Beschrijving functie
|
Doel van de functie:
Het managen van alle beheersprocessen binnen het project conform de RWS brede afspraken. Hiermee wordt een beheerst verloop van het project geborgd en kan de juiste managementinformatie worden gegenereerd. Het zorgt hiermee voor een hoge mate van voorspelbaarheid en betrouwbaarheid. De manager projectbeheersing positioneert zichzelf binnen het projectteam maar in een onafhankelijke rol.
Typering van de functie:
het, als resultaatverantwoordelijke, realiseren van de projectopdrachten binnen de overeengekomen kaders (geld, planning, kwaliteit);
het zorgen voor een adequate bedrijfsvoering van de projecten (waaronder contract-, kwaliteits- en risicomanagement) en de verantwoording daarvan:
het zorgen voor een correcte en maximale inschakeling van de markt;
het onderhouden van contacten over afstemming t.b.v. de projectrealisatie;
het zorgdragen voor de vastlegging van kennis binnen de dienst/RWS.
Taken/Verantwoordelijkheden:
Het werkveld omvat het (doen laten) organiseren van risicomanagement, scopemanagement,
kostenmanagement, planningsmanagement, projectcontrol, kwaliteitsmanagement, documentaire
informatievoorziening en projectondersteuning.
geeft leiding aan het team projectbeheersing;
verdeelt de werkzaamheden aan de disciplines risicomanagement, kostenmanagement, planningsmanagement, projectcontrol, kwaliteitsmanagement, documentaire informatievoorziening en projectondersteuning;|
zorgt voor de uitvoering van risicoanalyses, het formuleren van beheersmaatregelen en de bewaking daarvan;
is verantwoordelijk voor het opstellen van planningen, bijhouden daarvan en indien nodig het nemen van initiatieven tot wijziging van de procesgang;
zorgt voor het opstellen van de kostenraming voor het hele project, financiële overzichten en de budgetbewaking;
het tijdig signaleren van vertragingen (planning), overschrijdingen (financiën) en risico’s en het doen van voorstellen ter voorkoming hiervan, dan wel het (doen) realiseren van aanpassingen;
het initiëren, implementeren en beheren van het informatiebeleid binnen het project;
coördineert het opstellen van het projectplan en zorgt voor het opstellen van voortgangsrapportages.
|
Functie-eisen
|
Managementvaardigheid om risicomanager cq. planner, projectondersteuner e.d. aan te sturen;
kennis van en ervaring met risicomanagement (RWS-werkwijze), planning en projectbeheersing;
vaardig in het organiseren en voeren van kwaliteits-, risico- en planningsmanagement;
kennis van en inzicht in relevante in- en externe ontwikkelingen en de organisatie en werkwijze van de dienst en de RWS;
kennis van wet- en regelgeving en (beleids)kaders;
kennis van en ervaring met SAP en CAPPLAN.
|
Competenties
|
Plannen en organiseren, kritisch analytisch, innovatief handelen, samenwerken, klantgericht, resultaatgericht en voortgangscontrole.
|