Beschrijving
Doel van de opdracht
De Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) van de overheid bestaat uit digitale producten, standaarden en voorzieningen waarmee overheidsorganisaties (en dus ook gemeenten) hun primaire processen kunnen of moeten ondersteunen.
Het gaat om verschillende losse componenten op het gebied van onder meer digitale identiteit, toegangsdiensten, basisregistraties en uitwisselingsstandaarden.
Door het (al dan niet verplicht) gebruik van deze componenten binnen werkprocessen worden gemeenten (en samenwerkingsverbanden) in toenemende mate afhankelijk van het goed functioneren ervan.
Team GDI-regie van deze organisatie geeft invulling aan de regievoering vanuit gemeenten op de (door)ontwikkeling van deze componenten.
Vanuit deze regierol ten aanzien van de dossiers basisregistraties en geo-informatie wordt gewerkt aan het ondersteunen van gemeenten bij de verdere ontwikkeling van de gemeentelijke geo-informatievoorziening.
Voor de komende jaren ligt daarbij de focus op de doorontwikkeling van de basisregistraties BAG, BGT en WOZ en de registraties voor het beheren van de openbare ruimte tot een samenhangende objectenregistratie.
Deze verdere doorontwikkeling zal zowel in interbestuurlijk verband (in samenwerking met onder meer het ministerie van BZK) als collectief gemeentelijk (in intensieve samenwerking met het gemeentelijk geo-werkveld) worden vormgegeven.
De projectleider geo-informatie en organisatie is, onder aansturing van de themacoördinator basisregistraties en geo-informatie, verantwoordelijk voor het verder uitwerken van onderdelen van deze doorontwikkeling.
De focus ligt daarbij op vraagstukken die samenhangen met de organisatorische inbedding van een objectenregistratie en de wijze waarop werkprocessen kunnen worden georganiseerd.
De projectleider legt verantwoording af aan de themacoördinator basisregistraties en geo-informatie.
Verantwoordelijkheden en resultaatgebieden
-
Samen met vertegenwoordigers vanuit het gemeentelijk werkveld analyseren, op hoofdlijnen beschrijven en vervolgens detailleren van de wijze waarop werkprocessen rondom een objectenregistratie kunnen worden georganiseerd
-
In samenwerking met enkele gemeenten werken aan een beschrijving van varianten voor de organisatorische inbedding van een objectenregistratie (waarbij oog bestaat voor zowel situaties waarin taken uitsluitend bij gemeenten zijn belegd als situaties waarin sprake is van het beleggen van taken bij samenwerkingsverbanden);
-
Samen met vertegenwoordigers vanuit het gemeentelijk werkveld detailleren van het onderdeel bouwwerken van het eerder opgestelde streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie en de wijze waarop een en ander in de toekomst kan worden bijgehouden;
-
In samenwerking met enkele gemeenten in voldoende detail analyseren en beschrijven van de mogelijkheden om ontwerpgegevens van bouwwerken (bouwtekeningen en BIM vanuit architecten en constructiebureau) te gebruiken voor een efficiëntere bijhouding van in eerste instantie de BAG en de WOZ en later de samenhangende objectenregistratie;
-
Concreet in beeld brengen van de wijze waarop gegevens uit de bestaande geo-basisregistraties worden gebruikt binnen een aantal primaire processen en de wijze waarop dit met een objectenregistratie verder kan worden verbeterd;
-
In samenwerking met andere betrokkenen vormgeven van de stappen en de daarvoor benodigde aanpakken en hulpmiddelen om vanuit de bestaande situatie geleidelijk de organisatie van registraties door te ontwikkelen naar een organisatie passend bij het streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie;
-
Creëren en behouden van draagvlak bij gemeenten en andere betrokkenen om daadwerkelijk stappen te gaan zetten en het systematisch en planmatig (doen) uitvoeren van de noodzakelijke acties om dit draagvlak te creëren en te behouden (zoals het verzorgen van presentaties en het bezoeken van gemeenten);
-
Onderhouden van contacten met organisaties als Kadaster, PDOK, Geonovum en leveranciers gericht op een doorgroei naar een samenhangende objectenregistratie;
-
Deelnemen aan of ondersteunen van de gemeentelijke deelnemers aan relevante overlegstructuren zoals gebruikersoverleggen, leveranciersoverleggen en klankbordgroepen rondom onder meer de BGT;
-
Opstellen van voor de bovenstaande activiteiten noodzakelijke werkplannen, voortgangsanalyses, (uitleg)documenten en stappenplannen in afstemming met de themacoördinator basisregistraties en geo-informatie;
-
In samenwerking met de betreffende gemeente(n) uitwerken van kansrijke gebruiksmogelijkheden in showcases, winstpakkers of andere vormen van beschrijving, gericht op het zichtbaar maken van gebruiksmogelijkheden van geo-informatie;
-
Deelnemen aan overleg- en participatiestructuren binnen VNG, VNG Realisatie en Team GDI-regie en voor het afstemmen van de activiteiten rondom basisregistraties en geo-informatie;
-
Leveren (op expertniveau) van adviezen en noodzakelijke bijdragen aan andere activiteiten die rondom basisregistraties en geo-informatie worden uitgevoerd.
Kennis- en ervaringsvereisten
-
Academisch werk- en denkniveau (tenminste Hbo-opleiding en 5 jaar werkervaring op Wo-niveau);
-
Aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring met de organisatie van gemeentelijke informatievoorziening (in termen van organisatie inrichting, werkwijze en cultuur);
-
Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als manager, projectleider of adviseur met de organisatie van (integraal) beheer van geo-informatie in gemeenten;
-
Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als manager, projectleider of adviseur met projecten waarbinnen het gebruik van de geo basisregistraties BGT, BAG, WOZ en/of de (innovatieve) gebruiksmogelijkheden van geo-informatie een centrale component is, opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
-
Aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring met grootschalige implementatietrajecten van geo-basisregistraties of het stimuleren van het gebruik van geo-informatie in een gemeentelijke context;
-
Aantoonbaar relevant en actueel netwerk binnen de geo-informatie betrokken departementen, beheerorganisaties en gemeentelijke koepelorganisaties (blijkend uit relevante projectervaringen in de afgelopen 3 jaar en in een gesprek);
-
Aantoonbaar in staat tot het persoonlijk opleveren van inhoudelijke documentatie omtrent basisregistraties in het geo-werkveld gedurende de afgelopen drie jaar, waarbij documenten en referenties uit het geo-werkveld worden overlegd;
-
Aantoonbaar (in een gesprek) actuele kennis van de ontwikkelingen op het terrein van (collectief) gemeentelijke informatievoorziening.
Houdingaspecten
-
Planmatig en structurerend
-
Helikopterview
-
Resultaatgericht
-
Enthousiasmerend en motiverend
-
Samenwerkingsgericht
-
Zelfstandigheid
-
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Resultaat van de opdracht
-
Verder detailleren van het onderdeel bouwwerken van het streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie en de wijze waarop een en ander in de toekomst kan worden bijgehouden;
-
Analyseren, op hoofdlijnen beschrijven en vervolgens detailleren van de wijze waarop werkprocessen rondom een objectenregistratie kunnen worden georganiseerd;
-
Beschrijving van varianten voor de organisatorische inbedding van een objectenregistratie (met oog voor de specifieke situatie rondom samenwerkingsverbanden);
-
Beschrijving van de stappen en de daarvoor benodigde aanpakken en hulpmiddelen om vanuit de bestaande situatie geleidelijk de organisatie van registraties door te ontwikkelen naar een organisatie passend bij het streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie.
|