Beschrijving
Startdatum: 1-2-2019
Einddatum: 1-4-2019
Optie tot verlenging: ja, 11 x 3 maanden
Uren per week: 24
Doel van de opdracht
De Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) van de overheid bestaat uit digitale producten, standaarden en voorzieningen waarmee overheidsorganisaties (en dus ook gemeenten) hun primaire processen kunnen of moeten ondersteunen.
Het gaat om verschillende losse componenten op het gebied van onder meer digitale identiteit, toegangsdiensten, basisregistraties en uitwisselingsstandaarden.
Door het (al dan niet verplicht) gebruik van deze componenten binnen werkprocessen worden gemeenten (en samenwerkingsverbanden) in toenemende mate afhankelijk van het goed functioneren ervan.
Team GDI-regie van de organisatie geeft invulling aan de regievoering vanuit gemeenten op de (door)ontwikkeling van deze componenten.
Vanuit deze regierol ten aanzien van de dossiers basisregistraties en geo-informatie wordt gewerkt aan het ondersteunen van gemeenten bij de verdere ontwikkeling van de gemeentelijke geo-informatievoorziening.
Voor de komende jaren ligt daarbij de focus op de doorontwikkeling van de basisregistraties BAG, BGT en WOZ en de registraties voor het beheren van de openbare ruimte tot een samenhangende objectenregistratie.
Deze verdere doorontwikkeling zal zowel in interbestuurlijk verband (in samenwerking met onder meer het ministerie van BZK) als collectief gemeentelijk (in intensieve samenwerking met het gemeentelijk geo-werkveld) worden vormgegeven.
De projectleider geo-informatie en beheer openbare ruimte is, onder aansturing van de themacoördinator basisregistraties en geo-informatie, verantwoordelijk voor het verder uitwerken van onderdelen van deze doorontwikkeling.
De focus ligt daarbij op die gedeelten van de geo-informatievoorziening die raken aan of betrekking hebben op de registraties voor het beheren van de openbare ruimte.
De projectleider legt verantwoording af aan de themacoördinator basisregistraties en geo-informatie.
Verantwoordelijkheden en resultaatgebieden
-
Samen met vertegenwoordigers vanuit het gemeentelijk werkveld detailleren van de onderdelen wegen, groenvoorzieningen en terreinen van het eerder opgestelde streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie en de wijze waarop een en ander in de toekomst kan worden bijgehouden;
-
In samenwerking met enkele gemeenten in voldoende detail analyseren en beschrijven van de mogelijkheden om gegevens in het domein ontwerpen (civiel technische tekeningen) en beheer openbare ruimte (BOR planning en onderhoud) te gebruiken voor een efficiëntere bijhouding van in eerste instantie de BGT en later de samenhangende objectenregistratie;
-
Concreet in beeld brengen van de wijze waarop gegevens uit de bestaande geo-basisregistraties worden gebruikt binnen een aantal primaire processen en de wijze waarop dit met een objectenregistratie verder kan worden verbeterd;
-
In samenwerking met andere betrokkenen vormgeven van de stappen en de daarvoor benodigde aanpakken en hulpmiddelen om vanuit de bestaande situatie rondom BGT en de registraties voor het beheren van de openbare ruimte geleidelijk door te ontwikkelen naar het streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie;
-
Creëren en behouden van draagvlak bij gemeenten en andere betrokkenen om daadwerkelijk stappen te gaan zetten en het systematisch en planmatig (doen) uitvoeren van de noodzakelijke acties om dit draagvlak te creëren en te behouden (zoals het verzorgen van presentaties en het bezoeken van gemeenten);
-
Onderhouden van contacten met organisaties als CROW, Geonovum en leveranciers rondom de verdere ontwikkeling en aansluiting van IMBOR op de IMGeo standaard, gericht op het bevorderen van een verdere standaardisatie binnen het domein beheer openbare ruimte zodat een doorgroei naar een samenhangende registratie op termijn mogelijk wordt;
-
Deelnemen aan of ondersteunen van de gemeentelijke deelnemers aan relevante overlegstructuren zoals gebruikersoverleggen, leveranciersoverleggen en klankbordgroepen binnen de domeinen die raken aan of betrekking hebben op de registraties voor het beheren van de openbare ruimte (zoals rondom IMGeo, IMBOR klankbordgroep BOR);
-
Opstellen van voor de bovenstaande activiteiten noodzakelijke werkplannen, voortgangsanalyses, (uitleg)documenten en stappenplannen in afstemming met de themacoördinator basisregistraties en geo-informatie;
-
Deelnemen aan overleg- en participatiestructuren binnen VNG, VNG Realisatie en Team GDI-regie en voor het afstemmen van de activiteiten rondom basisregistraties en geo-informatie;
-
Leveren (op expertniveau)van adviezen en noodzakelijke bijdragen aan andere activiteiten die rondom basisregistraties en geo-informatie worden uitgevoerd.
Kennis- en ervaringsvereisten
-
Academisch werk- en denkniveau (tenminste Hbo-opleiding en 5 jaar werkervaring op Wo-niveau);
-
Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als manager, projectleider of adviseur met uitwisselingsprocessen tussen de BGT en de registraties voor het beheren van de openbare ruimte een centrale component is, opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
-
Aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring op het gebied van de werkprocessen in het domein ontwerpen en beheer openbare ruimte, opgedaan in de laatste 5 jaar;
-
Aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring met grootschalige implementatietrajecten van geo-basisregistraties of landelijke standaarden in een gemeentelijke context;
-
Aantoonbaar (in een gesprek) diepgaande kennis van de standaarden IMGeo en IMBOR en de toepassing daarvan binnen gemeentelijke informatiesystemen;
-
Aantoonbaar relevant en actueel netwerk binnen geo-informatie en het beheer van de openbare ruimte betrokken departementen, beheerorganisaties en gemeentelijke koepelorganisaties (blijkend uit relevante projectervaringen in de afgelopen 3 jaar en in een gesprek);
-
Aantoonbaar in staat tot het persoonlijk opleveren van inhoudelijke documentatie omtrent basisregistraties in het geo-werkveld gedurende de afgelopen drie jaar, waarbij documenten en referenties uit het geo-werkveld worden overlegd;
-
Aantoonbaar (in een gesprek) actuele kennis van de ontwikkelingen op het terrein van (collectief) gemeentelijke informatievoorziening.
Houdingaspecten
-
Planmatig en structurerend
-
Helikopterview
-
Resultaatgericht
-
Enthousiasmerend en motiverend
-
Samenwerkingsgericht;
-
Zelfstandigheid;
-
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.
Resultaat van de opdracht
-
Verder detailleren van de onderdelen wegen, groenvoorzieningen en terreinen van het streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie en de wijze waarop een en ander in de toekomst kan worden bijgehouden;
-
Analyseren en beschrijven van de mogelijkheden om gegevens in het domein ontwerpen (civiel technische tekeningen) en beheer openbare ruimte (BOR planning en onderhoud) te gebruiken voor een efficiëntere bijhouding van de BGT;
-
Vormgeven van eerste stappen om vanuit de bestaande situatie rondom BGT en de registraties voor het beheren van de openbare ruimte geleidelijk door te ontwikkelen naar het streefbeeld van een samenhangende objectenregistratie.
|