Beschrijving
Startdatum: z.s.m. (uiterlijk 1-10-2018)
Duur: 3 maanden
Optie tot verlenging: mogelijk, telkens met 3 maanden (max. duur 36 mnaanden)
Uren per week: 32
Over de organisatie
Deze organisatie ondersteunt gemeenten bij het bundelen van kennis en expertise, zodat zij gezamenlijk hun gemeentelijke uitvoering kunnen verbeteren.
De ontwikkelingen in de informatiesamenleving vragen in toenemende mate om kennis en flexibiliteit van de gemeentelijke organisatie.
Ook is in de gemeentelijke dienstverlening een groot deel van de uitvoering in potentie gelijk voor alle gemeenten. Daarom willen gemeenten meer als collectief optrekken.
Het gezamenlijk organiseren en invullen van gemeentelijke uitvoering leidt tot betere dienstverlening voor inwoners en bedrijven en tot een meer efficiënte inzet van middelen.
De unit Innovatie, Impactanalyse & Implementatieondersteuning (hierna Unit III) onderzoekt de gevolgen van nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en regelgeving voor gemeenten.
De unit adviseert daarnaast het management van de organisatie over nieuwe opdrachten en projecten.
Daarnaast coördineert de Unit het accountmanagement van de organisatie en richt zich op de relatie en feitelijke samenwerking met onze opdrachtgevers: de gemeenten.
De unit organiseert en ondersteunt netwerken van gemeenten en streeft naar een eenduidige en innovatieve implementatie van het portfolio van de organisatie.
De zogenoemde roadmap brengt toekomstige ontwikkelingen in kaart die van invloed zijn op gemeenten en vormt de basis voor het werk van de unit.
Het team Implementatie coördineert het accountmanagement vande organisatie.
We organiseren, ondersteunen en beschrijven netwerken van gemeenten. We bieden gemeenten de door hen gewenste ondersteuning op het projectportfolio.
In het projectportfolio zijn zowel opgeschaalde of op te schalen gemeentelijke initiatieven (zoals GGI) als landelijke initiatieven (zoals GDI) opgenomen.
Binnen de organisatie streven we naar een eenduidige, samenhangende en steeds innoverende implementatie-aanpak voor het totale portfolio.
De roadmap voor gemeenten is het hart van die aanpak. De uitvoering van de aanpak ligt nadrukkelijk niet alleen bij de unit implementatie maar samen met de andere diensten van de organisatie.
Het team bestaat uit accountmanagers die zowel strategisch, tactisch en uitvoerend als broker in de regio optreden en een ondersteuningsteam dat zowel als vraagbaak,
ontwikkelaar van een passend implementatie-instrumentarium en facilitator voor bijeenkomsten optreedt.
De adviseur maakt deel uit van het ondersteuningsteam en werkt nauw samen met de projectleiding binnen het programma.
De senior implementatieadviseur binnen het team is sparring partner in de totstandkoming van de implementatiemiddelen.
Doel van de opdracht
De adviseur implementatieaanpak ondersteunt de projectleiders van de verschillende voorzieningen bij de implementatie van deze voorzieningen bij gemeenten.
Naar aanleiding van o.a. uitgevoerde impactanalyse geeft hij of zij de projectleiders advies over de gewenste inzet van bestaande implementatiemiddelen zoals bijvoorbeeld bijeenkomsten, stappenplannen, handreikingen en digitale platforms.
Hij of zij ondersteunt de projectleiders bij de uitwerking ervan. Daarnaast adviseert hij of zij over nieuw te ontwikkelen implementatiemiddelen en draagt zorg voor de ontwikkeling en uitwerking.
Verantwoordelijkheden en resultaatgebieden
-
Geeft praktische invulling aan de implementatiestrategie van de verschillende projecten en producten uit het projectportfolio met een implementatie aanpak met implementatiemiddelen: kickstartbijeenkomsten, regiosessies, handreikingen, stappenplannen, digitale platforms
-
Advisering over de implementatie aanpak en inzet van bestaande implementatiemiddelen
-
Advisering bij en over nieuw te ontwikkelen implementatiemiddelen
-
Advisering over Roadmap organisatie
-
Ontwikkeling en uitwerking van implementatiemiddelen
-
Zorgt voor grote mate van standaardisatie bij de ontwikkeling en uitwerking van implementatiemiddelen
-
Ondersteuning van projectleiders m.b.t. inzet van implementatiemiddelen
-
Monitort het gebruik van ingezette implementatiemiddelen bij de uitvoering
-
Faciliteert goede communicatie binnen projecten
-
Draagt zorg voor goede afstemming met interne en externe stakeholders en gemeenten
-
Houdt overzicht en geeft inzicht in de samenhang van de projectactiviteiten
-
Faciliteert goede afstemming binnen het team Implementatie en de projecten
-
Draagt in voorkomende gevallen bij aan de toepassing van implementatiemiddelen.
Kennis- en ervaringsvereisten
-
HBO werk- en denkniveau, aantoonbaar;
-
Ruime ervaring (meer dan 5 jaar, aantoonbaar in cv) met het ontwerpen en coördineren van landelijke implementatie-ondersteuning ten behoeve van gemeenten en samenwerkingsverbanden;
-
Ruime ervaring (meer dan 5 jaar aantoonbaar in cv) met het ontwikkelen van procesbeschrijvingen, handreikingen, handleidingen, stappenplannen en roadmaps;
-
Heeft ervaringen met de inzet en inrichting (content) van online media zoals digitale platforms, community, e-magazine, etc.;
-
Communicatie-ervaring en/of redactie-ervaring;
-
Heeft met of bij gemeenten gewerkt (informatievoorziening, publieksdienstverlening of fysiek domein) en spreekt de taal van gemeenten;
-
Ervaring met projectmatig werken.
Houdingaspecten
-
Proactief;
-
Samenwerkingsgericht.
-
Creatief;
-
Enthousiast;
-
Kwaliteitsgericht;
-
Zelfstandig;
-
Planmatig.
|