Beschrijving
Opdrachtinformatie
Startdatum |
1-10-2015 |
Einddatum |
31-12-2015 |
Optie tot verlenging |
ja |
|
32 |
Aantal posities |
1 |
Aanvraag reden |
Anders |
Aanvraagreden opmerkingen |
Startdatum is z.s.m. |
De functie van Wmo-consulent valt onder het cluster Inwoners & Bedrijven dat zich grotendeels bezighoudt met dienstverlenende taken aan inwoners en instanties op de gebieden Wmo/welzijn. Het team ontwikkelt zich naar een zelfsturend team. De consulenten werken nauw samen met het Klant Contact Centrum, het Sociaal Team en andere partners in het Sociaal Domein. De gemeente heeft een samenwerking met Stipter© als het gaat om het afnemen van het Maatschappelijk Ondersteuningsplatform. De Wmo-consulenten voeren hier hun klantdossiers op zoals meldingsformulieren en beschikkingen.
Beschrijving
•Het voeren van een Wmo-kantelingsgesprek met als doel een brede vraagverheldering en analyse van de hulpvraag.
•Behandelen van ondersteuniningsmeldingen op zowel Begeleiding (Wmo-nieuw) als Wonen, rollen, vervoer en hulp bij het huishouden (Wmo-oud) van melding tot beschikking. Dit doe je door middel van een brede Wmo intake (het zogenoemde kantelinggesprek) met de cliënt met als oogmerk
•vraagverheldering en analyse van de ondersteuningsvraag, en samen met de cliënt samenstellen van een arrangement.
•Verzorgen van het telefonisch spreekuur Wmo.
•Beoordelen van de aanvragen. Voeren van overleg, aanvragen en beoordelen offertes, verzorgen van (her)indicatiestelling of aanvragen medisch advies.
•Opstellen van rapportages (Persoonlijk Ondersteuningsplan) en adviezen, nemen van besluiten en opstellen van de beschikking en zorg dragen voor de afhandeling. Daarbij hoort het bewaken van de voortgang van het proces van aanvraag tot verstrekking.
•Het geven van opdrachten aan leveranciers van Wmo-diensten en -voorzieningen.
•Behandelen van bezwaren in afstemming met de adviseur Sociaal domein.
•Eventueel verzorgen van voorlichting en advies aan inwoners.
Competenties
•Besluitvaardigheid / In staat om snel en gedegen een oordeel te vormen. Je pakt aanvragen zelfstandig op en werkt ze uit tot een goed onderbouwd besluit, soms onder (hoge) werkdruk.
•Je kunt je zakelijk en vasthoudend opstellen, bent resultaatgericht en kunt omgaan met tegenstellingen
•Samenwerken (gemeenschappelijk doel bereiken door samen te werken, diplomatiek, rationeel)
•Cliëntgerichte en dienstverlenende instelling
•Goede gespreksvaardigheden. Je kunt doorvragen en een motiverende/coachende gespreksvoering inzetten: je bent in staat om mensen te bewegen eigen verantwoordelijkheid te nemen en hun netwerk in te zetten.
•Uitstekende schriftelijke vaardigheden (foutloos Nederlands en kort en bondig formuleren)
•Creatief denken: van denken in procedures naar denken in andere, nieuwe opties. Je durft een gesprek aan te gaan zonder vooraf de uitkomst te weten, zonder de houvast van strikte regels, uitgaand van de vraag;
•Je bent in staat tot zelfreflectie;
•Helikopterview: als generalist overzicht hebben en verbindingen kunnen leggen;
•Flexibel: gezien de dynamiek binnen veranderende gemeentelijk organisatie en veranderingen in het sociaal domein
Functie-eisen
•Een HBO-paramedische achtergrond is een pré (fysiotherapie, ergotherapie of verpleegkunde, SPW of vergelijkbaar);
•Recent (<1 jaar) aantoonbare training gevolgd op het gebied van Wmo-Begeleiding, wonen, rollen, vervoer en hulp bij het huishouden;
•Recent (<1 jaar) aantoonbare Wmo-training: Kanteling en Nieuwe Wmo;
•Minimaal 1 jaar recente ervaring als Wmo-consulent bij een gemeente;
•Kennis van gemeentelijke ICT-systemen en het werken met een tablet
•Werkdagen zijn in ieder geval maandag en dinsdag. Overige dagen in overleg.
|