Reeds langer wordt ervaren dat taken van medewerkers bijzondere wetten en openbare orde en veiligheid in elkaar haken en een intensieve samenwerking noodzakelijk maken. Zo is de uitvoering van huisuitzettingen sterk gerelateerd aan openbare orde en veiligheid. Door de invoering van bibob en de exploitatievergunning is deze onderlinge verwevenheid versterkt,o.a. doordat de medewerker openbare orde en veiligheid aangewezen is als bibob-coordinator.
Door de wijzigingen in de drank-en horecawet zijn daarnaast nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan tussen de toezichthouders leefomgeving (die tevens het toezicht hebben gekregen op de DHW) en de medewerkers bijzondere wetten (zijnde vergunningverleners DHW). Ook hier speelt BIBOB een belangrijke rol. Hierbij is tevens voor de juridische ondersteuning van handhaving en uitvoering APV een nieuwe functie aan het team toegevoegd.
Voor alle medewerkers geldt bovendien dat zij allen vallen onder de portefeuille van de burgemeester. Politiek gezien wordt de behoefte kenbaar gemaakt om deze samenhangende taken meer integraal op te pakken en te organiseren, met afstemming naar alle externe partners. De belangrijkste externe partners komen voor deze groep ook overeen: politie, veiligheidshuis, lokaal zorgnetwerk, Ik buurt mee.
Door deze steeds meer samenvallende en deels overlappende taken is de behoefte ontstaan om hier organisatorisch vooruitlopend op de organisatieontwikkeling een verbinding te leggen door de vorming van een (voorlopig) nieuw team. Mogelijk wordt dan al toegewerkt aan het programmatisch werken.
Specifieke aandachtspunten voor de interimmanager.
We zien dat de taken van deze groep voortdurend in beweging is. Afstemming rond issues bij incidenten is nu nog onvoldoende geborgd. We noemen hier bijvoorbeeld de huisuitzettingen door medewerkers bijzondere wetten. Hierbij noodzaakt het voorkomen van escalatie en het vervolg na escalatie tot intensievere afstemming en samenwerking met het zorgloket, veiligheidshuis, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten
Veiligheid is landelijk en lokaal een zwaar bestuurlijk thema die veel deelprojecten kent en vraagt om een integrale afdelingsoverschrijdende aanpak. De interim manager zal voorstellen doen om te komen tot een programmatische aanpak waar een programmamanager op geplaatst kan worden.
Voor toezicht en handhaving van leefomgeving geldt dat steeds nieuwe taken zich aandienen. Naast de nieuwe taken op het gebeid van Drank en horeca zien we een toenemende druk om taken op het gebied van openbare orde en veiligheid op te pakken die de politie laat liggen. Hoe komen we tot een afgewogen werkpakket waarbij tevens duidelijke keuzes worden gemaakt wanneer we de toezichthouders avond en weekenddiensten draaien.
Van de interim-manager wordt gevraagd leiding te geven aan de betreffende medewerkers, de implementatie van nieuwe taken te begeleiden en te begeleiden in teamvorming
Taken van de teammanager
-Zorgt voor effectieve, efficiënte en rechtmatige bedrijfsvoering/ werkprocessen
-Houdt toezicht en bewaakt de voortgang, budgetten, resultaten en kwaliteit van het werk
-Sturing en monitoring op operationeel en beleidsmatige resultaten
-Levert tijdig de benodigde (kwantitatieve en incidenteel beleidsmatige) informatie voor de P&C-cyclus
-Voert werkoverleg en draagt actief bij aan de ontwikkeling van de medewerkers
-Stimuleert, coacht en faciliteert medewerkers in het behalen van resultaten/ uitvoering van werkzaamheden en hun ontwikkeling en (blijvende) inzetbaarheid.
-Signaleert ontwikkelingen op het werkterrein van het team en vertaalt dit naar (beleids)initiatieven of uitvoeringskaders.
-Zorgt voor periodiek overleg met de portefeuillehouder (burgemeester) op beleidsmatige en vakinhoudelijke zaken.