De afdeling Werk en Dienstverlening is een bedrijfs- en beleidsmatige afdeling, opererend op het snijvlak van economische ontwikkelingen, de arbeidsmarkt en sociale infrastructuur.
Kerntaken zijn:
-het toeleiden van werkzoekenden naar werk;
-het verstrekken van een (tijdelijk) inkomen;
-het (financieel) ondersteunen van burgers met een laag inkomen en/of handicap;
De afdeling Werk en Dienstverlening bestaat uit de teams Werk & Poort, Handhaving & Werk, Uitkering (Front-Office) en Uitkering (Back-Office).
Wij zijn op zoek naar meerdere kandidaten voor de functie van medewerker Inkomen. De medewerkers Inkomen vallen onder de Back-Office.
De functie
Het is een hele brede functie met diverse, uiteenlopende en veel verschillende taken.
De werkzaamheden omvatten:
Het voorbereiden van besluiten en het beslissen op aanvragen, premies (belonings-en uitstroompremies) en heronderzoeken WWB, IOAW en Bijzondere Bijstand, evenals het verwerken van beslissingen van de inkomensconsulenten met betrekking tot WWB, IOAW, Bijzondere Bijstand, WWIK, BBZ en IOAZ in de uitkeringsadministratie.
Deze taak omvat:
-Het controleren van het dossier op juistheid en volledigheid, het rappelleren bij ontbreken van gegevens en waar nodig in contact treden met de cliënt en/of instanties om aanvullende gegevens te verkrijgen: voorts het signaleren van fraude aan de hand van gegevens uit het dossier
-Het motiveren en na rapportage verwerken van de genomen beslissingen op de genoemde aanvragen en heronderzoeken in de uitkeringsadministratie en bij moeilijke gevallen overleg plegen met de inkomensconsulent c.q. teammanager over de uitvoering en/of vertaling van de beslissingen
-Het verwerken van beslissingen n.a.v. aanvragen en heronderzoeken in een geautomatiseerd systeem (i.v.m. de betaalbaarstelling c.q. wijziging/beëindiging van de uitkeringen), evenals het zelfstandig onderhouden van bestanden voor WWB- en IOAW uitkeringen, minimaregelingen, Bijzondere Bijstand, regelingen kinderopvang, WWIK, BBZ en IOAZ en het omzetten van deze bestanden naar een betalingsbestand.
Het telefonisch beantwoorden van vragen van cliënten, instanties en overheden en het (telefonisch) stellen van vragen aan cliënten, instanties en overheden over aanvragen en genomen beslissingen.
Deze taak omvat:
-Het informeren van cliënten over de stand van zaken m.b.t. aanvraagprocedure en het geven van uitleg over de samenstelling en uitbetaling van uitkeringen
-Het verstrekken van informatie, inlichtingen en toelichtingen aan belanghebbenden over alle genoemde regelingen
-Het signaleren van fraude aan de hand van telefonisch contact met de cliënt
Het dagelijks verwerken van ingekomen post van cliënten, inhoudende het beoordelen van de stukken op eventuele consequenties naar recht en hoogte van de uitkering die de betreffende cliënt ontvangt inclusief het opvragen van informatie en bewijsstukken.
Deze taak omvat:
-Het maandelijks verwerken van inkomstenverklaringen, inhoudende het controleren op volledige en correcte invulling van de formulieren, het beoordelen of de uitkering van de betreffende cliënt op grond van opgaven van inkomsten aangepast dient te worden, evenals de beoordeling van recht op premie
-Het bijhouden van tijdige inlevering van inkomstenbriefjes en zo nodig blokkeren van de uitkering
Overige werkzaamheden, waaronder:
-Het bijhouden en bewaken van openstaande voorschotten, het afwerken van controlelijsten en bestandsvergelijkingen