Beschrijving
Van 1-12-2017 t/m 1-5-2018 | Optie verlenging: 6 x 3 maanden
€0 - €65 per uur | Juridisch | Uren: 18 per week | Aantal FTE: 0,5
Planning
Start publicatie 31-10-2017 16:15
Vragen stellen tot 06-11-2017 08:00
Beantwoording vragen 07-11-2017 16:00
Offerte indienen tot 13-11-2017 08:00
Start beoordeling 13-11-2017 08:00
Verwachte gunning 26-11-2017 08:00
Opdrachtomschrijving
Afdeling en cluster
Het team Strategie & Beleid is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling, strategie, communicatie en juridische zaken van Weener XL en maakt de inhoudelijke verbinding met de andere afdelingen van de gemeente. Daarnaast zorgt zij voor de vertaling van beleid naar de bedrijfsvoering.
De medewerkers van het cluster Juridische zaken binnen Weener XL zijn o.a. verantwoordelijk voor de behandeling van bezwaren en klachten, beroepschriften en verzoekschriften op het gebied van de Participatiewet en aanverwante regelgeving. Daarvoor is een bezwarencommissie ingesteld, waarvan het secretariaat gevoerd wordt door een andere afdeling van de gemeente.
Daarnaast geven de medewerkers advies en juridische kwaliteitszorg aan andere teams en het management bij het opstellen en toepassen van wet- en regelgeving, kwaliteitsverbetering en andere juridische onderwerpen.
Opdracht
Als medewerker Juridische zaken vertegenwoordig je de gemeente bij het afwikkelen van bezwaarschriften, beroepschriften, hoger beroepschriften, verzoeken tot voorlopige voorzieningen en verzoeken tot verhaal in rechte in het kader van de Participatiewet (algemene bijstand en woonkostentoeslag), IOAW/IOAZ en Bbz. Je voert Andere aanpak (bemiddelings)gesprekken met bezwaarmakers en advocaten. Indien nodig doe je schriftelijk en mondeling verweer ten overstaan van de (gemeentelijke) commissie van advies voor de bezwaarschriften, rechtbank en Centrale Raad van Beroep. Je adviseert inkomensconsulenten, werkconsulenten en kwaliteitsmedewerkers als een besluit (ambtelijk) herzien moet worden. Je schrijft beslissingen op bezwaar in concept.
Het werk bestaat tevens uit het samenstellen van procesdossiers, het registreren van zaakgegevens en documenten in zaaksysteem Verseon, terugkoppeling van zaken aan de betrokken consulent en kwaliteitsmedewerker, het doen van verbetervoorstellen aan de uitvoering en brede juridische advisering aan collega’s.
Kandidaatomschrijving
U heeft HBO werk- en denkniveau, bijv. afgeronde opleiding HBO rechten of SJD en circa 4 a 5 jaar aantoonbare ervaring op relevant terrein, waarvan minimaal de laatste 2 jaar in eenzelfde functie als deze vacature gewenst is. Daarnaast heeft u ruime kennis van en ervaring met de Participatiewet (algemene bijstand en woonkostentoeslag) en Algemene wet bestuursrecht en de hierin te volgen procedures.
U bent in staat om effectief en efficiënt te werken middels onderzoek en schriftelijke analyse van de kwestie, op de hoogte van de actualiteiten en jurisprudentie binnen het vakgebied en in staat om direct zelfstandig aan de slag te gaan. U heeft een assertieve en professionele houding, zowel verbaal als schriftelijk communicatief sterk, flexibel en betrouwbaar en in staat op u de digitale systemen snel eigen te maken.
Kennis van en ervaring met de IOAW, IOAZ, Bbz en verhaal in rechte en de hierin te volgen procedures zijn een pré.
Een pré is ook als u ervaring hebt met zaaksysteem Verseon, kritisch kunnen zijn op het gemeentelijk beleid, in het bezit bent van teamgeest en humor.
Gespreksplanning
Op dinsdag 14 november in de middag vinden de gesprekken plaats.
Met de top-5 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin we onder andere zullen toetsen of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgeen de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiting bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling.
Opleiding
HBO opleiding, bijvoorbeeld afgeronde opleiding HBO rechten of SJD
Werkervaring
Circa 4 a 5 jaar aantoonbare ervaring (na afronding van de opleiding) in qua werkniveau opklimmende functies op relevant terrein
Referentie vereist
Kennis & werkervaring
Ruime kennis van en ervaring met de Participatiewet (algemene bijstand en woonkostentoeslag) en Algemene wet bestuursrecht en de hierin te volgen procedures.
Referentie vereist
Competenties
- in staat om effectief en efficiënt te werken middels onderzoek en schriftelijke analyse van de kwestie - op de hoogte van de actualiteiten en jurisprudentie binnen het vakgebied - in staat om direct zelfstandig aan de slag te gaan - een assertieve en professionele houding, zowel verbaal als schriftelijk communicatief sterk - flexibel en betrouwbaar - in staat om je de digitale systemen snel eigen te maken
Gevraagde documenten
aanleveren bij offerte
Actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument
aanleveren na gunning
VOG
Gunningscriteria
Weging prijsdeel: 20 %
Gewenste opleiding
WO rechten, bijv. Nederlands recht / bestuursrecht
Weging: 15 %
Gewenste werkervaring
Meer dan 2 jaar recente ervaring in eenzelfde functie (moet blijken uit CV)
Weging: 20 %
Gewenste competenties
- kennis van en ervaring met de IOAW, IOAZ, Bbz en verhaal in rechte en de hierin te volgen procedures - teamgeest en humor - kritisch op het gemeentelijk beleid
Weging: 15 %
Systemen
Recente ervaring met zaaksysteem Verseon (moet blijken uit CV)
Weging: 5 %
Sollicitatiegesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Met de top- 5 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin we onder andere zullen toetsen of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgeen de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiting bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling.
Weging: 25 %
|