De Dienst Stedelijke Ontwikkeling (DSO) werkt samen met partners aan een duurzame ruimtelijke economische ontwikkeling van. DSO regisseert de ontwikkeling van de stad, van strategisch tot detailniveau. Er wordt in samenhang samengewerkt aan de ontwikkeling van de gebieden en de stad als geheel.
De Kavelwinkel, het verkooppunt van zelfbouwkavels voor particulier opdrachtgeverschap vervult een centrale rol in de informatie-voorziening aan potentiële kopers en begeleiding van het verkoopproces bij zelfbouw.
Op dit moment vindt er een doorontwikkeling plaats van de Kavelwinkel (“van kavelwinkel naar (digitaal) platform voor nieuwbouw”). De Kavelwinkel ontwikkelt zich tot een online platform dat informeert over zelfbouw, projectmatige nieuwbouw en nieuwbouw gerelateerde onderwerpen (bijv. duurzaamheid).
Marketing, advisering en uitgiftetaken voor Particulier Opdrachtgeverschap (PO) worden ondergebracht in een team. Van de medewerkers wordt verwacht dat ze flexibel inzetbaar zijn binnen het team en dus bereid zijn taken van elkaar over te nemen indien benodigd.
De opdracht:
Publiekscontacten (afspraken, brieven, e-mail en telefoon)
- Geeft op een proactieve en professionele wijze voorlichting en informatie aan burgers over nieuwe wijken en vrije kavels en geeft inzicht aan burgers over de bestaande kavelvoorraad
- Adviseert, op basis van de brede kennis over Almere en van de kavelmarkt in het bijzonder, de burgers bij het bepalen van de zoekrichting
- Informeert burgers over de geldende criteria en de wijze waarop belangstelling kenbaar kan worden gemaakt voor de diverse categorieën en ondersteunt de burgers waar nodig bij de inschrijving
- Is verantwoordelijk voor de beantwoording van alle vragen die uit het contact met de burgers voortvloeien
- Is verantwoordelijk voor de beantwoording van algemene vragen aangaande het zelfbouwproces, bouwvergunningen, procedures, koopovereenkomsten, stedenbouwkundige randvoorwaarden, IBBA-regeling en hypotheekadvisering e.d.
- Fungeert binnen de gemeente als doorgeefluik naar aanleiding specifieke vragen over bovenstaande
- Fungeert als ontvangstloket voor specifieke correspondentie
- Is verantwoordelijk voor en begeleiden en verwerken van als vraagbaak voor kopers/optanten
Geeft uitgebreide uitleg over de criteria kavelpaspoorten
- Attendeert kopers op de werkwijze en stappen binnen de gemeente Almere over het Particulier Opdrachtgeverschap
- Ontvangt klanten in de ruimte waar de permanente kavelexpositie wordt gehouden
- Geeft bezoekers inzage in de wettelijk verplichte publicaties van aanvragen, vrijstellingen, vergunningen en bestemmingsplannen voor de klant; maakt waar nodig afspraken met de backoffices en monitort deze afspraken
- Geeft voorlichting en informatie bij andere exposities, tentoonstellingen of op specifieke locaties waar het thema “bouwen in Almere” aan de orde is
- Speelt een cruciale rol bij de verkoopmanifestaties (voorlichting geven e.d.).
Informatie
- Bepaalt mede de inhoud van de expositie en de informatie
- Bewaakt mede de actualiteit, juistheid en volledigheid van de expositie en de informatie
- Beoordeling en behandeling van aanvragen gebeurt in afstemming met de aanvrager en aan de hand van wet- en regelgeving
Monitoring
- Monitort de verkoopresultaten
- Analyseert de verkoopresultaten en geeft op basis hiervan advies en aanbevelingen aan projectleiders PO en leidinggevende en adviseert over de afzetmogelijkheden voor de komende periode.
Adviseren
- Verantwoordelijk voor het vergroten van de potentiele doelgroep voor zelfbouwers, waaronder komen met inhoudelijke voorstellen
- Mede (door)ontwikkelen van de kavelwinkel naar een (digitaal) platform voor nieuwbouw in Almere
- In staat zijn, naast het aanbod voor zelfbouwers, ook informatie en advies te geven over projectmatige bouw in Almere
- In combinatie met bovenstaande, ook advies geven over thema’s als duurzaamheid (energie en materiaal gebruik), bouwkosten en financiering
- Adviserend richting de afdeling GO bij opstelling van programma’s, verkavelingsstudies en –plannen.
Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP
De functie van Adviseur Zelfbouw wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Vrije vervanging van de Adviseur Zelfbouw is niet mogelijk. Het gevolg hiervan is dat er in de praktijk sprake zal zijn van een dienstbetrekking, waardoor deze opdracht niet uitgevoerd kan worden door een zzp'er / DGA.
Zzp'ers die voor deze opdracht in aanmerking willen komen kunnen zich laten detacheren via een detacheringsbureau of payroll-bedrijf, dat dan de offerte indient.
De adviseur Zelfbouw beschikt over een HBO diploma, bijvoorbeeld HBO opleiding makelaardij of bouwkunde
Daarnaast heeft hij/zij:
- Zeer ruime ervaring met verkoop van woningen en/of kavels
- Brede (historische) kennis van Almere en gedegen kennis van de woningmarkt en van de daarbinnen opererende organisaties
- Gedegen kennis van de ambtelijke organisatie
Kunnen analyseren van gegevens en vanuit daar komen tot een advies
- Deskundigheid op vakgebied, resultaatgericht
Differentiërende factoren
- Representatief en uitstekende sociale vaardigheden
- Deskundig adviseur die specialistische en complexe vragen kan analyseren, in de juiste context kan plaatsen en hierover advies kan geven
- Doorzien van eventuele klachten die zelfbouwer indient bij gemeente
- In de functie kan sprake zijn van het behandelen van bezwaar- en beroepschriften en het mede vertegenwoordigen van de gemeente bij gesprekken en gerechtelijke procedures
De volgende competenties behoren bij deze functie:
- Creatief plannen en organiseren
- Schriftelijk communiceren en mondeling communiceren
- Klantgericht handelen
- Initiatief nemen
- Samenwerken en flexibiliteit.
De 3 volgende competenties zijn van doorslaggevend belang:
- Flexibiliteit
- Schriftelijk en mondeling communiceren
- Klantgericht handelen.
Genoemde competenties in de kandidaat- en/of opdrachtomschrijving worden door de gemeente getoetst in de motivatiebrief en/of tijdens de gespreksronde.
Eisen
Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP