Beschrijving
Opdrachtinformatie
Startdatum |
2-2-2015 |
Einddatum |
31-3-2015 |
Optie tot verlenging |
Ja |
|
24 |
Aantal posities |
1 |
Aanvraag reden |
Piekwerkzaamheden |
Legt verantwoording af aan het hoofd van de afdeling Bedrijfsbureau.
Handelt in opdracht van het management. Heeft contact met leidinggevenden waarbij het gaat om het verzamelen en verstrekken van informatie en advies in een vakinhoudelijke rol.
Bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn hoofd- en richtlijnen en wet- en regelgeving als uitgangspunten voorhanden.
RESULTAATGEBIEDEN
Advisering en ondersteuning
-is strategische gesprekspartner van de afdelingshoofden, opereert vanuit een brede afdelingsgerichte managementvisie;
-begeleidt en ondersteunt de afdelingsmanager bij veranderingstrajecten;
-behandelt complexe cases en draagt zorg voor eventuele besluitvorming;
-speelt in de advisering in op ontwikkelingen in de maatschappij met gevolgen voor het werkveld en draagt bij aan de hierdoor gewenste personele veranderingen;
-adviseert m.b.t. de organisatieontwikkeling, zowel qua inrichting als cultuur;
-brengt nieuwe regelgeving en afspraken onder de aandacht van het management en adviseert bij de implementatie;
-zorgt voor integrale adviezen;
-adviseert m.b.t. het oplossen van evt. conflicten en meningsverschillen;
-is aanspreekpunt/begeleider van personeelsconsulent.
Prestatie-indicatoren
-kwaliteit van de geleverde adviezen en besluiten.
-kwaliteit van de geleverde ondersteuning, uitgedrukt in volledigheid, tijdigheid en inhoud van adviezen en ondersteuning
-tevredenheid over de geleverde ondersteuning bij het lijnmanagement
Beleidsontwikkeling
-onderzoekt en ontwikkeld beleid en uitvoeringsnotities op het gebied van rechtspositie en P&O;
-maakt tactische beleidsvoorstellen;
-werkt beleid uit in procedures, projectplannen, uitvoeringsvoorstellen etc.;
-stelt meerjarenplannen op het gebied van personeel en organisatiebeleid;
-draagt zorg voor dat er aandacht is voor alle aspecten en randvoorwaarden bv. financieel, arbo, combinatie werk-privé, blijvende inzetbaarheid van de medewerker etc.;
-zorgt dat het personeelsmanagement een toegevoegde waarde heeft voor de effectiviteit en het succes van de organisatie en overtuigt de afdelingshoofden hiervan;
-verwerft draagvlak in- en extern voor de gemaakte beleidsvoorstellen;
-begeleidt de implementatie van nieuw en aangepast beleid m.b.t. het betreffende beleidsterrein.
Prestatie-indicatoren
-samenhang en consistentie
-haalbaarheid / uitvoerbaarheid van adviezen
-leesbaarheid uitgewerkte beleidsadviezen
-draagvlak verwerven
Overige werkzaamheden
-signaleert de noodzaak van voorlichting over bepaalde onderwerpen en geeft dit bij de leidinggevende aan;
-zorgt op verzoek van de leidinggevende voor voorlichting over complexere materie aan de lijnmanagers en/of de P&O-afdeling;
-levert een bijdrage aan de totstandkoming van voorlichtingsmateriaal (P&O voorlichting, nieuwe medewerkers, ontwikkeling van handleidingen, enz);
-verstrekt informatie aan afdelingshoofden en medewerkers;
-signaleert en anticipeert op relevante ontwikkelingen in het werkveld.
-signaleert vanuit de contacten met afdelingshoofden en medewerkers mogelijke risico’s en problemen en zorgt dat deze opgelost worden of onder de aandacht worden gebracht;
-geeft op basis van de opgedane ervaring of gemaakte afspraken aan of evaluatie nodig is en neemt hiertoe initiatief;
-complexe evaluaties worden door de medewerker verzorgd (het gaat hier om rapportages, complexe advisering aan de voorkant). De evaluaties en verbetervoorstellen in proces, maar ook inhoudelijk worden uitgevoerd door de medewerker;
-zorgt dat de gegevens van evaluaties en andere managementinformatie bij de leidinggevende bekend zijn en in de advisering betrokken worden;
-bemiddelt waar mogelijk bij conflicten en zorgt voor tijdige inschakeling van derden;
-stelt het sociaal jaarverslag op.
Prestatie-indicatoren
-kwaliteit en tijdigheid in het uitvoeren van activiteiten
-duidelijkheid en volledigheid voorlichting
-toont begrip voor vraag en schat de achtergrond van de vraag in.
-maakt anderen bewust van zaken en zet ze aan het denken.
ONTWIKKELINGEN
Voor functies binnen een stafafdeling geldt dat zij een faciliterende en adviserende rol vervullen ten behoeve van het primaire proces. Dit betekent dat de nadruk ligt op serviceverlening en het inspelen op de wensen en verwachtingen van de interne en externe klanten.
De P&O adviseur voert de functie uit in een veranderende omgeving, waarbij een transformatie zal plaatsvinden van een aanbodgerichte advisering naar een vraaggerichte en waarbij de kennis en vaardigheden moeten worden ingezet om de afdelings- en overige lijnmanagers te faciliteren in hun integrale managementtaken.
KRITIEKE SITUATIES
Moet in staat zijn beleid, besluiten en regelingen op het gebied van personeel en organisatie te implementeren / uit te voeren en/of te ondersteunen hierin.
De medewerker voorkomt problemen door het geven van ongevraagd advies en is alert op de consequenties van de gegeven adviezen en de mogelijke gevolgen.
De medewerker geeft tijdig meer ingewikkelde problemen door aan andere medewerkers of wint hier advies over in. De medewerker beïnvloedt de houding van anderen indien nuttig om het doel te bereiken.
De medewerker zorgt voor een breed advies, waarin met alle mogelijke gevolgen rekening gehouden wordt.
COMPETENTIES
Gedragsvaardigheden
-Overtuigingskracht
-Samenwerken
-Creativiteit
-Omgevingsbewustzijn
-Oordeelsvorming
-Probleemanalyse
-Organisatiesensitiviteit
-Klantgerichtheid
-Onafhankelijkheid
Kennis
-Academisch werk- en denkniveau
-enige ervaring op het vakgebied
-kennis van relevante wet- en regelgeving voor het vakgebied (rechtspositie, arbo e.d.)
|