Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
REQ13006
 
Opdracht
Coordinator Stadsmarketing, 12 u/w
 
Sluitingsdatum
2015-07-10 18:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Marketing
 
Provincie
Zuid-Holland
 
Beschrijving

Opdrachtinformatie

Startdatum 24-8-2015
Einddatum 24-2-2016
Optie tot verlenging ja
12
Aantal posities 1
Aanvraag reden Anders

 

 

Inleiding
de Gemeente is al jaren actief op het gebied van stadsmarketing. De Coördinator Stadsmarketing maakt jaarlijks een Stadsmarketingsplan, dat wordt vastgesteld in het Platform Stadsmarketing waarin externe partijen vertegenwoordigd zijn.

Er is een Coördinator Stadsmarketing (extern ingehuurd), die verantwoordelijk is voor het opstellen en uitvoeren van het stadsmarketingsbeleid. De Coördinator Stadsmarketing stuurt de Coördinator Toeristische Promotie aan (extern ingehuurd). De Coördinator Toeristische Promotie is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het toeristisch promotiebeleid, en werkt daarbij binnen de kaders van het Stadsmarketingsbeleid.

Kaders Stadsmarketing
De focus wordt gelegd op de binnenstad omdat uit onderzoek blijkt dat een historische binnenstad, met een gevarieerd aanbod aan winkels, horeca en cultuur, een aantrekkende werking heeft op bewoners en bedrijvigheid in heel de Gemeente. Ook bewoners in de omliggende wijken en de bedrijven op bedrijventerreinen profiteren van een aantrekkelijke binnenstad. Daarnaast kan de Gemeente zich met een historische binnenstad goed onderscheiden op de bezoekers markt.

De doelgroepen waar stadsmarketing zich in eerste instantie op richt zijn:
1. Bedrijven binnenstad. Voornamelijk detailhandel en horeca.
2. Koopkrachtige bewoners heel de Gemeente. NB. Andere inwoners zijn nog steeds even welkom. Maar gezien de beperkte middelen wordt er binnen het stadsmarketingplan een keuze gemaakt voor die groep, die ertoe kan bijdragen dat de welvaart van de gehele stad toeneemt.
3. Bezoekers uit de regio en de Randstad, met name de steden Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Deze bezoekers kunnen zorgen voor herhalingsbezoek en zijn relatief eenvoudig te bereiken.

Positionering
Bij de ontwikkeling van de de Gemeente Binnenstad zal “de Gemeente historische stad in de 21e eeuw’, ook wel “de Gemeente Binnenstad versie 2.0” worden doorgevoerd: bij de Gemeente passende thema’s, evenementen en activiteiten zullen zoveel mogelijk worden vertaald naar een actuele, moderne versie. Ook de promotie uitingen dienen een moderne uitstraling te hebben. Er zal niet expliciet worden gecommuniceerd dat de Gemeente zich vernieuwt, het is immers vanzelfsprekend dat een stad met zijn tijd meegaat.

Kernthema’s waar Stadsmarketing zich op richt zijn “Cultuur/Historie” en “Streek & Kaas”. De thema’s “Water” en “Religie” blijven uiteraard ook onder de aandacht en zijn bovendien onlosmakelijk verbonden met Cultuur/Historie en Streek.

Kernwaarden van de Gemeente zijn: “genieten” en “gezellig”. De kernboodschap is:
Genieten vande Gemeente: de Gemeentebinnenstad heeft alle voorzieningen van een grote stad, maar dan binnen handbereik en in een gezellige en historische ambiance. Je vindt er wereldberoemde monumenten, maar ook sfeervolle grachtjes.de Gemeente ligt zo dichtbij.


Ambities Toeristische Promotie
Op het gebied van toeristische promotie heeft de Gemeente de volgende ambities:
-Vergroten van het aantal vrije tijdsbezoekers in de Gemeente en daarmee ook van de totale bestedingen: we gaan op weg naar 1 miljoen bezoekers in 2017
- Vergroten van het aantal zakelijke evenementen dat in de Gemeente wordt georganiseerd
- Versterken van het toeristisch profiel van de Gemeente

Toerisme is een vechtmarkt. de Gemeente moet zichtbaar worden in die vechtmarkt. Dat lukt alleen door scherpe keuzes te maken in de doelgroepen waar we ons op richten, in de boodschap die we uitdragen, in de middelen die we gebruiken om die boodschap uit te dragen en in de partners waar we dat samen mee doen. Die “aanvalstrategie” moet jarenlang (minstens een decennium) worden uitgedragen om succes te kunnen hebben.

 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht