Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
002206
 
Opdracht
Interimmanager en kwartiermaker Veiligheid en Leefomgeving
 
Sluitingsdatum
2014-03-16 23:59
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Openbare orde en veiligheid
 
Provincie
Gelderland
 
Beschrijving

Startdatum 01-04-2014
01-10-2014
16
8
2
Hoe vaak kan er eventueel verlengd worden?

6 De lengte van de verlengde periode(s) in maanden.



Reeds langer wordt ervaren dat taken van medewerkers bijzondere wetten en  openbare orde en veiligheid in elkaar haken en een intensieve samenwerking noodzakelijk maken. Zo is de uitvoering van huisuitzettingen sterk gerelateerd aan openbare orde en veiligheid. Door de invoering van bibob en de exploitatievergunning is deze onderlinge verwevenheid versterkt,o.a. doordat de medewerker openbare orde en veiligheid aangewezen is als bibob-coordinator.

 

Door de wijzigingen in de drank-en horecawet zijn daarnaast nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan tussen de toezichthouders leefomgeving (die tevens het toezicht hebben gekregen op de DHW) en de medewerkers bijzondere wetten (zijnde vergunningverleners DHW). Ook hier speelt BIBOB een belangrijke rol. Hierbij is tevens voor de juridische ondersteuning van handhaving en uitvoering APV een nieuwe functie aan het team toegevoegd.

 

Voor alle medewerkers geldt bovendien dat zij allen vallen onder de portefeuille van de burgemeester. Politiek gezien wordt de behoefte kenbaar gemaakt om deze samenhangende taken meer integraal op te pakken en te organiseren, met afstemming naar alle externe partners. De belangrijkste externe partners komen voor deze groep ook overeen: politie, veiligheidshuis, lokaal zorgnetwerk, Ik buurt mee.

 

Door deze steeds meer samenvallende en deels overlappende taken is de behoefte ontstaan om hier organisatorisch vooruitlopend op de organisatieontwikkeling een verbinding te leggen door de vorming van een (voorlopig) nieuw team. Mogelijk wordt dan al toegewerkt aan het programmatisch werken.

 

 

Specifieke aandachtspunten voor de interimmanager.

We zien dat de taken van deze groep voortdurend in beweging is. Afstemming rond issues bij incidenten is nu nog onvoldoende geborgd. We noemen hier bijvoorbeeld de huisuitzettingen door medewerkers bijzondere wetten. Hierbij noodzaakt het voorkomen van escalatie en het vervolg na escalatie tot intensievere afstemming en samenwerking met het zorgloket, veiligheidshuis, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten

 

Veiligheid is landelijk en lokaal een zwaar bestuurlijk thema die veel deelprojecten kent en vraagt om een integrale afdelingsoverschrijdende aanpak. De interim manager  zal voorstellen doen om te komen tot een programmatische aanpak waar een programmamanager op geplaatst kan worden.

 

Voor toezicht en handhaving van leefomgeving geldt dat steeds nieuwe taken zich aandienen. Naast de nieuwe taken op het gebeid van Drank en horeca zien we een toenemende druk om taken op het gebied van openbare orde en veiligheid op te pakken die de politie  laat liggen. Hoe komen we tot een afgewogen werkpakket waarbij tevens duidelijke keuzes worden gemaakt wanneer we de toezichthouders avond en weekenddiensten draaien.

 

Van de interim-manager wordt gevraagd leiding te geven aan de betreffende medewerkers, de implementatie van nieuwe taken te begeleiden en te begeleiden in teamvorming

 


Taken van de teammanager

-Zorgt voor effectieve, efficiënte en rechtmatige bedrijfsvoering/ werkprocessen

-Houdt toezicht en bewaakt de voortgang, budgetten, resultaten en kwaliteit van het werk

-Sturing en monitoring op operationeel en beleidsmatige resultaten

-Levert tijdig de benodigde (kwantitatieve en incidenteel beleidsmatige) informatie voor de P&C-cyclus

-Voert werkoverleg en draagt actief bij aan de ontwikkeling van de medewerkers

-Stimuleert, coacht en faciliteert medewerkers in het behalen van resultaten/ uitvoering van werkzaamheden en hun ontwikkeling en (blijvende) inzetbaarheid.

-Signaleert ontwikkelingen op het werkterrein van het team en vertaalt dit naar (beleids)initiatieven of uitvoeringskaders.

-Zorgt voor periodiek overleg met de portefeuillehouder (burgemeester) op beleidsmatige en vakinhoudelijke zaken.

 

 

 

KENNIS EN ERVARING

-HBO werk- en denkniveau, blijkend uit een afgeronde opleiding met een diploma

-Recente relevante minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring bij een gemeente.

-Aantoonbare recente kennis van en ervaring met de vakgebieden openbare orde en veiligheid,bijzondere wetten en toezicht leefomgeving.

-Aantoonbare kennis van programmamanagement.

-Analytisch en gestructureerde instelling.

-Uitstekende communicatieve vaardigheden in woord en geschrift.

-Ervaring in veranderingstrajecten.

-Coachende stijl van leidinggeven.

-Politiek/bestuurlijke sensitiviteit.



Gedragscompetenties

1.Klant- en servicegericht

Onderzoekt interactief  wensen en behoefte van de (interne en externe) klant en handelt hiernaar. Toont eerlijkheid en integriteit, geeft een hoge prioriteit aan dienstverlening en klanttevredenheid.

2.Professioneel

Zet vakkennis en vaardigheden in, werkt samen, maakt heldere afspraken over prestatie en resultaat. Neemt verantwoordelijkheid.

3.Sturen op resultaat

Geeft richting, sturing en motivering aan taken van een individu en team voor het bereiken van doelen en resultaten. Brengt samenwerkingsverbanden tot stand en onderhoudt deze.

4.Samenwerken

Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.

5.Coachen en sturen op competenties

Is actief bezig met het verbeteren en optimaliseren van competenties van medewerkers.

6.Analyseren

Verwerkt (complexe) informatie, rafelt deze systematisch uiteen, herkent verbanden tussen gegevens, ziet oorzaak-gevolg relaties. Deelt problemen op in hoofd en bijzaken.

7.Besluitvaardig

Neemt beslissingen  door acties te ondernemen of meningen uit te spreken, ook wanneer informatie of draagvlak onvoldoende is, zaken onzeker of riskant zijn.

8.Inlevingsvermogen

Toont zich bewust van andere mensen in de omgeving en van de eigen invloed hierop. Vertoont gedrag dat getuigt van het onderkennen van de gevoelens en behoeften van anderen.

 


Tarief
Geen limieten
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.


Inhoudelijke CV eisen

U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Het CV is in het Nederlands gesteld. NB. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Daarnaast dient u, indien van toepassing, bij alle eisen en wensen de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het CV en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en wensen ZAL leiden tot uitsluiting.
 
HBO werk- en denkniveau, blijkend uit een afgeronde opleiding met een diploma.
 
Recente en relevante minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring op het gebied van openbare orde en veiligheid/bijzondere wetten bij een gemeente.
 
Recente en aantoonbare kennis van programmamanagement.


Inhoudelijke CV wensen
40 % Aantoonbare en recente ervaring in veranderingstrajecten en het meenemen van de medewerkers hierin in de positie van leidinggevende.
60 % Aantoonbare en recente kennis van en ervaring met de vakgebieden openbare orde en veiligheid,bijzondere wetten en toezicht leefomgeving.


Planning
03-03-2014 00:00
10-03-2014 23:59
12-03-2014 23:59
16-03-2014 23:59
17-03-2014 00:00
15-04-2014 23:59
 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht