Beschrijving
Startdatum: 1-9-2018
Einddatum: 1-9-2020
Optie tot verlenging: 2 x 12 maanden
Uren per week: 24 uur
Over de opdracht
Als adviseur projectbeheersing ben je, vanuit jouw inhoudelijke expertise, mede verantwoordelijk voor de aansturing van een of meerdere projectbeheersprocessen.
Voor de Clusters Tunnels, Wegen en Vaarwegen zijn we op zoek naar een adviseur projectbeheersing met kennis van zake aangaande projectenbeheersing in algemene zin
en met specifieke kennis op het vlak van scopemanagement (baseline en wijzigingenbeheer).
De onderhoudsopgave van de Clusters Tunnels, Wegen en Vaarwegen bestaat per cluster uit een veelvoud van maatregelen.
Aan de hand van een gestructureerd overzicht wordt de voortgang van deze maatregelen bewaakt.
Omdat het onderhoudspakket dynamisch van aard is, kan de opdracht tussentijds muteren.
Mutaties kunnen van invloed zijn op de drie baselines die worden onderscheiden scope, tijd en geld.
Deze baselines zijn sterk met elkaar verbonden. Een wijziging in de ene baseline (bijv. scope) heeft vaak consequenties voor de andere baselines (tijd en geld).
Voor actuele baselines is het zogenoemde ‘wijzigingenbeheer’ daarom van cruciaal belang.
Wijzigingen in de baseline verlopen binnen de clusters middels een speciaal daar voor ingericht ‘wijzigingenproces’.
Als adviseur projectbeheersing ben je verantwoordelijk voor het najagen en bewaken van de voortgang van het wijzigingenproces.
Je primaire focus ligt op het coördineren, monitoren en het overzicht bewaken omtrent het totaalpakket aan maatregelen wat binnen het projectteam wordt uitgevoerd.
Je bent je bewust van de positie die het wijzigingenbeheer heeft in een project en in bijzonder in het taakveld projectbeheersing, in relatie tot financieel beheer, planning en risicomanagement.
Om het wijzigingenbeheer beheerst te laten verlopen is het belangrijk dat je niet alleen beschikt over hard skills (technische vaardigheden zoals het werken met bepaalde softwareprogramma’s of het kunnen verwerken en analyseren van data)
maar ook over soft skills (sociale vaardigheden, zoals leiderschapskwaliteiten, het goed kunnen communiceren en luisteren, en het prettig kunnen functioneren in een team).
Zoals eerder aangegeven, wordt je als adviseur ingezet binnen drie verschillende clusters en werk je samen met verschillende IPM teams.
Een flexibele houding is gewenst en daarnaast wordt een hoge mate van zelfstandigheid verwacht in het faciliteren van het proces.
Je eerste aanspreekpunt is per team de manager projectbeheersing.
Omdat het wijzigingenbeheer gepaard gaat met het verwerken van veel data is het belangrijk dat je in staat om bent om deze data te vertalen naar managementinformatie en te rapporteren.
Je zorgt voor het integreren van informatie, bewerken en analyseren van gegevens en legt verbanden.
Op basis van deze gegevens lever je tijdig de juiste rapportages en overzichten aan en adviseer je projectteamleden of de projectmanager over de beheersing van het project of van het proces daarvan.
Je brengt risico’s en afwijkingen in kaart en draagt (alternatieve) oplossingsvoorstellen aan.
Je kunt tijdig (dreigende) issues signaleren voor eventuele escalatie in het kader van projectbeheersing.
Mede op basis van jouw adviezen worden beslissingen over beheersmaatregelen genomen.
Daarnaast adviseer je de manager projectbeheersing en de andere projectteamleden over de opzet, kwaliteit en werking van het wijzigingenproces.
We vragen je actief verbetermogelijkheden aan te dragen wanneer deze bijdrage aan de ontwikkeling van dit vakgebied.
Taken & werkzaamheden
-
Voorbereiden, voorzitten en verslagleggen van het interne maatregelenoverleg (Groene Kamer overleg)
-
Uitdragen en werken conform het maatregelenproces (VTW proces).
-
Actueel houden van de maatregeloverzichten en op basis hiervan stuurinformatie genereren omtrent het totaalpakket aan maatregelen
-
Verbeteringen in het maatregelenproces signaleren en deze in overleg met het projectteam doorvoeren
-
Een maakbaarheidstoets laten uitvoeren op losse maatregelen of maatregelenpakketten om te bepalen wanneer de maatregelen uitgevoerd gaan worden
-
Iedere Trimester-periode een bijdrage leveren aan de voortgangs- c.q. verantwoordings-rapportage (T-rapportages)
-
Afgeronde maatregelen afmelden bij de regio
-
Afstemming met collega’s over de voortgang van alle lopende maatregelen
-
Fungeren als aanspreekpunt voor zaken met betrekking tot maatregelen
-
Communicatie over de acceptatie of afwijzing van maatregelen met Portfoliomanager
-
Zorgen voor een correcte vastlegging in het document management systeem met betrekking tot maatregelen
Opdracht-eisen
Afgerond opleidingsniveau
Kennis en ervaring
-
Je hebt een afgeronde HBO opleiding
-
Je hebt 3-5 jaar relevante ervaring in uitvoerende, ondersteunende en adviserende werkzaamheden op het vakgebied projectbeheersing.
-
Je hebt kennis van de inhoudelijke beheersaspecten en bent eventueel gespecialiseerd in één van die aspecten en de manier waarop die binnen een project georganiseerd moet worden.
-
Je hebt een opleiding of cursus gevolgd, gericht op het IPM-model en (IPM) rolspecifieke opleiding.
-
Je hebt kennis van de informatiesystemen die van toepassing zijn.
-
Ervaring met Rijkswaterstaat is een pré
-
Kennis van communicatie,-informatieoverdrachtsystemen (vb VISI);
-
Je hebt ruime ervaring en specialistische kennis van Excel ((draaitabellen, formules, visualisaties)
-
Ervaring met het voorzitten van overleggen
|