Beschrijving
Opdracht informatie
Startdatum |
1-5-2014 |
Einddatum |
31-12-2015 |
Optie tot verlenging |
ja |
Aantal posities |
1 |
Aanvraag reden |
Project |
Aanvraag reden opmerkingen |
Er bestaat de optie tot verlenging tot eind 2016 |
BESCHRIJVING FUNCTIE
Realisatie van het proces Risicomanagement voor het GVO Nat programmateam; ondersteuning en adviseren van de MPb aangaande dit proces gericht op de realisatie van de programmadoelstellingen.
1 Risicobeheer: de identificatie en beheersing van de risico’s van een project. De risicomanager is verantwoordelijk voor het faciliteren van het risicomanagementproces.
-Hij/zij creëert de omstandigheden waaronder de andere projectteamleden gestructureerd nadenken over risico’s en de beheersing ervan.
-Hij/zij ondersteunt de betrokken projectfunctionarissen bij het inventariseren, analyseren en vaststellen van beheersmaatregelen van risico’s.
-De risicomanager beheert het risicodossier in Excel en Riskscope.
-De risicomanager is niet verantwoordelijk voor risico’s en de uitvoering van beheersmaatregelen, maar ondersteunt bij de bewaking van de naleving van de beheersmaatregelen. Hij/zij is verantwoordelijk voor het proces, niet de inhoud.
-De risicomanager geeft binnen het project structuur aan het risicomanagement en creëert een collectief bewustzijn ten aanzien van de risico’s.
-De risicomanager voert challenge gesprekken met de rolhouders om integrale risico’s nader in detail te bespreken en de voortgang van de beheersing te volgen. Deze gesprekken hebben een maandelijkse frequentie. Na de eerste ronde challengegesprekken verschuift de insteek van de gesprekken licht zodat ook nieuwe risico’s, die mede uit analyse van de risicodossiers blijken, besproken kunnen worden. Zo nodig voert u gesprekken met andere personen binnen en buiten het team om een volledig beeld te krijgen van de relevante projectrisico’s.
-De resultaten van de challengegesprekken worden gebruikt om het integraal dossier bij te werken. Verschillennotities worden opgenomen in de maandelijkse rapportage die u opstelt.
-Ook worden de resultaten gebruikt om het integraal dossier bij te werken. Verschillennotities worden opgenomen in de maandelijkse rapportage die u opstelt.
-Ook worden de resultaten gebruikt om het integraal project “post onvoorzien” nader te onderbouwen en eens per 3 maanden de ontwikkelingen ten aanzien van de post onvoorzien in beeld te brengen.
-De ontwikkelingen in de integrale top 10 van risico’s wordt periodiek in het Projectteam besproken. Ontwikkelingen kunnen zijn: nieuwe risico’s, opgetreden risico’s, achterblijvende beheersing en nieuwe aanpak van beheersing. De agenda van het Projectteam wordt gevormd door de drie door elke rolhouder naar voren te brengen risico’s.
-Eens in het kwartaal geldt deze voortgangsrapportage als uitgangspunt voor de Trimester rapportage.
Aanvraag gunningscriteria
|
Ruime kennis van en ervaring met Risicomanagement; |
 |
9 |
Kennis en ervaring met projectmatig werken |
 |
9 |
Kennis en ervaring met risico gestuurd werken conform Systeemgerichte Contract Beheersing (SCB) |
 |
10 |
Ervaring met opstellen en werken met risicodossiers en risicoprofielen |
 |
8 |
Kennis van en ervaring met het houden van risicosessies, zowel in groepsverband als individueel |
 |
9 |
Kennis van en ervaring bij van de RWS organisatie |
 |
6 |
Kennis en ervaring van Monte Carlo analyses is een pré |
 |
6 |
Ervaring met het integreren van Risico's in bredere projectdoelstellingen en het realiseren van de PDCA cyclus |
 |
6 |
|
|
|
|
.
|