Beschrijving
Startdatum: 1 juli 2018
Duur: 6 maanden
Optie tot verlenging: 3 maal 6 maanden
Uren per week: 36
De afdeling Werk, Zorg en Inkomen (WZI)
De afdeling Werk, Zorg en Inkomen biedt dienstverlening op het gebied van re-integratie, werk en zorg voor de inwoners.
De afdeling Werk, Zorg en Inkomen bestaat uit een vijftal teams, te weten; Beleid & Implementatie, Zorg en Inkomen, Werk en Inkomen, Handhaving en Bedrijfsbureau.
Opdracht
De werkacademie is een intensief re-integratieproject van 6 weken voor werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt die direct regulier aan het werk kunnen.
De werkzoekenden krijgen 4 dagdelen groepsgewijs training en coaching op het gebied van het vinden en houden van werk.
Er wordt geen onderscheid gemaakt in leeftijd of opleidingsniveau van de werkzoekenden.
Daar waar nodig is er ruimte voor individuele begeleiding en coaching. Onderstaande workshops worden binnen het traject van 6 weken gegeven:
Het stellen van realistische doelen en het maken van een plan van aanpak
CV en sollicitatiebrief
Het sollicitatiegesprek
Competenties (kwaliteiten) en leerpunten (zwakke kanten)
Presenteer jezelf bij een werkgever of uitzendbureau met de STARR-methode
Moeilijke en vaak gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek
Welke zoekkanalen zijn er en welke zijn het meest succesvol?
Telefoneren, netwerken, sociale media
Omgaan met veranderingen
Assertief handelen en de voordelen daarvan
Passie en energie, sturend of slachtoffer?
Om de kwaliteit van het re-integratieproject te waarborgen moeten de trainers/coaches van de werkacademie over een aantal vaardigheden en competenties beschikken.
Deze vaardigheden en competenties staan hieronder beschreven.
Beschikt over de volgende trainer- en coachvaardigheden:
Kan zowel groepsgewijs als individueel trainingen verzorgen en coachen
Heeft kennis van nieuwe theorieën en ontwikkelingen op het gebied van training- en coaching en is in staat deze methodisch toe te passen
Kan met allerlei soorten mensen (niveau, opleiding, positie) omgaan
Beheerst het repertoire aan oefenvormen, methoden en interventies, gerelateerd aan training- en coaching
Beheerst communicatieve vaardigheden op inhoud- en betrekkingsniveau
Kan ondersteunende vaardigheden bij het proces van training- en coaching toepassen zoals het observeren, geven van feedback, luisteren, afspreken en aanspreken, interveniëren en confronteren
Kan optreden als zelfstandig trainer, coach en adviseur
Heeft respect voor gedragingen, gewoonten en opvattingen die anders zijn dan de eigen
Kan anderen motiveren en stimuleren tot verandering
Kan presenteren en op een heldere wijze informatie overbrengen
Kan trainingsbehoeften analyseren en daarop inspelen
Kan trainingsoefeningen en cases schrijven die aansluiten bij de groep en haar leerdoelen
Beheerst de volgende trainingsmethoden:
Rollenspel
Vaardigheidsoefeningen
Spelvormen
Simulatie
Interactie
Heeft theoretische en praktische kennis van:
Communicatieleer en communicatieprincipes
Groepsdynamica
Onderhandelen
Conflicthantering
Probleemoplossing
Samenwerking
Leiding geven
Beheerst trainingsprocedures rond:
Kennismaking
Groepsopsplitsing
Evaluatie
Kan didactisch omgaan met:
Videoapparatuur
Beamer
Powerpoint
Overheadprojector
Competenties:
Begeleiden
Overtuigen en beïnvloeden
Op de behoeften en verwachtingen van de "klant" richten
Relaties bouwen en netwerken
Omgaan met verandering en aanpassen
Plannen en organiseren
Beslissen en activiteiten initiëren
Ethisch en integer handelen
Samenwerken en overleggen
Aandacht en begrip tonen
Analyseren
Vakdeskundigheid toepassen
Onderzoeken
Leren
Formuleren en rapporteren
Gedrevenheid en ambitie tonen
Instructies en procedures opvolgen
|