Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
 
Opdracht
Inkomensconsulent
 
Sluitingsdatum
2018-05-22 13:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Sociale zaken en werkgelegenheid
 
Provincie
Noord-Brabant
 
Beschrijving
 
 
 
 
 
 
Van 1-7-2018 t/m 30-9-2018
Optie verlenging: 8 x 3 maanden 
 
 
De afdeling en team
De afdeling Werk en Dienstverlening is een bedrijfs- en beleidsmatige afdeling, opererend op het snijvlak van economische ontwikkelingen, de arbeidsmarkt en sociale infrastructuur.
Kerntaken van de afdeling zijn:
-het toeleiden van werkzoekenden naar werk;
-het verstrekken van een (tijdelijk) inkomen;
-het (financieel) ondersteunen van burgers met een laag inkomen en/of handicap;
 
 
De afdeling Werk en Dienstverlening bestaat uit de teams Werk & Poort, Werk & Handhaving, Inkomen (Front-Office) en Inkomen (Back-Office).
Wij zijn op zoek naar drie kandidaten voor de  functie van Inkomensconsulent team Inkomen (front-office en back-office). Verwacht wordt dat de kandidaten alle werkzaamheden binnen de inkomensteams kunnen verrichten.  
 
 
De functie
Binnen de afdeling Werk en Dienstverlening is ruimte voor de functie van inkomensconsulent met als taken:
Het afhandelen van bijstandsaanvragen (Algemene bijstand, Bijzondere bijstand en IOAW).
            
De volgende deeltaken zijn daarbij te onderscheiden:
-het beoordelen van de aangeleverde administratief compleet zijnde aanvragen op relevante juridische en maatschappelijke aspecten
-het voeren van gesprekken met cliënten met als doel
-het verkrijgen van verdere informatie teneinde een gefundeerde mening te kunnen vormen i.v.m. het afhandelen van de aanvraag
-het weergeven van de bevindingen in een rapportage na eventueel extern ingewonnen advies en het nemen van een besluit
-Het afhandelen van onderzoeken m.b.t. de rechtmatigheid van uitkeringen, omvattende
-het op juistheid controleren van door cliënten in het kader van heronderzoeken aangeleverde gegevens
-het vastleggen van de consequenties v.w.b. het recht op c.q. de hoogte van de uitkering in een rapportage en beslissing na eventueel extern ingewonnen advies 
-het opleggen van maatregelen
-het uitvoeren van (fraude-)verificatieonderzoeken middels een huisbezoek
-het stimuleren en motiveren van cliënten richting arbeidsmarkt middels toepassing van het incentive- en maatregelenbeleid
-het voeren van overleg op cliëntniveau, zowel intern als met externe instanties in relatie tot verstrekking van uitkeringen
-Het terugvorderen van uitkering bij de cliënt en het verhalen van uitkering bij derden, inhoudende
-het nemen van een herzieningsbesluit, het vaststellen van de vordering en het treffen van een terugbetalingsregeling met cliënt
-het vaststellen van de wettelijke onderhoudsplicht en het berekenen van de onderhoudsbijdrage
 
-Overige werkzaamheden, waaronder
-het doorverwijzen van cliënten bij eventuele materiële en immateriële problemen
-het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoek na beëindiging van de uitkering (beëindigingonderzoeken)
-het uitvoeren van door derden gelegd beslag op een uitkering
Afhankelijk van de plaatsing in front- of backoffice zal het definitieve takenpakket worden vastgesteld.
 
 
Kandidaatomschrijving
Ervaring met soortgelijke werkzaamheden en een goede kennis van de office pakketten, Civision-Sam(lenlevingszaken), Xential en Verseon vormen een pré evenals goede kennis van de betreffende wet- en regelgeving, alsook de beleidsregels en verordeningen geldend binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch. 
 
 
Minimaal opleidingsniveau
HBO Sociaal Juridische Dienstverlening of een gelijkwaardige opleiding, afgesloten met een diploma. 
 
 
Minimale werkervaring
5 jaar werkervaring in de functie van Inkomensconsulent. De afgelopen 5 jaar moet aaneensluitend gewerkt zijn in de functie van Inkomensconsulent. 
Schriftelijke referenties
Schriftelijke referenties van (minimaal) de laatste twee opdrachten zijn vereist. Enkel een naam en telefoonnummer is niet voldoende. 
 
 
Minimale competenties (moet blijken uit CV)
Ervaring met: - Het afhandelen van en besluiten op aanvragen in het kader van de Participatiewet en IOAW. - Het afhandelen en besluiten op mutatieonderzoeken - Het afhandelen en besluiten op beëindigingsonderzoeken - Het berekenen van terugvorderingen - Het voeren van klantgesprekken - Het voeren van klantgesprekken in het kader van een eerste melding voor een uitkering (Dit moet blijken uit een referentie. Zonder referentie wordt niet aan deze eis voldaan). - Het uitvoeren van huisbezoeken 
 
 
Type opdrachtgever
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht