De nadruk van de functie ligt op het in kaart brengen van de consquenties van de daling van het aantal gewichtenkinderen, en hoe hier mee om te gaan. Hier dient een plan van aanpak voort te komen en uitvoering aan worden gegeven. Daarnaast moeten de volgende zaken worden geregeld, waarvan de basis is: het kader voor onderwijsachterstandenbeleid, de adviesnotities geschreven door de schoolbegeleidingsdienst en het conceptconvenant onderwijsachterstandenbeleid. - Voorbereiding en analyse ontwikkelrichtingen onderwijskansenbeleid - Folder VVE ontwikkelen / actualiseren voor de toeleiding. - Ondertekening concept-convenant nav vaststelling kaders door raad - Opzet inzet van middelen in uitvoeringsnota voor 2013-2014 - Inhoud geven aan opdracht versterken ouderbetrokkenheid - Besluit over het aanbieden van een vve aanbod aan kinderen met een achterstand op sociaal emotionele ontwikkeling - Het maken van afspraken met de voor- en vroegscholen over het standaard afnemen van een programma-onafhankelijke toets van CITO. Daarbij tegelijkertijd afspraken maken over het gewenste niveau van de resultaten. - Duidelijke afspraken tussen voor- en vroegscholen over het stimuleren van taal, rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling. Aangesloten wordt bij de ontwikkeldoelen zoals die door de SLO zijn opgesteld voor taal- reken en de sociaal-emotionele ontwikkeling voor aanvang groep 1 ( eind voorschoolse periode) en voor einde groep 2. - Voorzitten werkgroep OAB, 4 maal per jaar. - Organiseren en voorbereiden twee jaarlijkse themabijeenkomsten. - overige werkzaamheden (sisa verantwoording begroting jaarrekening raadsinformatiebrieven, ondersteuning wethouder, onvoorzien) Van de geschikte kandidaat wordt verwacht dat: - Hij/zij inhoudelijke affiniteit heeft met het onderwerp. Onderwijskansenbeleid vraagt inzicht in het werkveld scholen en peuterspeelzalen en bij voorkeur specifiek VVE. In de kaders voor het onderwijskansenbeleid staan een aantal zaken die kennis vragen van de manier waarop dit veld is georganiseerd. Daarnaast ligt in de ontwikkelrichtingen onderwijskansenbeleid na 2015 een financieel / maatschappelijk /politiek risico. - Hij/zij in staat is draagvlak te creëren - Hij/zij een goede politieke antenne heeft - Hij/zij een goed analytisch vermogen heeft en in staat is het thema vanuit het abstractieniveau van beleidskaders te benaderen - Hij/zij belangen van verschillend partijen kan onderscheiden en weet deze samen te brengen - Hij/zij is juridisch en financieel onderlegd
|