Het Politiedienstencentrum (PDC) telt zes diensten ter ondersteuning van het gehele politiekorps, te weten de diensten Human Resource Management, Facility Management, Financiën, Informatiemanagement, Informatie- en Communicatietechnologie en Communicatie. Het PDC voert de operationele bedrijfsvoeringsactiviteiten uit voor alle politiemedewerkers. Het beleid wordt geformuleerd binnen de betreffende beleidsdirecties. Uiteindelijk zetten ruim 6100 medewerkers zich in voor een goede service aan de operatie.
De Dienst Informatie en Communicatie Technologie (ICT) is onderdeel van het PDC en is de technische organisatie voor de totstandkoming en continuïteit van de ICT. Zij zorgt voor de beschikbaarheid van de IV (waar nodig 24/7) en de gebruikersondersteuning. Tevens ontwikkelt de dienst nieuwe functionaliteit en is verantwoordelijk voor doorontwikkeling en het onderhoud van de bestaande IV applicaties. De dienst voert het IV en ICT project- en programmamanagement met als doel een goede samenwerking tussen de business, dienst IM en dienst ICT bij de uitvoering van projecten en programma's. Naast borging van de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening voert de dienst regie op uitbestede services. Ruim 1400 medewerkers zetten zich in voor deze dienst.
Meldkamer Diensten Centrum (MDC) bestaat uit het Stafbureau Informatie & Bedrijfsprocessen, Tactisch beheer, Applicatie Competence Center, Operatiën, Meldkamerprojecten, Tactisch Account- en Service Levelmanagement en Lokaal Beheer. MDC is verantwoordelijk voor de optimale regie en uitvoering van de multidisciplinaire informatievoorzieningsketen in het multidisciplinaire gebruikersveld van de handhaving en rampenbestrijding. Tevens is MDC het aanspreekpunt voor de bovengenoemde OOV-instanties voor strategische, tactische en operationele advisering en de ontwikkeling, implementatie en exploitatie van technologische oplossingen binnen het domein van met tijdkritische meldkamer- en (mobiele) communicatiesystemen.
Het Applicatie Competence Center draagt, conform de vraag van, en in nauwe samenwerking met, het ministerie en de veiligheidsregio’s, zorg voor het beheer van de GMS en 112 applicaties in de meldkamers binnen de OOV afdeling op het gewenste kwaliteits- en beschikbaarheidsniveau.
Binnen Applicatiebeheer wordt de GMS-programmatuur (door)ontwikkeld en onderhouden.
De opdracht betreft het uitvoeren van het opzetten van de database en de vulling ervan met de relevante gegevens. Verder het realiseren van de bouw van de scripts tbv de implementatie.