Beschrijving
Opdracht informatie
Startdatum |
1-9-2014 |
Einddatum |
31-12-2014 |
Optie tot verlenging |
ja |
|
16 |
Aantal posities |
1 |
Aanvraag reden |
Project |
Aanvraag reden opmerkingen |
De gemeente wordt met ingang van 1 januari 2015 verantwoordelijk voor een groot aantal nieuwe taken op het sociale domein: werk, jeugd en maatschappelijke ondersteuning (3D/decentralisaties). |
De gemeente wordt met ingang van 1 januari 2015 verantwoordelijk voor een groot aantal nieuwe taken op het sociale domein: werk, jeugd en maatschappelijke ondersteuning (3D/decentralisaties). De gemeente staat voor de opgave om deze drie grote decentralisatieprocessen te implementeren. Visie en beleidsmatige kaders zijn al grotendeels vastgesteld. We gaan nu over naar volgende fases: de fase van voorbereiding (hoe te maken) en de fase van realisatie (doen). De lokale praktische implementatie staat de komende tijd centraal.
Voor een succesvolle implementatie van de decentralisatie van de AWBZ/Wmo 2015 zoeken wij een ervaren projectleider. De projectleider weet het inhoudelijke te vertalen naar het praktische en bewaart daarbij het totaaloverzicht. Je bent verantwoordelijk voor een succesvolle implementatie. Belangrijk is:
- Voortgang en samenhang van de lokale projecten;
- Vragen over inrichting en organisatie;
- Samenhangende inbreng in de regionale projecten;
Als projectleider stuur je de deelprojectleiders aan en werk je daarbij samen met de projectleiders Jeugdhulp, Sociaal Team en Participatiewet. De projectleider maakt deel uit van het programma decentralisaties. Je rapporteert als projectleider AWBZ/Wmo direct aan de programmaleider decentralisaties. Je stemt wekelijks de voortgang en de terugkoppeling vanuit de regio met de programmaleider af en geeft input.
Je bent verantwoordelijk voor:
-Het opstellen en implementeren van een Uitvoeringsplan 2014.
-Communicatie - Beleidsplan, verordeningen en nadere regels (Advies Wmo-raad verwerken, reactie opstellen, college- en raadsadvies opstellen, bespreken, besluitvorming)
-Activiteiten voor 2015 en 2016 in kaart brengen
-Wmo ontwikkelingen inbedden in organisatie (informeren en ontwikkelen)
-Input voor de begroting 2015 aanleveren, input voor risicomanagement
-Regionale afstemming tussen projectleiders Awbz/Wmo
-Inrichting klachten- en bezwaarschriftenprocedure
-Implementatie dynamisch selectiemodel
-Realiseren van toegang, infrastructuur in samenwerking met projectleider sociaal team
- Realiseren Wmo experts in sociaal team
- Inzicht geven over benodigde formatie en expertise om het onderzoek naar de persoonlijke situatie te doen volgens de eisen van de Wmo 2015;
- Eenduidig vastleggen van bevoegdheden en mandaten om namens het college besluiten te nemen over maatschappelijk ondersteuning.
-Organiseren van onafhankelijke cliëntondersteuning (st. MEE) georganiseerd;
-Ondersteuning in crisissituaties (toegankelijk zonder voorafgaand onderzoek contracteren
-Inrichten informatievoorziening
-Klantsysteem met mogelijkheid voor 1 huishouden- 1 plan – 1 regisseur
- scholingsprogramma medewerkers Zorgloket
- Werven medewerkers voor de toegang
- De beschikbaarheid van algemene voorzieningen is georganiseerd, gesubsidieerd of ingekocht.
- Inkoop en implementatie processen maatwerkvoorzieningen
- Beschikkingen aan alle (huidige) cliënten en budgethouders over de Hulp bij het Huishouden 2015.
- Maatregelen om bezuinigingen op te vangen, indicatietermijnen in te korten
- Aanvragen tegemoetkoming / vergoeding thuishulpen voor 15 okt bij VWS
- Uitvoeren/borgen cliëntenparticipatie, zorgvrijwilligers, lokaal gezondheidsbeleid, maatschappelijke zorg, Souburgh, eigen bijdrage regeling, Tegemoetkoming chronisch zieken, Waarborgen privacy
- Afstemming AMHK
- vormgeven trekkingsrecht PGB (contract SVB)
- Na besluitvorming beleidsnota en verordeningen: pgb beleid (of verordening) bekend maken aan bestaande budgethouders en nieuwe clienten met budget.
-Overgangsrecht uitwerken en uitvoeren.
-Voorbereiding zorgverdelingsmodel wmo (selectie- en toewijzingsmodule en backoffice module) zodat deze op 1-1-2015 operationeel is
-Opvang en Beschermd wonen, toegang en overeenkomst met centrumgemeente..
-Beleid over monitoring en verantwoording van resultaten en kwaliteit vaststellen
-Infrastructuur stelsel van signaleren, melden, cliëntondersteuning, gespreksvoering, aanvraag, bekostiging, beschikking, bezwaar en beroep, ondersteuningsverdeling en ondersteuningsverlening, klacht, participatie.
-Procedures en processen vastleggen
-Subsidierelaties / aanbesteden /inkoop
-Contracteren en training personeel (afhankelijk van gekozen model)
-Start sociaal team: toegang is bekend, inzet experts Wmo, cliëntondersteuning, procedures, afstemming met Waddinxveense werkwijze.
-Organisaties aan de slag met inhoudelijke omslag
Functie eisen
Als projectleider heb je ervaring op het sociaal domein, bij voorkeur op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Je hebt een brede kennis van de Wmo, weet op gezaghebbende wijze te opereren. Je voldoet aan de volgende eisen:
-Ervaring als projectleider binnen het sociaal domein, minimaal 3 tot 5 jaar
-Je hebt aantoonbare ervaring met projectfases fases hoe te maken en hoe te doen
-Je hebt aantoonbare ervaring van implementatievraagstukken
-Kennis van het beleidsterrein Wmo;
-Kennis van organisatie- en inrichtingsvraagstukken van de decentralisatie AWBZ/Wmo;
-Je bent resultaatgericht, een verbinder en flexibel
-Je hebt affiniteit met politiek-bestuurlijk sensitiviteit en je hebt een hands-on mentaliteit.
Aanvraag gunningscriteria
|
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in beleidsterrein AWBZ/Wmo. Dit dient duidelijk in het CV naar voren te komen. |
 |
8 |
Afgeronde maatschappelijke HBO opleiding (bij voorkeur ook met sociaal juridische kennis) |
 |
8 |
Akkoord met de inhuur- en gebruikersvoorwaarden. |
 |
|
Minimaal 3 jaar werkervaring als projectleider binnen het sociale domein binnen een gemeente. Dit dient duidelijk in het CV naar voren te komen. |
 |
8 |
Aantoonbare kennis van het beleidsterrein Wmo. Dit dient duidelijk aangegeven te worden in het CV. |
 |
8 |
Kennis van organisatie- en inrichtingsvraagstukken van de decentralisatie AWBZ/Wmo. Duidelijk vermelden in het CV. |
 |
10 |
Zelfgeschreven motivatie waarin blijkt dat kandidaat resultaatgericht, een verbinder en flexibel is. |
 |
7 |
|
|
|
|
|