Het Politiedienstencentrum (PDC) telt zes diensten ter ondersteuning van het gehele politiekorps, te weten de diensten Human Resource Management, Facility Management, Financiën, Informatiemanagement, Informatie- en Communicatietechnologie en Communicatie. Het PDC voert de operationele bedrijfsvoeringsactiviteiten uit voor alle politiemedewerkers. Het beleid wordt geformuleerd binnen de betreffende beleidsdirecties. Uiteindelijk zetten ruim 6100 medewerkers zich in voor een goede service aan de operatie.
De Dienst Informatie en Communicatie Technologie (ICT) is onderdeel van het PDC en is de technische organisatie voor de totstandkoming en continuïteit van de ICT. Zij zorgt voor de beschikbaarheid van de IV (waar nodig 24/7) en de gebruikersondersteuning. Tevens ontwikkelt de dienst nieuwe functionaliteit en is verantwoordelijk voor doorontwikkeling en het onderhoud van de bestaande IV applicaties. De dienst voert het IV en ICT project- en programmamanagement met als doel een goede samenwerking tussen de business, dienst IM en dienst ICT bij de uitvoering van projecten en programma's. Naast borging van de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening voert de dienst regie op uitbestede services. Ruim 1400 medewerkers zetten zich in voor deze dienst.
De afdeling Ontwikkeling bestaat uit de Teams Software Ontwikkeling, Testcentrum en Pre Development. De afdeling vertaalt gewenste IV functionaliteit, zoals gedefinieerd door de Dienst IM, in robuuste en gecertificeerde ICT-oplossingen. Zij zorgt voor het onderhoud en de doorontwikkeling van de bestaande applicatieportfolio als voor het ontwikkelen/verwerven van nieuwe ICT-oplossingen.
Het team Software Ontwikkeling ontwikkelt politieapplicaties op basis van door de Dienst IM samen met de business opgestelde requirements. De kerntaken van het team zijn ondermeer:
• Maken van het functioneel ontwerp
• Ontwikkelen van de applicaties
• Beheren van deze applicaties op basis van productplannen