Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
SRQ119282
 
Opdracht
Ambtelijk secretaris
 
Sluitingsdatum
2018-08-07 18:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Management support
 
Provincie
Zuid-Holland
 
Beschrijving
Startdatum: 3-9-2018
Einddatum: 1-9-2019
Optie tot verlenging: ja
Uren per week: 8


De organisatie is een samenwerking tussen een aantal gemeenteraden.
De rekenkamercommissie bestaat uit een externe voorzitter, twee externe leden en een ambtelijk secretaris.

Wat ga je doen? 
De rekenkamercommissie onderzoekt of het gemeentelijk beleid goed wordt uitgevoerd (doelmatigheid) en het gewenste resultaat oplevert (doeltreffendheid).
De rekenkamercommissie onderzoekt eveneens of het geld volgens de regels is uitgegeven (rechtmatigheid).
Via rapportages geeft de rekenkamercommissie zicht op de prestaties van de gemeenten (ook via vergelijkend onderzoek) en doet zij aanbevelingen voor de toekomstige uitvoering.

De secretaris van de rekenkamercommissie ondersteunt de voorzitter en de leden bij: 
  • Zorg dragen voor agendaplanning, verslaglegging en dossiervorming
  • De verbinding tussen de rekenkamercommissie, ambtelijke organisatie, het bestuur, de griffie en de gemeenteraad tijdens het onderzoeksproces
  • Maken van een onderzoeksprogramma van de rekenkamercommissie, het jaarverslag en het opstellen van nieuwsberichten
  • Opstellen van budgetaanvragen, bewaken van het budget en de inzet van middelen
  • Assisteren in brede zin bij onderzoeksopzetten, de selectie van onderzoekbureaus, begeleiding van offerteprocedures en het formuleren van conclusies en aanbevelingen
  • Het onderhouden van contacten met de programmaraad met betrekking tot te selecteren onderzoeksonderwerpen
  • Een adequate interne organisatie, inclusief onderzoeksprogrammering, communicatie en coördinatie
  • Bewaken van de uitvoering van eerder genomen besluiten, uitgangspunten en de wijze van communicatie
  • Voorbereiden van bijeenkomsten en (pers)conferenties samen met de voorzitter.

 

De rekenkamercommissie vergadert in principe maandelijks (los van presentaties van onderzoeken) en kan terecht bij de deelnemende gemeenten.
De griffier van de gemeente fungeert als eerste aanspreekpunt bij praktische/dagelijkse aangelegenheden.
De secretaris is verantwoording verschuldigd aan de voorzitter van de rekenkamercommissie.


Wat vragen we? 
  • Een HBO+ werk- en denkniveau
  • Ondernemend en communicatief zeer vaardig
  • Kennis van het (financieel) functioneren van de gemeentelijke overheid en kennis en ervaring met verhoudingen en processen in een door politiek geleide organisatie
  • Je bent omgevingsgericht, zowel extern (politieke en maatschappelijke ontwikkelingen) als intern (organisatorische uitdagingen bij het werken in projecten)
  • Ervaring met het opzetten, uitvoeren en begeleiden van beleidsonderzoek
  • Kent de taken en verantwoordelijkheden van de lokale overheid
  • Voorstander van heldere, openhartige en aan de openbare zaak dienstbare communicatie over onderzoek en onderzoeksresultaten
  • Flexibel beschikbaar, met name als het gaat om avondvergaderingen

 

 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht