Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
N.v.t.
 
Opdracht
Juridisch kwaliteitsmedewerker, 36 u/w
 
Sluitingsdatum
2016-06-05 23:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Juridisch, Sociale zaken en werkgelegenheid
 
Provincie
0
 
Beschrijving

 

Aanvang opdracht: 20-6-2016
Voltooiing opdracht: 31-12-2016
Optie verlenging: n.v.t.

Prijsstelling: €45 - €70 per uur
Vakgebied: Juridisch
Uren: 36 per week
Aantal FTE: 1
Type: Openbaar 



Opdrachtomschrijving

De kwaliteitsmedewerker voelt zich geroepen om de juridische kwaliteit in het primaire proces in het sociaal domein naar een hoger niveau te tillen. Hij/zij fungeert hierbij als schakel tussen het management, de juristen (beleid en wetgeving) en de uitvoerders (operatie). Helpt collega’s proactief bij het herkennen van juridische vraagstukken en bevordert hun zelfredzaamheid bij het oplossen ervan. Daarbij is er aandacht voor de juridische aspecten, maar ook voor de manier waarop dit in een individuele casus aan een burger wordt uitgelegd.
 
De juridisch kwaliteitsmedewerker is een soort filter tussen de uitvoerende afdelingen van Mens en Wijk en de juristen van Stafafdeling Services. Het gaat dan om het verwerken van input uit de behandeling van bezwaarschriften en klachten. Maar ook om de vertaling van beleid naar uitvoering en andersom. Dit betekent dat de juridisch kwaliteitsmedewerker begrijpt wat het verschil is tussen maatwerk in een individuele casus of waar er sprake is van een probleem dat een bredere, beleidsmatige, oplossing vergt. Ook bij het implementeren van nieuwe regelgeving heeft de juridisch kwaliteitsmedewerker een belangrijke rol. Hij/zij zorgt ervoor dat de medewerkers van Mens en Wijk weten wat er –in juridisch opzicht- van ze verwacht wordt en zorgt ervoor dat documenten en processen hierop zijn aangepast. En verder heeft de juridisch kwaliteitsmedewerker een belangrijke rol bij het integraal aanpakken van juridische thema’s.
De functie richt zich voornamelijk op het proactief oppakken van allerlei juridische kwaliteitsaspecten.
Maar er zit ook een controlerende component in. Doel hiervan is om medewerkers beter in staat te stellen hun rol als professional op te pakken en eventuele blinde vlekken te ontdekken. Op die manier draagt dit bij aan Legal Control. Van de juridisch kwaliteitsmedewerker verwachten wij dat hij/zij dit samen met de juridisch adviseur en de teamleiders inricht.
 
Inhoudelijk voeren we nogal wat wetgeving uit. Het gaat bijvoorbeeld om werkzaamheden op het gebied van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Minimabeleid Participatiewet, leerlingenvervoer, leerplicht, gehandicaptenparkeerkaart. Je bent in staat de samenhang tussen deze wetten te benutten en om de uitvoering te linken aan meer algemene regelgeving, zoals de Algemene wet bestuursrecht en de Wet bescherming persoonsgegevens.

Hoofdtaken
-Steekproeven op de plannen van aanpak, analyseren daarvan en opstellen verbeterplannen (-trajecten);
- Idem m.b.t. vastleggen van keuzes en besluiten;
- Input geven voor het werkproces en de werkinstructies;
- Op gang brengen van de leerloop tussen wijk- en specialistenteams;
- Opstellen van (standaard)beschikkingen,  standaardbrieven en het helpen bij een correcte onderbouwing in individuele gevallen;
- Juridisch bewustzijn in de wijkteams/ Casusoverleg wijkteams;
- Borging van privacy in de processen;
- Vraagbaakfunctie op individuele casuïstiek voor medewerkers, zoals bijvoorbeeld hoe om te gaan met leerplicht in relatie tot ouders die niet op één lijn zitten over vraag waar kind onderwijs moet volgen en hoe om te gaan met verzoek ophoging budget i.r.t. Wlz.



Kandidaatomschrijving
Deze functie vraagt om een afgeronde juridische opleiding op HBO niveau, zoals bijvoorbeeld Sociaal Juridische Dienstverlening. Een visie op en kennis van kwaliteitsverbetering is een must. Een afgeronde opleiding JK/GSD strekt tot aanbeveling.
Kennis van en ervaring met de Algemene wet bestuursrecht is een must. Voor de andere genoemde wetten geldt: hoe meer kennis, hoe beter. Bij voorkeur heb je minimaal expertise opgebouwd m.b.t.  de Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning. Daarnaast heeft het de voorkeur als je ook ervaring hebt op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Minimabeleid Participatiewet, leerlingenvervoer, leerplicht, gehandicaptenparkeerkaart.
Wij verwachten van een Juridisch kwaliteitsmedewerker dat hij/zij gemakkelijk en duidelijk communiceert, zowel in woord als in geschrift. Hij/zij moet snel tot de kern van problemen kunnen doordringen, daadkrachtig, resultaatgericht en betrouwbaar zijn. Verder zoek we een collega die zowel zelfstandig als in groepsverband goed kan werken en die een flexibele werkhouding heeft.
Deze functie vraagt om een afgeronde juridische opleiding op HBO niveau, zoals bijvoorbeeld Sociaal Juridische Dienstverlening.

 

Gespreksplanning

De gesprekken vinden plaats op donderdag 9 juni 2016.


Eisen
Opleidingsniveau
Kandidaat heeft minimaal een afgeronde Juridische hbo-opleiding.


Werkervaring
Minimaal 2 jaar werkervaring in de laatste 5 jaar als Juridisch kwaliteitsmedewerker.


Werkervaring
Minimaal 2 jaar werkervaring in de laatste 5 jaar op 4 van de 7 inhoudelijke werkgebieden. Te weten Jeugdwet, Wmo, Wgs, Minimabeleid participatiewet, Leerlingenvervoer, Leerplicht en Gehandicaptenparkeerkaart.


Werkervaring
Werkervaring als coach in situaties waarin de collega gelijkwaardig is.


Comptenties
Kandidaat beschikt over uitstekende communicatievaardigheden zowel in woord als geschrift.


Competenties
Kandidaat is in staat om antwoorden concreet te formuleren.


Competenties
Kandidaat is in staat om zowel zelfstandig als in groepsverband te werken.


Competenties
Kandidaat is in staat om te werken in een situatie waarin de functie nog niet is uitgekristalliseerd. Als een soort kwartiermaker.



Sjabloon overeenkomst van opdracht
De inschrijver gaat akkoord met bijgevoegde sjabloon overeenkomst. Waarbij opgemerkt dat artikel 14 van de overeenkomst expliciet ziet op een zelfstandige die beschikt over een (oude) relevante VAR-WUO verklaring uit 2014, 2015 of 2016. Bedoelde verklaring moet door de inschrijver worden overhandigd indien deze behoort tot de top 5 (of 10) en dus wordt uitgenodigd op gesprek Indien de zelfstandige geen (oude) relevante VAR WUO verklaring kan overhandigen dan zal opdrachtgever voordat de opdracht wordt gegund zelf beoordelen of de zelfstandige aan de gestelde fiscale eisen voldoet. De zelfstandige werkt in dat geval te allen tijde mee aan deze toets. Artikel 14 van de sjabloonovereenkomst zal bij gunning van de opdracht door opdrachtgever in overleg met opdrachtnemer worden aangepast. Ter informatie wordt u erop gewezen dat opdrachtgever thans maatregelen treft ten einde uitvoering te geven aan de wet DBA. In verband hiermee worden procedures en modelovereenkomsten opgesteld ten einde uiterlijk 1 april 2017 uitvoering te geven aan de wet.


Gevraagde documenten
aanleveren bij offerte

-Geheel ingevulde en ondertekende Eigen Verklaring


aanleveren na gunning

-VAR verklaring



Gunningscriteria
Weging prijsdeel:20 %


Verificatiegesprekken

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling.
Weging:60 %


Opleidingsniveau
Kandidaat heeft een afgeronde hbo-opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening.
Weging:5 %


Werkervaring
Kandidaat heeft werkervaring op alle 7 inhoudelijke werkgebieden. Te weten Jeugdwet, Wmo, Wgs, Minimabeleid participatiewet, Leerlingenvervoer, Leerplicht en Gehandicaptenparkeerkaart.
Weging:5 %


Competenties
Kandidaat beschikt over een prettige doorzettingsvermogen en heeft een flexibele instelling.
Weging:5 %


Werkervaring
Kandidaat heeft recentelijke werkervaring binnen een gemeente, recentelijk is in de afgelopen 5 jaar.
Weging:5 %
 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht