Omschrijving
De voorbereiding van en de advisering over ruimtelijk plannen en daarmee de contacten over Ruimtelijke Plannen, vindt voor de gemeente Hardenberg en de gemeente Ommen plaats door de bestuursdienst Ommen Hardenberg. Deze dienst is een zelfstandig orgaan in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Het kan voorkomen dat eenzelfde type plan, activiteit of advies tegelijkertijd voor beide gemeenten moet plaatsvinden. Indien dit van toepassing is zijn er volgens de Aanbestedende Dienst efficiëntie en financiële voordelen te behalen. Met het afsluiten van een Raamovereenkomst Ruimtelijke Plannen met twee geselecteerde partijen beoogt de Aanbestedende Dienst kwalitatief goede deskundigen te kunnen contracteren die zorgdragen voor het opstellen van Ruimtelijke Plannen. Binnen deze Raamovereenkomst kunnen diverse opdrachten worden verstrekt door middel van Nadere Overeenkomsten. Deze Nadere Overeenkomsten komen tot stand door middel van een mini competitie en worden gegund aan de winnende partij. Deze Nadere Overeenkomsten hebben in hoofdlijnen betrekking op de levering van Ruimtelijke Plannen. BOH is de Aanbestedende Dienst en is voornemens twee Raamovereenkomsten “Ruimtelijke Plannen” af te sluiten met twee partijen namens beide gemeenten en de BOH.
Korte beschrijving opdracht
Onder Ruimtelijke Plannen wordt in deze opdracht verstaan: (thematische) structuurvisie, bestemmingsplan, beheers verordening, wijzigings- of uitwerkingsplan, voorbereidingsbesluit, ruimtelijke onderbouwing project, omgevingsvergunning in de zin van de Wet ruimtelijke ordening, respectievelijk Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en voorkomende beleidsnota’s, beleidsregels en deskundigheidsadviezen op het terrein van het omgevingsrecht, inclusief onderzoeken. Deze onderzoeken en adviezen hebben in ieder geval betrekking op gebiedsonderzoeken, landschappelijke, stedenbouwkundige, juridische en digitale onderwerpen.
Jaarlijks moeten in opdracht van de Aanbestedende Diensten Ruimtelijke Plannen worden opgesteld. Dat omvat bijvoorbeeld zowel bestemmingsplannen of beheers verordeningen met een conserverend karakter als bestemmingsplannen of visies voor ontwikkelingsgebieden. Voor 2017 staat bijvoorbeeld in ieder geval een parapluplan parkeren voor beide gemeenten op de rol.
Daarnaast kunnen bijvoorbeeld thematische structuurvisies aan de orde zijn. Bijvoorbeeld in het kader van herprogrammering van beleidsterreinen in verband met de ladder duurzame verstedelijking.
Onder Ruimtelijke Plannen wordt in deze opdracht niet verstaan: beleidsnota’s met aanhangende onderzoeken van het team Beleid & Gebiedseconomie van de Afdeling Ruimtelijk Domein die onder meer betrekking hebben op de onderwerpen Bedrijfsterreinen, Wonen, Agro & Food, Recreatie & Toerisme, Economie, werkgelegenheid, Landbouw, Natuur(gebieden), of meer in integrale structuur en omgevingsvisies.
Voorontwerp:
Wanneer een ruimtelijk plan moet worden opgesteld, dienen de onderstaande activiteiten in ieder geval aan de orde te komen:
- Het opstellen van een concept voorontwerp ruimtelijk plan;
- Digitaal toesturen van het concept (Word/pdf);
- Overleg (mail/telefonisch/in persoon) over het concept (indien van toepassing);
- Na ambtelijk akkoord, leveren van het voorontwerp ruimtelijk plan (digitaal+PDF).
Ontwerp:
- Het verwerken van de eventuele wijzigingen op het voorontwerp.
- Het zo nodig opstellen van een zienswijzennota.
- Toesturen van het ontwerp bestemmingsplan/wijzigingsplan (digitaal+PDF).
Definitief ontwerp:
- Het verwerken van de eventuele wijzigingen op het ontwerp.
- Toesturen van het vast te stellen bestemmingsplan/wijzigingsplan (digitaal+PDF).
Vastgesteld:
- Binnen 2 dagen na vaststelling het leveren van het aangepaste digitale exemplaar.
Onherroepelijk:
- Na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan het toesturen van het aangepaste digitale exemplaar.
4. Reikwijdte opdracht
Onderstaande items maken géén deel uit van de Raamovereenkomst:
1. Ruimtelijke Plannen van particuliere initiatiefnemers waarvan de Aanbestedende Diensten geen opdrachtgevers zijn.
2. De invoeringsprogramma’s van de Aanbestedende Diensten voor de Omgevingswet. Hiervoor geldt een afzonderlijke Raamovereenkomst.
Kandidaatomschrijving
Met het afsluiten van een Raamovereenkomst Ruimtelijke Plannen met twee geselecteerde partijen beoogt de Aanbestedende Dienst kwalitatief goede deskundigen te kunnen contracteren die zorgdragen voor het opstellen van Ruimtelijke Plannen.
Aanvullende informatie over de opdracht en de beoordeling daarvan is opgenomen in de bijgesloten leidraad. Deze leidraad is bindend en prevaleert boven de tekst in deze webversie.
Eisen
Lidmaatschap netwerk/kennisinstituut RO en Planologie
In de offerte aantoonbaar lidmaatschap van, of medewerking aan landelijke netwerken en/of kennisinstituten op het gebied van Ruimtelijke Ordening en Planologie. Deze moet als bijlage toegevoegd worden bij de offerte.
Deskundigheidseisen
In de offerte aantoonbaar beschikken over eigen deskundigen die in ieder geval expertise adequaat beheersen inzake: - stedenbouwkunde en - landschap en - omgevingsrecht en - digitaal vervaardigen van verbeeldingen/plankaarten en - digitale expertise en - juridisch.
Referentie vereist
Gevraagde documenten
aanleveren bij offerte
-Voorbeeldplan (niet ouder dan 3 jaar)
-Plan van aanpak (niet herleidbaar naar de inschrijvende partij)
-Tarieventabel (zoals omschreven in bijgaande Leidraad)
-Lidmaatschap netwerk/kennisinstituut RO en Planologie
aanleveren na gunning
-Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA), na definitieve gunning binnen 8 weken aan te leveren. Indien u geen GVA kan overhandigen, wordt de overeenkomst ontbonden.
Gunningscriteria
Weging prijsdeel:20 %
Motivatiebrief
Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling.
Weging:25 %
Sollicitatiegesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal inschrijvende partijen gesprekken gevoerd. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Gedurende het gesprek wordt de Inschrijver getoetst of hij kan voldoen aan de gestelde criteria zoals beschreven in deze Leidraad. Vanuit de BOH zijn 3 beoordelaars aanwezig en een Inkoopadviseur. De inschrijver geeft vooraf aan wie er namens zijn organisatie deel zal nemen aan het gesprek, de inschrijver mag maximaal 2 personen mee nemen.
Weging:25 %
Voorbeeldplannen
Eén voorbeeldplan van een gelijksoortige opdracht aangevuld met een voorbeeldplan waaruit duidelijk blijkt dat de inschrijver een creatieve sparringpartner is. Het voorbeeldplan mag niet ouder zijn dan drie jaar. Voor elk ingediend voorbeeld van innovatief ruimtelijk plan krijgt de inschrijver 10% van de maximaal te behalen 30%. De aanbestedende dienst bepaalt of het ingediende plan innovatief is. Deze bijlage (1 document) moet toegevoegd worden bij de gevraagde documenten.
Weging:30 %