en interventies af te (blijven) stemmen op de context, ontwikkelingsfase van het team(lid) en de resultaatafspraken. Weet vanuit een breed handelingsrepertoire van sturend, instruerend en controlerend tot begeleidend, ondersteunend en inspirerend te coachen. Zet naast rationele afwegingen ook de eigen intuïtie gericht in; weet hoofd en hart te verbinden. Kan daadkrachtig zijn zonder over te nemen en op afstand ondersteunen zonder onzichtbaar te worden. Weet onderscheidt te maken tussen een managementvraag (direct besluit, ingrijpen, regelen) en een coachvraag (leervraag, los van directe operationele besluitvorming).
 
Contacten 
Interne contacten: Interne contacten met alle geledingen binnen de organisatie.
Externe contacten: Deskundigen op het gebied van coachen, leren en ontwikkelen.
 
CV eisen
De Teamcoach voldoet aan de volgende eisen:
 
Afgeronde relevante opleiding en minimaal HBO-niveau (Bachelor);
Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met teamontwikkelingsprocessen in de rol van coach en teamcoach in de afgelopen 8 jaar;
Minimaal drie referenties opgenomen in het cv.
Competenties:
 
Teamcoaching:
Het stimuleren, ondersteunen, richting geven en sturen van leer- en ontwikkelingsvragen in de samenwerking, zodat optimale teamprestaties worden geleverd en het team een goede uitvalsbasis vormt. Het gaat hierbij om het inschatten, benutten en creëren van samenhang tussen de (potentiële) talenten en (voorkeur)stijlen in het team. De teamcoach herkent de fase van teamontwikkeling en weet passende interventies toe te passen.
Voorbeelden van gedragsvaardigheden: ?onderzoekt sterktes en zwaktes in het presteren van teams/medewerkers;
-ondersteunt teams / medewerkers bij het opstellen van een ontwikkelplan;
-geeft feedback op concreet gedrag en houdt een spiegel voor;
-geeft aanwijzingen, adviezen bij leervragen;
-toetst of geleerde zaken zijn begrepen en worden toegepast;
-signaleert en intervenieert tijdig en effectief bij verstoringen binnen het team;
-stimuleert medewerkers om eigen verantwoordelijkheid te nemen en toetst dit;
-helpt medewerkers om gedragspatronen te doorbreken of te versterken;
-beschikt over een breed repertoire aan coaching vaardigheden;

Resultaatgerichtheid:
Een vanzelfsprekende focus op het methodisch, realiseren van de gewenste teamresultaten en het systematisch verbeteren daarvan;

Communicatie:
(H)erkent zijn eigen stijl van communiceren, weet de communicatiestijlen van anderen te herkennen en kan hier doeltreffend op afstemmen;

Integriteit:
Handelt in de lijn van normen en waarden, is open, betrouwbaar en betrokken, consistent in woord en daad;
(Organisatie)sensitiviteit: is zich bewust van de onderlinge samenhang, invloed en gevolgen van beslissingen en gedragingen van mensen in de organisatie, kent de relevante ontwikkelingen, belangen, rollen en machtsverhoudingen die binnen de organisatie spelen;

Leervermogen:
wens en vermogen om verder te groeien ten behoeve van een brede en blijvende inzetbaarheid.
 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht