Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
000460
 
Opdracht
Leveranciersmanager 5fte, 36 u/w
 
Sluitingsdatum
2015-10-23 18:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
ICT (zakelijke automatisering)
 
Provincie
Utrecht
 
Beschrijving
01-01-2016
31-12-2016
Ja in overleg
36


 

De Dienst ICT focust zich op het gehele spectrum van ICT-diensten. Met zo’n 1600 medewerkers ondersteunen wij de gehele Nederlandse politie op het gebied van ICT. Onder de Dienst ICT vallen 5 sectoren, Programma, Project- en Interim management, Ontwikkeling, ICT ondersteuning, Meldkamer Diensten Centrum en Levering. 


Sector ICT Ondersteuning 
De Sector ICT Ondersteuning richt zich op de borging van de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening en werkt daarin nauw samen met de afdeling servicelevelmanagement van de Dienst IM. Daarnaast voert zij de regie op uitbestede managed. ICT Ondersteuning informeert en rapporteert naar de teams Software Ontwikkeling en Servicelijn over invulling van de Operational Level Agreements (OLA’s) en onderneemt correctieve actie waar nodig. ICT-Ondersteuning bestaat uit de teams Technische Architectuur, Veiligheid- & Continuïteitsmanagement, ICT Procesondersteuning, Leveranciersmanagement en Tactische Exploitatie.

 

Doelstelling Team Leveranciersmanagement 
Het team Leveranciersmanagement voert het tactisch leveranciersmanagement over de contracten, afspraken en relaties met externe leveranciers. Zij werkt nauw samen met de afdeling Inkoopmanagement van het PDC. Het team ondersteunt operationeel de inkoop en afroep van ICT-middelen en de registratie ervan. Het team voert regie over de leveranciers en werkt daartoe nauw samen met de teams Servicelijnen. De levering van dienstverlening door leveranciers dient zodanig te worden bestuurd dat deze op alle niveaus blijvend aansluit op de behoeften van Nederlandse Politie en dat de kwaliteit en continuïteit zijn gewaarborgd tegen optimale kosten en condities. Het leveranciersmanagement is er op gericht dat de geleverde dienstverlening blijvend overeenkomt met gecontracteerde dienstverlening en een actuele afspiegeling is van de klantbehoefte. Verder betreft het leveranciersmanagement het besturen, initiëren, faciliteren en/of coördineren van zaken die zich afspelen op het snijvlak van klant en de leverancier, een overstijgend karakter hebben. Dit in expliciete afstemming in de gehele IV-keten. . Hij of zij heeft veel kennis van en ervaring met contract- & leveranciersmanagement op het gebied van ICT. De leveranciersmanager levert met zijn kennis en ervaring een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de afdeling leveranciersmanagement ICT (afdeling LM IV). De leveranciersmanager is gesprekspartner voor zowel business als leverancier op tactisch niveau en kenmerkt zich door de volgende eigenschappen en vaardigheden: 

De Leveranciersmanager rapporteert aan de Teamchef Leveranciersmanagement.  



Het leveranciersmanagement is er op gericht dat de geleverde dienstverlening blijvend overeenkomt met gecontracteerde dienstverlening en een actuele afspiegeling is van de klantbehoefte.



Het leveranciersmanagement betreft het besturen, initiëren, faciliteren en/of coördineren van zaken die zich afspelen op het snijvlak van klant en de leverancier, een overstijgend karakter hebben.



De Leveranciersmanager beheert, onderhoudt en analyseert de bestaande inkoopportfolio’s per leverancier en geeft advies over de toekomstige gewenste inkoopportfolio’s voor de opdrachtgevers. Geeft op basis van de ervaring met de bestaande contracten en leveranciers de inkoopstrategie aan voor de ontwikkeling van huidige inkoopportefeuille naar gewenste inkoopportefeuille.


Algemeen
1.Relatiebeheer

Onderhoudt proactief relaties met in- en externe partijen zodat de leveranciersafspraken succesvol worden gerealiseerd . Met het verkopen van de diensten en de regieorganisatie in de buitenwereld; en daarmee verwachtingen managen bij leveranciers tav de regie organisatie. Ten aanzien van de leverancierstevredenheid; op strategisch niveau contactpunt voor leveranciers en verantwoordelijk voor het bewaken en meten van leverancierstevredenheid en hun blijvende toegevoegde waarde voor de politie.


2.Leveranciersstrategieën

Opstellen voor richtlijnen voor KPI’s en SLA’s, ethiek in de omgang met leveranciers en vanuit de leverancier naar klanten toe, communicatievormen en frequenties, condities waaronder partijen samenwerken en de wijze waarop met de samenwerking met De politie plaatsvindt.

 

3.Leveranciersselectie

Ondersteunt de inkoopexpert bij de leveranciersselectie.


4.Marktkennis

Het opbouwen van marktkennis van het leverancierspotentieel, innovatie van producten en diensten in de markt en prijsstelling zodat proactief kan worden ingespeeld op kansen, problemen, verwachtingen, klachten.

 

5.Incident coördinatie

Is primair aanspreekpunt bij grote incidenten en calamiteiten. Informeert de interne organisatie en coördineert en bewaakt de incidentoplossing. Mobiliseert een deskundig team van de betrokken disciplines dat voor een adequate afhandeling van de problemen zorgt en ondersteunt hen hierin . Treedt op als incident manager voor storingen dan wel schakelt op naar de procedure voor grotere incidenten.

 

6.Leveranciersrapportages

Rapporteert over de resultaten en ontwikkelingen per leverancier aan de manager LM IV en in- en externe betrokkenen (op directieniveau). Stuurt informatiemedewerkers aan omtrent de inhoud, frequentie en kwaliteit van de rapportages. Stelt op basis van contractuele afspraken, rapportages, incl. analyse en toelichting, beschikbaar aan alle betrokken interne partijen. Stelt een jaarlijks leveranciersplan op, waarin wordt opgenomen een communicatieplan, een resourceplanning en verbeterdoelen voor de klant leveranciers relatie.

 

Specifiek verantwoordelijk voor

-Draagt zorg voor het op de juiste manier vastleggen van de (K)PI’s per leverancier zodat gewenste informatievoorziening en sturing mogelijk zijn;

-De levering van producten en diensten door leveranciers binnen de contractuele kaders; de realisatie van de binnen contract(en) geformuleerde verplichtingen en niveaus van dienstverlening.

-De kostenbeheersing in relatie tot de leveranciersdiensten;

-Het relatiemanagement met de verschillende leveranciers;

-Het contractmanagement;

-Het kennisbehoud van de leveranciersmarkt;

-De advisering op het gebied van leveranciers en contractmanagement.

-Fungeert vanuit specialistiche expertise als gesprekspartner voor de organisatie;

-Stuurt naar oplossingen van complexe problemen dan wel van één contract overstijgende problemen tussen leverancier en opdrachtgever en hanteert daarvoor de benodigde escalatielijnen.

-Klanttevredenheid en verwachtingen;

-Monitoren geleverde diensten aan klanten (middels dienstenovereenkomsten);

-Kanaliseren van wensen en eisen naar product en dienstenmanagers;

-Vaststellen van benodigde veranderingen in dienstverlening;

-Communicator bij verstoringen.

 

Interne contacten met Producten- en Dienstenmanagers, inkopers, contractbeheerders. Externe contacten met leveranciers.

 

-Minimaal afgeronde hbo-opleiding is een eis.

-Sourcing Goverance Foundation; certificaat behaald (wens).

-Certified Outsourcins Professional; IAOP certificaat behaald (wens).


-Ten minste 3 jaar leveranciersmanagement binnen ICT Overheid.

-Ten minste 2 jaar ervaring in het functionele domein ICT waarover regie gevoerd wordt.

-Kennis van de ICT leveranciersmarkt en de ontwikkelingen daarbinnen.

-Aantoonbare ervaringen met onderhandelingen met leveranciers en leveranciersmanagement.

-Ervaring met specifieke contractvormen voor het eigen inkoopdomein en EU- aanbestedingsrecht.

-Ervaring met het vormgeven en werken met complexe samenwerkingsverbanden (Make, Buy, Ally).

-Kennis van en ervaring met politiek-gevoelige (bestuurlijke) organisaties. Geef in de toelichting een motivatie waaruit dit blijkt. 



Competenties

Kerncompetenties:

-Resultaatgerichtheid: Maakt een vertaalslag van doelen naar resultaten en weet vervolgens het gewenste resultaat op efficiënte en effectieve wijze te realiseren.

-Klantgerichtheid: Signaleert en onderzoekt de wensen en behoeften van de klant of gebruiker en handelt hiernaar.

-Commercialiteit: Toont inzicht in commerciële situaties. Speelt behendig in op anderen en behaalt financieel gewin.

-Is innovatief, ondernemend en schroomt niet af te wijken van de geëffende paden.

-Probleem analytisch vermogen: Onderzoekt, herkent en begrijpt de essentiële elementen van het vraagstuk en rafelt deze uiteen.

 

Overige gewenste competenties:

-Lerend vermogen: Anticipeert op eisen die in de toekomst gesteld kunnen/zullen worden. Heeft het vermogen en de motivatie om zich verder te ontwikkelen.

-Rekening houdend met ethiek en streven naar integriteit

-Oordeelsvorming: Kan gegevens en mogelijke handelwijzen in het licht van relevante criteria tegen elkaar afwegen en tot een logisch oordeel komen.

 

Inhoudelijke CV eisen
U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen. Indien u niet gebruikmaakt van het template wordt uw bieding terzijde gelegd. Het CV is omgekeerd chronologisch en in het Nederlands gesteld. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Daarnaast dient u, indien van toepassing, bij alle eisen en wensen de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het CV en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en wensen ZAL leiden tot uitsluiting.

 
Vul het Template Referentie (kern)competenties in voor het aanleveren van minimaal één referentie (niet ouder dan 5 jaar), aan de hand van de weergegeven kerncompetenties in de aanvraag. Verwijzing naar referenties die staan vermeld in het CV en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en wensen ZAL leiden tot uitsluiting.
 
Minimaal afgeronde geaccrediteerde 3- of 4-jarige hbo-opleiding. Een kopie van het diploma dient te worden bijgevoegd.


Inhoudelijke CV wensen
40 % Aantoonbaar kundig en ervaren (ten minste 3 jaar binnen ICT Overheid) in leveranciers- en contractmanagement. Geef hierbij aan wat uw taken en verantwoordelijkheden en behaalde resultaten waren.
25 % Aantoonbaar trackrecord in het verbeteren van het volwassenheidsniveau van leveranciers- en contractmanagement bij meerdere opdrachtdrachtgevers in meerdere sectoren. Geef in het cv duidelijk de opdrachtgever en de sector aan en motiveer hoe het volwassenheidsniveau is bereikt.
10 % Ervaring met het uitvoeren en implementeren van demand-supply modellen. Geef dit duidelijk per werkervaring aan.
15 % Aantoonbare ervaring in het overdragen van kennis en kunde op het gebied van leveranciers- en contractmanagement naar staande organisatie als resultaatverplichting.
5 % Sourcing Goverance Foundation; certificaat behaald. Een kopie van het certificaat dient te worden bijgevoegd.
5 % Certified Outsourcins Professional; IAOP certificaat behaald. Een kopie van het certificaat dient te worden bijgevoegd.


Planning
09-10-2015 00:00
15-10-2015 18:00
16-10-2015 23:59
23-10-2015 18:00
26-10-2015 00:00
30-11-2015 23:59
 
Type opdrachtgever
ZBO
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht