Beschrijving
Uren per week28
Startdatum opdracht01-04-2017
Einddatum opdracht30-06-2017
Opdrachtomschrijving
Voor onze opdrachtgever een gemeente zijn we op zoek naar een Allround Consulent Participatiewet.
Taakomschrijving
1. Draagt zorg voor:
-activering
-begeleiding
-re-integratie
-participatie
-inkomensbeheer
-uitstroom en voorzieningen
begeleidt cliënten vanaf het moment van instroom tot en met het moment van uitstroom;
voert diverse soorten gesprekken met cliënten (bijvoorbeeld hoogwaardige intake en reguliere intake), beoordeelt het profiel (klant-, schade- en investerings-) stelt op basis van interpretatieruimte (activerings) plannen, op (deze plannen kunnen een korte of lange termijn karakter hebben in hun looptijd en uitwerking) en onderhoudt voor de uitvoering van deze plannen, contact met cliënt, instellingen en bedrijven en andere partijen (bijvoorbeeld behandelaars);
begeleidt cliënten, geeft voorlichting en advies, stelt persoonlijke plannen op (met wederom een korte of lange termijn karakter), evalueert de plannen en stelt deze zonodig bij;
verricht onderzoek, doet huisbezoeken, overlegt met externe instellingen, stelt rapporten en adviezen op en neemt besluiten;
stelt beschikkingen op en verzorgt de bijbehorende correspondentie en administratie;
neemt deel aan diverse interne en externe overleggen, onderhoudt contacten met instellingen en partijen op het gebied van maatschappelijke dienstverlening en stemt verschillende activiteiten op elkaar af;
verleent overige concrete diensten, zoals het begeleiden van cliënten naar instanties;
stimuleert en motiveert de cliënt om zich actief op te stellen in het traject en vraagt zonodig ondersteuning bij instellingen en bedrijven;
signaleert knelpunten in de uitvoering, doet verbetervoorstellen, werkt en voert deze verbetervoorstellen eventueel uit;
neemt deel aan en levert een bijdrage aan interne en externe overlegstructuren en projectmatige activiteiten in het kader van activering van cliënten;
Verzamelt en interpreteert gegevens over gesignaleerde knel- en aandachtspunten en in- en externe ontwikkelingen relevant voor het beleidsveld en levert vanuit die hoedanigheid een ondersteunende bijdrage aan dit beleidsveld.
2. Zorgdragend voor het al dan niet toekennen of continueren van uitkeringen en/ of voorzieningen:
beslist over het continueren, wijzigen of afstemmen van de uitkeringen en/ of voorziening en verricht beëindigingonderzoeken;
draagt zorg voor het verstrekken van de uitkeringen en/ of voorzieningen;
voert controles uit op verleende uitkeringen en/ of voorzieningen;
vervult de rol van poortwachter zodat voorzieningen correct worden verstrekt.
3. Voorlichting en advies op het gebied van de werkterreinen van sociale zekerheid:
geeft voorlichting, advies en/ of training op het gebied van sociale zekerheid en participanten aan cliënten, instellingen en bedrijven.
CV eisen
- HBO opleiding;
-minimaal 2-3 jaar evaring in een zelfde functie bij een gemeente;
-kennis van relevante wet- en regelgeving en jurisprudentie op het gebied van Sociale Zekerheidswetgeving en sociale voorzieningen;
-kennis van het Sociale Zekerheidsbeleid;
-kennis van de richtlijnen en procedures;
-kennis van de sociale kaart;
-kennis van materialen, antropometrie en ergonomische principes;
-inzicht in ziektebeelden en daarmee samenhangende beperkingen;
-inzicht in de sociale actoren in de omgeving, bedrijven en instellingen;
-inzicht in complexe problematiek, ontwikkelingen en consequenties van liëntsituaties voor toekomstige trajecten;
-opstellen van plannen en adviezen ter bevordering;
-bespreken en beoordelen van problemen;
-vomgaan met cliënten en andere daarbij betrokken personen
-geven van adviezen en voorlichting;
- maken van afwegingen en nemen van beslissingen in relatie tot de cliëntsituatie.
Competenties:
-Klantgericht;
-Resultaatgericht;
-Vakmanschap;
-Probleemanalyse;
-Flexibel gedrag;
-Mondeling en schriftelijke communicatie.
|