Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
112360
 
Opdracht
Projectleider Taskforces
 
Sluitingsdatum
2017-12-14 20:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
(Algemeen) management, Financieel en administratie
 
Provincie
Utrecht
 
Beschrijving

Opdrachtinformatie

Startdatum 2-1-2018
Einddatum 31-3-2018
Optie tot verlenging Ja
16
Aantal posities 1
Project

 

 

We benutten de kracht van de samenleving. Samen met onze inwoners werken we aan onze gemeente. We zoeken het gesprek op. Als het kan, zijn betrokken inwoners zelf aan zet. Er is dan ook ruimte voor initiatieven. We communiceren helder en vriendelijk en verbeteren onze dienstverlening voortdurend.
We stellen bestuurders optimaal in staat de samenleving te dienen. Onder andere door goed strategisch advies en door te werken aan maatschappelijke opgaven: de nadruk bij het werk komt meer te liggen op de inhoud van vraagstukken die leven in de samenleving.
We willen een organisatie zijn waar medewerkers met plezier werken. Medewerkers worden ingezet op talent en we stimuleren ontwikkeling en brede inzetbaarheid. De organisatie kent een informele werksfeer, de verantwoordelijkheden liggen laag en de lijnen zijn kort. Medewerkers krijgen de ruimte om flexibel te werken aan de resultaten waarvoor ze verantwoordelijk zijn.
 
Vanuit de organisatievisie willen we de WOW factor! bij onze stakeholders brengen. Door te handelen vanuit onze kernwaarden avontuur, eigenaarschap en samenspel weten we hen te verbazen, verrassen en te verwonderen!
 
Taskforces in het kort
Tijdens het juni overleg (kadernota) kwamen op een aantal gebieden dilemma’s naar voren die financieel gezien te fundamenteel waren om op te lossen bij het opstellen van de begroting 2018-2021. Het gaat om vijf gebieden: 
Integraal beheer openbare ruimte (IBOR) en spelen 
Duurzaamheid
Sociaal domein 
Organisatieontwikkeling
Onderwijshuisvesting 
 
Het college en de raad hebben daarom besloten taskforces in te richten om deze dilemma’s in kaart te brengen. Het doel van de taskforces is om de nieuwe raad in staat te stellen financieel onderbouwde strategische keuzes te maken. De taskforces zullen per dilemma 3 scenario’s uitwerken en duidelijk maken welke middelen er structureel benodigd zijn per scenario. Ook de samenhang tussen de taskforces en andere aandachtspunten wordt zichtbaar. Elke euro kan tenslotte maar één keer worden uitgegeven. Er is niet één juiste oplossing voor de dilemma’s – de verdeling van middelen is nu juist politiek. Om het (politieke) gesprek scherp te kunnen voeren worden ook integrale perspectieven aangereikt. Hoe komen we tot dit eindresultaat? 
 
We hebben hiervoor drie stappen gedefinieerd: 
Ontwikkeling van de scenario’s; 
Inzicht in de ‘knoppen’ voor elk van de vijf dilemma’s. Taskforces werken voor elk dilemma uit aan welke ‘knoppen’ gedraaid kan worden. Knoppen zijn variabelen zoals kwaliteit en kwantiteit. 
Scenario’s per dilemma in beeld. Taskforces maken met deze knoppen per dilemma drie scenario’s: een minderscenario (bezuiniging op het huidige begrotingsbedrag), een nulscenario (huidige bedrag) en een meerscenario (zie voorbeeld). Belangrijke uitgangspunten bij het opstellen van de scenario’s zijn gezonde financiën en realiteitszin/haalbaarheid.
Besparingsmogelijkheden in de programmabegroting zoeken. Tegelijkertijd licht de projectgroep de programmabegroting door. Voor elk programma kijken we hoe de financiële kaarten nu precies geschud zijn. Per programma maken we een besparingsscenario.  
Aandachtspunten in beeld. Er zijn ook nog aandachtspunten, bijvoorbeeld de vraag hoe hoog de schuldquote mag worden, of hoeveel middelen er aan de algemene reserve mogen worden onttrokken. Een ander aandachtspunt voor goede keuzes is de volledigheid van het investeringsschema. Uit deze aandachtspunten kunnen ook scenario’s volgen.
Bekijk de scenario’s door verschillende brillen; 
Een benchmark. Hoe verhoudt de programmabegroting van Woerden zich tot vergelijkbare gemeenten? Op welke programma’s en producten geeft Woerden relatief meer of minder uit? Wat hebben andere gemeenten voor financiële oplossingen? Met een adviesbureau onderzoeken we dit. De benchmark is een van de ‘brillen’ en niet bij voorbaat leidend.   
Bestuurlijke ambities. Hoe verhouden de scenario’s zich tot de bestuurlijke ambities van het gemeentebestuur van Woerden? Om dit te achterhalen worden de belangrijkste bestuurlijke prioriteiten in beeld gebracht o.a. door interviews en analyse van verkiezingsprogramma’s. 
Een maatschappelijke trendanalyse. Dit is het zogeheten ‘overdrachtsdocument’ dat in het kader van het WOW resultaatteam Bestuur wordt gemaakt. Dit document geeft inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen en de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken van Woerden.  
Stel perspectieven op: 
Stappen 1 en 2 leveren veel op: informatieoverzichten (scenario’s), een benchmark, een vergelijking tussen de begroting enerzijds en de bestuurlijke ambities en maatschappelijke trends anderzijds. De uitdaging voor de onderhandelaars na de verkiezingen is om hiermee de politieke discussie te gaan voeren. Wat doen we wel, en wat moeten we dan laten? 
Om deze discussie scherp te voeren willen we een aantal perspectieven aanreiken waarin helder wordt hoe mogelijkheden zich tot elkaar verhouden. In stap 3 brengen we de scenario’s en de verscheidene brillen bij elkaar en kijken welke verscheidene perspectieven hiermee gemaakt kunnen worden. Het is alsof we nu gaan tekenen, welke modellen er met de gemaakte bouwstenen (stap 1) en gereedschappen (stap 2) gebouwd zouden kunnen worden. 
Concreet worden maximaal drie perspectieven uitgewerkt met een vrij duidelijke politieke kleur. Bijvoorbeeld: een perspectief “groen Woerden”, waarbij  maximaal wordt ingezet op duurzaamheid. Wat is nu een financieel haalbaar, integraal afgewogen perspectief? Waar zit de (politieke) winst, en waar gaat het pijn doen, als je voor een van die richtingen kiest? 
 
Projectorganisatie 
We werken met een stuurgroep, projectgroep en vijf taskforces. 
 
De stuurgroep stelt de opdracht vast, monitort periodiek de voortgang en neemt waar nodig (tussentijdse) besluiten. De stuurgroep bestaat uit: 
De burgemeester (bestuurlijk opdrachtgever en voorzitter);
De gemeentesecretaris;
De directeur bedrijfsvoering/openbare ruimte (ambtelijk opdrachtgever);
De overige directieleden;
De teammanager Financiën/Concernzaken (ambtelijk opdrachtnemer);
Projectleider.
 
De ambtelijk opdrachtgever en de ambtelijk opdrachtnemer onderhouden intensief contact als centrale spelers van het project. De ambtelijk opdrachtnemer is de verbindende schakel tussen stuurgroep en projectgroep.
 
De projectgroep bewaakt de voortgang van de opdracht en realiseert het afgesproken resultaat binnen de kaders van kwaliteit, tijd en geld. Meer concreet: voor stap 1 stuurt de projectgroep de taskforces aan en ondersteunt deze, voor stap 2 stuurt de projectgroep de trekkers aan, monitort de taken en ondersteunt waar nodig, voor stap 3 schrijft de projectgroep de perspectieven, al dan niet met hulp van derden. 
 
De projectgroep bestaat uit: 
Teammanager Financiën/Concernzaken;
Projectleider (vacature);
Projectsecretaris;
Overige trekkers: 
Volledigheid van het investeringsschema;
Integraal overzicht grote investeringen openbare ruimte;
Benchmark;
Doorlichting programmabegroting;
Bestuurlijke ambities in beeld brengen;
Overdrachtsdocument.
 
De functie
Als projectleider taskforces heb je de volgende taken: 
Je ondersteunt proactief de ambtelijk opdrachtnemer bij het uitvoeren van deze opdracht. Je hebt hierbij een zelfstandige rol.
Je werkt samen met de trekkers van de 5 taskforces en draagt zorgt dat de resultaten worden gerealiseerd. Hierbij heb je een kritische en scherpe blik.
Je werkt samen met de overige trekkers en draagt zorg dat de resultaten worden gerealiseerd. Hierbij heb je een kritische en scherpe blik.
Je bewaakt de planning van alle drie de stappen en stelt deze bij waar nodig.
Je levert een belangrijkrijke bijdrage bij het uitwerken van de perspectieven.
 
Jouw kwaliteiten 
Je beschikt over WO werk- en denkniveau;
Je hebt minimaal 3 tot 5 jaar ervaring met programmamanagement en het aansturen van een projectteam;
Je hebt een proactieve houding;
Ervaring binnen een gemeentelijke organisatie;
Je bent kritisch richting de trekkers omtrent de aangeleverde scenario’s;
Je hebt strategisch inzicht, analytisch denkvermogen en financieel inzicht;
Je bent enthousiast en in staat om snel verbinding te leggen met collega’s;
Je voelt je thuis in een politiek-bestuurlijke omgeving. Je vindt de balans om enerzijds mee te bewegen in deze omgeving en anderzijds ook tegenwicht te bieden om vast te houden aan de focus van het project en het stellen van prioriteiten; 
Je hebt overtuigingskracht en bent vasthoudend. Je enthousiasmeert en motiveert mensen en weet ze als geen ander daadwerkelijk mee te krijgen in het proces;
Kan goed onder tijdsdruk presteren;
Je bent goed in communiceren, zowel schriftelijk als mondeling.
Je bent resultaatgericht, klantgericht en flexibel. 
 
Heb jij de WOW-factor? 
Avontuur 
Je toont lef en durft innovatief te zijn in je werk. Je kijkt kritisch naar huidige processen, durft anderen aan te spreken en naar buiten te treden. 
Eigenaarschap
Je voelt je verantwoordelijk voor de vraag, opgave of taak waaraan je werkt en hierin resultaat te boeken. Je communiceert de verwachtingen met opdrachtgevers, collega’s en externen, durft de confrontatie op te zoeken en zakelijk te zijn. Je neemt verantwoordelijkheid voor je loopbaan. 
Samenspel 
Je weet die mensen in de organisatie te vinden waarmee je samen sterker staat. Je helpt anderen in het aangaan van het avontuur en leert van elkaars goede resultaten en fouten. Je geeft feedback en staat open om feedback te ontvangen. Je gaat het gesprek aan met het bestuur en de samenleving en werkt samen toe naar resultaat.
 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht