Beschrijving
Het project is een samenwerkingsinitiatief van het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de provincie Noord-Brabant en de Stichting namens het regionale bedrijfsleven. Het project heeft als doel om de snelweg te verbreden. Uitdaging hierbij is om dit zo snel mogelijk te doen door gebruik te maken van innovatieve ideeën. Zowel op de te verbreden trajecten als elders in Brabant.
Beschrijving functie
De adviseur risicomanagement is verantwoordelijk voor het faciliteren van het risicomanagement proces. Hij/zij creëert de omstandigheden waaronder de andere projectteamleden gestructureerd nadenken over risico´s en de beheersing ervan. Hij/zij ondersteunt de betrokken projectfunctionarissen bij het inventariseren, analyseren en vaststellen van beheersmaatregelen van risico’s. De adviseur risicomanagement is niet verantwoordelijk voor risico´s en de uitvoering van beheersmaatregelen, maar ondersteunt bij de bewaking van de naleving van de beheersmaatregelen. Hij/zij is verantwoordelijk voor het proces, niet de inhoud. De adviseur risicomanagement geeft binnen het project structuur aan het risicomanagement en creëert een collectief bewustzijn ten aanzien van de risico’s.
-Om dit proces te faciliteren onderneemt de risicomanager zelfstandig en op eigen initiatief, in samenspraak met de projectmanager en/of de manager projectbeheersing, de volgende activiteiten:
-Het onderhouden van een centraal risicoregister met als doel een eenduidige registratie en afweging van risico’s;
-Het, aan de hand van dit register, samenstellen van overzichten van geprioriteerde risico’s, ook over deelprojecten heen, waarin de status van behandeling, het financiële en het tijdsrisico, en het geraamde budget om de risico’s te verminderen, is vermeld.
-De projectmanager op de hoogte houden van het verloop van het risicomanagement proces en ten aanzien van (toekomstige) risico’s.
-Zelfstandig adviseren en aanspreken van de betrokken projectfunctionarissen ten aanzien van risicomanagement, hiervoor organiseert hij/zij ‘één op één terugkoppel’ bijeenkomsten.
-Gevraagd en ongevraagd systematisch onderzoeken van risico’s en beheersmaatregelen;
-Het optreden als voorzitter van het (regelmatige) risico-inventarisatie overleg;
-Het verzorgen van de onderbouwing/ achtergrondinformatie van voorstellen voor de besluitvorming in het projectteam, waarin is opgenomen:
-Een beschrijving van het risico;
-De belangen van de betrokken partijen;
-Toezien op het opstellen van oplossings-mogelijkheden van de inhoudelijke deskundige. De risicomanager dient in overleg per optie de kansen en risico’s aan te geven.
-Organiseren van bijeenkomsten om het risicomanagement plenair en integraal te bespreken;
-Het leveren van een bijdrage aan het onderdeel Risicomanagement bij de contractbeheersing zoals ondermeer het beoordelen van het risicomanagement van de opdrachtnemer en het leveren van input voor systeemgerichte contractbeheersing.
-Het periodiek leveren van de benodigde gegevens voor de (kwartaal) rapportages voor de opdrachtgever(s) en andere relevante organen, met als doel het risicoprofiel van het project en de veranderingen daarin inzichtelijk te maken en als basis te laten dienen voor besluitvorming over strategische keuzes. Tevens zorgen voor voorstellen voor een dekking uit het budget onvoorzien.
Startdatum gevraagde opdracht: 1-8-2013
Einddatum gevraagde opdracht: 30-6-2015
Werk- en denkniveau
Bachelor - HBO
Gewenste jaren werkervaring
minimaal drie jaar relevante ervaring
Schaalniveau
Schaal 11 (€ 2850,92 - € 4380,72)
Functie eisen
-Je hebt hbo- of wetenschappelijk niveau.
-Je hebt kennis van of affiniteit met risicomanagement.
-Je kunt projectmatig werken.
-Je kunt werken met Office-pakketten, met name met Excel.
-Je hebt een stimulerende, proactieve houding
-Je hebt weinig aansturing nodig en werkt zelfstandig.
Competenties
Aanvraag gunningcriteria
Omschrijving
|
Knock-out
|
Belang (1 = minst, 10 = meest)
|
Ervaring bij Rijkswaterstaat
|

|
1
|
Opleidingsniveau HBO of Wetenschappelijk niveau
|

|
7
|
Ervaring in het samenstellen van diverse overzichten en rapportage's(Office, Excel)
|

|
8
|
Ervaring op het gebied van procesbewaking
|

|
8
|
Aantoonbare kennis en affiniteit met risicomanagement
|

|
7
|
Ervaring met projectmatig werken
|

|
7
|
|
|
De functie is opengesteld voor de periode 1 augustus 2013 t/m 30 juni 2015 en heeft een omvang van gemiddeld 16 uur per week (0,44 fte). Zo mogelijk, en bij geschiktheid, kan deze functie worden uitgebreid met de rol van Adviseur planning (0,44 fte)
NB: kandidaten worden vaak niet volledig aangeboden waardoor EC O&P de kandidaat niet in behandeling kan nemen. Daarom vindt u een korte toelichting op het aanbieden van kandidaten onder de handleidingen in de marktplaats/ inhuurdesk bij mijn instellingen (bovenaan uw scherm). Raadpleeg deze QRC kandidaat aanbieden voordat u de kandidaat gaat aanbieden.
|