Beschrijving
Startdatum |
21 juli 2014 |
Einddatum |
31 december 2014 |
Min. uurtarief |
|
Max. uurtarief |
€ 104,00 |
Uren per week |
32 |
Uren per dag |
8 |
Optie tot verlenging |
3 keer, 3 maanden |
De opdrachtomschrijving
Vanaf 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor alle zorg voor kinderen en jongeren, van preventie tot gespecialiseerde jeugdhulp. De decentralisatie van de jeugdzorg is echter niet de enige. Tegelijkertijd voltrekken zich de decentralisaties van de AWBZ en Participatiewet en de stelselwijziging t.a.v. Passend Onderwijs. Het is een omvangrijke opgave op het gebied van samenwerking in de wijk en de (integrale) beleidsvorming op dit terrein, samen met partners, andere gemeenten en het maatschappelijke middenveld. Samenwerken is een voorwaarde om slagkracht te behouden.
Het realiseren van goede sturingsinformatie voor gemeenten, zowel ambtelijk als bestuurlijk, is één van de onderliggende opgaven. In de provincie Overijssel hebben de gemeenten begin 2014 met elkaar afgesproken om samen op te trekken in de opdracht die er op dit thema ligt. Een project start-up team bestaande uit een ambtelijke vertegenwoordiging van 3 gemeenten heeft in voorbereiding op de uitvoering van de opdracht een plan van aanpak uitgewerkt.
Het plan van aanpak is het plan van aanpak is erop gericht om in 2014 de noodzakelijke en gewenste acties te nemen om te komen tot de benodigde beleidsinformatie voor de gemeenten in de provincie Overijssel, te beginnen bij het domein Jeugd. Het is de bedoeling dat de projectresultaten ook toegepast kunnen worden op de andere twee decentralisaties en de integrale informatiebehoeften van de gemeenten in het sociale domein als gevolg van hun nieuwe wettelijke taken en verantwoordelijkheden.
De opdracht:
Centraal in het plan van aanpak staan de zogenaamde ‘verbindingsofficieren’. Hun opdracht is om ‘vraag’ en ‘aanbod’ te verbinden en de realisatie van de gemeentelijke opgave aangaande de beleidsinformatie te richten en te versnellen. Het gaat er om dat gemeenten begin 2015 concrete producten tot hun beschikking hebben die hen voorzien van de sturingsinformatie die zij nodig hebben om hun nieuwe taken en verantwoordelijkheden goed uit te kunnen voeren. Er dient optimaal gebruik te zijn gemaakt van initiatieven elders (het verbinden) en binnen de lokale en regionale initiatieven dienen de juiste zaken uitgewerkt worden (het richten).
De verbindingsofficieren zijn niet verantwoordelijk voor het realiseren van de concrete producten en nemen de gemeentelijke verantwoordelijkheid om de beleidsinformatie opgave te realiseren niet over. De verbindingsofficieren zijn er voor verantwoordelijk dat gemeenten aan de slag gaan met de opgave en tot resultaten komen. De verbindingsofficieren bieden gemeenten daartoe zowel op inhoud als op proces handreikingen in hoe gemeenten het beste van de huidige situatie (IST) naar de gewenste situatie (SOLL) komen. Ze bieden gemeenten inhoudelijke expertise, goede voorbeelden en opties (inhoud) en ze bieden gemeenten de instrumenten om keuzes te maken en uitvoering te geven aan deze keuzes (proces). De verbindingsofficieren zien toe op de voortgang en stimuleren gemeenten om voortgang te behouden (aanjagen).
De rol van de projectleider is om de uitvoering van het project aan te sturen, voortgang te borgen en de ambtelijke aansturing van het project te ondersteunen. Daarnaast geeft de projectleider (mede) uitvoering aan de inhoudelijke en procesmatige activiteiten van het project als verbindingsofficier.
Er worden naast de projectleider één of twee verbindingsofficieren aangetrokken. De verbindingsofficieren (inclusief de projectleider) hebben elk hun eigen deelonderwerp op het gebied van beleids- of sturingsinformatie:
1. Inzicht in de uitnutting van de budgetten;
2. Inzicht in de trends en ontwikkelingen in vraag en aanbod;
3. Inzicht in hoe het met de jeugd gaat in zijn/haar omgeving.
Deze drie deelonderwerpen bepalen de inhoudelijke focus. Het verdelen van de drie onderwerpen over de verbindingsofficieren maakt het mogelijk om voldoende expertise en diepgang te kunnen bereiken. Deze expertise is onontbeerlijk om in de beperkte tijd die nog rest tot resultaten te komen.
Deze opdracht wordt gegund onder voorwaarde dat de aangevraagde subsidie wordt toegekend.
Uit de top 10 van kandidaten worden maximaal 5 kandidaten uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gemeente bepaalt welke kandidaten worden uitgenodigd.
De kandidaatomschrijving
Taken en verantwoordelijkheden:
- Je neemt de leiding op je en organiseert het project op zodanige wijze dat het binnen de politieke en bestuurlijk context gedragen wordt en tot goede resultaten komt.
- Je adviseert over en ontwikkelt beleid ten behoeve van de sturingsinformatie Jeugd. Dit op beleids- en bestuurlijk niveau, bij gemeenten, (boven) regionaal en landelijk.
- Je kunt de vertaalslag maken van de inhoudelijke ontwikkelingen en vraagstukken naar concrete handvatten voor gemeenten en de inzet daarvan in de realisatie.
- Je zorgt voor afstemming van de opgave en samenhang met de inhoudelijke ontwikkeling binnen het gehele sociaal domein.
- Je bent in staat om proactief bij te dragen aan de realisatie van de benodigde sturingsinformatie en hebt daarbij ook oog voor de positie en belangen van de Overijsselse gemeenten in diverse verbanden (regionaal, provinciaal en landelijk).
- Je werkt resultaat gericht. Het idee is dat door jouw toedoen er concrete acties en producten worden gerealiseerd; bij individuele gemeenten, maar ook regionaal en bovenregionaal.
De planning
Datum publicatie |
10 juli 2014 |
Sluiting vragen |
11 juli 2014 |
Beantwoording vragen |
14 juli 2014 |
Sluiting opdracht |
15 juli 2014 |
Gesprekken |
18 juli 2014 |
Terugkoppeling |
8 augustus 2014 |
Eisen
-Op CV aantoonbaar minimaal 7 jaar werkervaring met project/programmamanagement
-Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring binnen het sociaal domein en/of het domein Jeugd
-Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO opleiding
-Op CV aantoonbare werkervaring met het aansturen van een project- of programmateam bestaande uit minimal 5 personen
Gunningscriteria
-Op CV aantoonbare werkervaring op politiek en bestuurlijk niveau bij de lokale overheid (ervaring met besluitvormingsprocessen bij de lokale overheid)
|
25% |
-Op CV aantoonbare werkervaring binnen minimaal 3 gemeenten in Overijssel
|
25% |
-Op CV aantoonbare werkervaring met het aansturen van een programma of project met een minimaal budget van € 500.000 voor personele inzet. Budget voor ICT-ontwikkeling telt niet mee.
|
25% |
-Op CV aantoonbare kennis van de transitie Jeugd
|
25% |
|