Beschrijving
Startdatum 13-05-2013
Optie verlenging Aantal 2
Optie verlenging Maanden 6
Opdracht omschrijving
De afdeling Financiën bestaat uit een frontoffice, een backoffice en een secretariaat die nauw samenwerken om de provinciale organisatie te ondersteunen en te adviseren op het gebied van financiën en bedrijfsvoering.
De backoffice, het team Financiële Administratie en Beheer (FAB), zorgt voor de financieel administratieve processen en boekhoudkundige werkzaamheden voor de provinciale organisatie.
De frontoffice, bestaande uit een team Business Planning en Control (BPC) en een team Financieel Beleid (FIB), ondersteunen de afdelingsmanagers, managers prioritaire programma’s en directeuren bij de planning- en controlcyclus, de financiële beleidskaders en integrale managementverantwoordelijkheid. Daarnaast ondersteunt en adviseert het team Financieel Beleid het provinciebestuur en de directie op financieel gebied en bij specifieke financieel-economische vraagstukken.
Het team Business Planning en Control bestaat uit drie clusters van circa 8 adviseurs, die de managers ondersteunen en adviseren op het gebied van planning & control, financiën en bedrijfsvoering. Daarnaast kent het team BPC een cluster waar de centrale regie op de organisatie en totstandkoming van de planning- en controlcyclus vorm wordt gegeven (P&C-regie).
Binnen het team BPC wordt gezocht naar een kandidaat voor de volgende opdracht:
de opdracht heeft betrekking op het inhoudelijk verder doorontwikkelen van het programma Mens en Middelen, alsmede het opstellen, bewaken en borgen van de financiële kaders en het verzorgen van communicatie op verschillende niveau's m.b.t. dit programma. Hierbij kan gedacht worden aan:
* het in nauwe samenwerking met de afdeling Personeel en Organisatie (P&O) verder doorontwikkelen van de inhoudelijke en financiële beleidskaders m.b.t. het programma M&M (vanuit P&O en Financiën).
* zorgen dat in het project continu aansluiting wordt gezocht en gevonden met de 'business' zodat de beleidskaders acceptabel zijn voor de primaire afdelingen en passend zijn bij de ontwikkelingen in de organisatie
* het mede voorbereiden van besluitvorming door de Directie door het analyseren van ingediende aanvragen op samenhang tussen inzet van middelen en output van resultaten, alsmede het samenvoegen op concernniveau.
* het financieel analyseren en doorrekenen van scenario's in relatie tot beschikbare middelen;
* het vertalen van besluiten van de directie naar de begroting en de financiële administratie;
* het helder kunnen communiceren van eerder genoemde beleidskaders naar de organisatie (directie en afdelings~en teammanagers en adviseurs P&O en Financiën) als belangrijkste stakeholders.
Kandidaat omschrijving
Wij zoeken een kandidaat (stevige financial) die aantoonbaar voldoet aan de volgende competenties:
* aantoonbaar in staat op te kunnen functioneren op zowel strategisch niveau (ontwikkelen beleidskaders rondom middeleninzet: sturingsfilosofie) als "hands-on" mentaliteit (zelfstandig kunnen uitvoeren);
* stevige financial met aantoonbaar gedegen kennis van financiële rekenmethoden en ~technieken, alsmede degelijke analyticus die daarbij het verhaal achter de cijfers duidelijk kan overbrengen;
• In de aard een doener: kunnen schakelen tussen theorie en de vertaling naar de praktijk.
• Gericht op ontwikkeling samenwerking en invulling geven aan partnership;
• Pragmatische instelling en werkwijze;
• Teamspeler;
* Aantoonbaar kennis van en ervaring met provinciale planning- en controlprocessen;
* Aantoonbaar gedegen kennis van financiële systemen, bij voorkeur Oracle Financials en Excel,
* Aantoonbaar in staat constructief te functioneren op het snijvlak van de P&C-cyclus en de koppeling met/vertaling naar ICT-systemen.
* Aantoonbare ervaring met projectmanagement (regie voeren op een complex project waarbij taken bij andere afdelingen zijn belegd en diverse stakeholders zeggenschap in hebben
* Aantoonbare ervaring met verandermanagement (begeleiden van andere manier van werken vanuit een andere visie op bedrijfsvoering)
• Invulling geven aan de verschillende rollen, voorwaardenscheppend, adviserend en toetsend (VAT) vanuit beleidsmatig oogpunt.
* In staat om vanuit de doelstellingen partijen mee te nemen en mee te krijgen in de gewenste ontwikkelingsrichting (stevige gesprekspartner, heldere communicator).
Minimaal: |
€ 75,00 |
Maximaal: |
€ 90,00 |
Een toelichting is verplicht
Werkervaring cv eis
Aantoonbaar gedegen kennis van financiële wet- en regelgeving voor een provinciale overheidsorganisatie (financiële deskundigheid is een vereiste, BBV, lasten- en batenstelsel, begrotingssystematiek) en aantoonbare gedegen kennis en ervaring met het opstellen van procedures (administratieve organisatie). Benoem in de toelichting waar u aantoonbare gedegen kennis en ervaring heeft opgedaan van beide gevraagde aspecten.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Opleiding cv eis
Tenminste aantoonbaar HBO werk- en denkniveau (waaronder opleidingsniveau) met financieel-economische achtergrond.
Een toelichting is verplicht.
Werkervaring cv eis 2
Ervaren financial met aantoonbaar ervaring in het kunnen schakelen op strategisch niveau (ontwikkelen beleidskaders rondom middeleninzet:sturingsfilosofie) en het zelfstandig kunnen werken aan de uitvoering (hands-on mentaliteit) in een programma- en projectgerichte provinciale overheidsorganisatie voor wat betreft de processen van de planning- en controlcyclus. Dit betreft vooral de samenwerking tussen de afdelingen Personeel en Organisatie (P&O), Informatievoorziening en Automatisering (I&A) en Financiën. Hierbij gaat het ook om het zorg dragen voor de juiste randvoorwaarden en/of documenten, incl. adequate informatievoorziening in een provinciale organisatie.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en genoemde samnwerking en uw rol daarin.
Werkervaring CV eis 3
Het aantoonbaar in de samenwerking met verschillende betrokken partijen op ambtelijk en politiek niveau goed kunnen schakelen tussen de verschillende abstractieniveau's (Gedeputeerde Staten/Directie/programmamanagers en collega adviseurs en administrateurs) in een provinciale organisatie.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Werkervaring CV eis 4
Aantoonbaar gedegen kennis van financiële processen (en procesmatig werken), financiële systemen (bij voorkeur Oracle) en de Planning- en controlcyclus in een provinciale overheidsorganisatie, waarbij het essentieel is een goede verbinding te leggen tussen de te realiseren beleidsinhoud en de vertaling naar de bijbehorende middeleninzet in relatie tot de verschillende onderdelen van de P&C-cyclus.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Werkervaring CV eis 5
Stevige financial met aantoonbaar gedegen kennis van financiële rekenmethoden en ~technieken, alsmede degelijke analyticus die daarbij het verhaal achter de cijfers duidelijk kan overbrengen.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Werkervaring CV eis 6
Aantoonbaar ervaren communicator, met aantoonbare ervaring in projectmanagement en verandermanagement, die zowel in staat is een complex verhaal duidelijk mondeling te communiceren naar verschillende stakeholders in het proces, alsmede complexe materie op een heldere manier kan beschrijven.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Opleiding
Tenminste aantoonbare HBO werk- en denkniveau (waaronder opleidingsniveau) met financieel-economische achtergrond.
Een toelichting is verplicht.
Werkervaring
Aantoonbaar analytisch vermogen, ervaring met projectmanagement en verandermanagement gericht op het verbinden van beleidsinhoud en financiën (vanuit de P&C-cyclus) binnen een provinciale overheidsorganisatie en het leggen van verbanden tussen input van middelen en output van resultaten.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Specifieke kennis / Ervaring
Stevige financial met aantoonbaar gedegen kennis van financiële rekenmethoden en ~technieken, alsmede degelijke analyticus die daarbij het verhaal achter de cijfers duidelijk kan overbrengen.
Werkervaring
Aantoonbaar advies- en communicatievaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk: Nederlandse taal) gericht op de advies- en controlrol naar afdelingsmanagers en Directie (stevige gesprekspartner; rechte rug met aantoonbaar omgevingsbewustzijn met een antenne voor politiek-bestuurlijke verhoudingen). Heldere communicator die aantoonbaar goed in staat is een boodschap mondeling over te brengen en daarnaast ook goed teksten kan opstellen en redigeren.
Geef twee voorbeelden op basis waarvan u aan gevraagde voldoet.
Werkervaring
Aantoonbaar kennis hebben van een politiek-bestuurlijke provinciale overheidsorganisatie (danwel gemeente 100.000+ inwoners), de werkwijze van en in het politieke-bestuurlijke krachtenveld en ervaring als gesprekspartner met het politieke bestuur (politiek-bestuurlijke sensitiviteit).
Geef een voorbeeld waaruit dit blijkt.
Specifieke kennis / ervaring
Aantoonbaar ervaring met het werken in een programma- gestuurde en projectmatige omgeving (team/project) en de gevraagde werkzaamheden in een provinciale dan wel gemeentelijke (100.000 +) organisatie op het snijvlak van financiën (P&C-cyclus) en de vertaling naar ICT-systemen (bijv. Oracle). Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende projecten en uw rol daarin.
Start publicatie 05-04-201300:00
Vragenstellen tot (NVI) 10-04-201323:59
Beantwoording vragen 12-04-201323:59
Offertes indienen tot 18-04-201312:00
Beoordeling offertes (vanaf) 18-04-201300:00
Verwachte terugkoppelingsdatum 26-04-201323:59
|