Beschrijving
Opdracht informatie
Startdatum |
2-6-2014 |
Einddatum |
1-6-2015 |
Optie tot verlenging |
ja |
Aantal posities |
1 |
Aanvraag reden |
Project |
Omschrijving van verantwoordelijkheden en taken.
1. De risicomanager is verantwoordelijk voor het faciliteren van het risicomanagementproces. Hij/zij creëert de omstandigheden waaronder de andere projectteamleden gestructureerd nadenken over risico´s en de beheersing ervan. Hij/zij ondersteunt de betrokken projectfunctionarissen bij het inventariseren, analyseren en vaststellen van beheersmaatregelen van risico’s. De risicomanager is niet verantwoordelijk voor risico´s en de uitvoering van beheersmaatregelen, maar ondersteunt bij de bewaking van de naleving van de beheersmaatregelen. Hij/zij is verantwoordelijk voor het proces, niet de inhoud. De risicomanager geeft binnen het project structuur aan het risicomanagement en creëert een collectief bewustzijn ten aanzien van de risico’s.
2. Om dit proces te faciliteren onderneemt de risicomanager zelfstandig en op eigen initiatief, in samenspraak met de manager projectbeheersing en de projectmanager, de volgende activiteiten:
- Het (laten) ontwikkelen en onderhouden van een centraal risicoregister met als doel een eenduidige registratie en afweging van risico’s;
- Het, aan de hand van dit register, samenstellen van overzichten van geprioriteerde risico’s, ook over deelprojecten heen, waarin de status van behandeling, het financiële en het tijdsrisico, en het geraamde budget om de risico’s te verminderen, is vermeld.
- De projectmanager en manager projectbeheersing op de hoogte houden van het verloop van het risicomanagementproces en ten aanzien van (toekomstige) risico’s.
- Zelfstandig adviseren en aanspreken van de betrokken projectfunctionarissen ten aanzien van risicomanagement, hiervoor organiseert hij/zij ‘één op één terugkoppel’ bijeenkomsten.
- Gevraagd en ongevraagd systematisch onderzoeken van risico’s en beheersmaatregelen;
- Het optreden als voorzitter van het (regelmatige) risico-inventarisatieoverleg met project-, contract-, omgevings- en technisch projectleider en derden (waaronder Deltares);
- Het eventueel geven van leiding aan risicocoördinatoren en –analisten;
- Het verzorgen van de onderbouwing/achtergrondinformatie van voorstellen voor de besluitvorming in het projectteam, waarin is opgenomen:
- Een beschrijving van het risico;
- De belangen van de betrokken partijen;
- Toezien op het opstellen van oplossingsmogelijkheden van de inhoudelijke deskundige. De risicomanager dient in overleg per optie de kansen en risico’s aan te geven.
- Organiseren van bijeenkomsten om het risicomanagement plenair en integraal te bespreken;
- Het leveren van een bijdrage aan het onderdeel Risicomanagement bij de contractbeheersing (SCB gedachte).
3. Het periodiek leveren van de benodigde gegevens voor de rapportages voor de opdrachtgever en andere relevante organen, met als doel het risicoprofiel van het project en de veranderingen daarin inzichtelijk te maken en als basis te laten dienen voor besluitvorming over strategische keuzes. Tevens zorgen voor voorstellen voor een dekking uit het budget onvoorzien.
4. Hij/zij rapporteert primair aan de projectmanager. Daar waar het project aanleiding toe geeft of de projectorganisatie in voorziet rapporteert hij/zij aan de manager projectbeheersing.
5. Uitwisselen van ervaringen met risicomanagers van andere projecten.
Gewenste kwaliteitseisen en competenties
1 Eisen ten aanzien van kennis en ervaring:
-HBO/academisch werk- en denkniveau;
- 3 a 5 jaar ervaring met het voeren van risicomanagement op uitvoeringsprojecten;
- Ervaring met RISMAN methode;
- Ervaring met Systeemgerichte Contract Beheersing (SCB);
- Bij voorkeur ervaring met werkwijze Rijkswaterstaat omtrent risicomanagement
- Bij voorkeur ervaring met werkwijze Rijkswaterstaat omtrent Integraal Project Management (IPM)
- Communicatief sterk met natuurlijk overwicht (senioriteit);
- Affiniteit met coaching.
|