Het team Handhaving van de sector Sociale Zaken is op korte termijn op zoek naar een medewerker Handhaving, eerst tijdelijk voor de duur van 6 maanden, maar met kans op verlenging.
Algemene informatie
Het team Handhaving verricht fraude- en boeteonderzoeken en ondersteunt medewerkers van de gemeente en andere gemeenten in Friesland bij vermoedens van fraude. Deze vacature is ontstaan doordat een medewerker binnen het team doorstroomt naar een ander cluster.
Functieomschrijving
De medewerker handhaving zal worden ingezet binnen het cluster boete.
De teams van Sociale Zaken melden bij dit cluster wanneer klanten met een uitkering de inlichtingenplicht schenden. Het gaat hier meestal om het niet op tijd doorgeven van wijzigingen of aanleveren van gegevens. De medewerker handhaving kijkt eerst of alle procedures goed zijn gevolgd en maakt vervolgens een beoordeling of er een boete kan worden opgelegd. Er zijn criteria voor de hoogte van de boete en de afstemming op de persoonlijke omstandigheden van de klant. Hierna krijgt de klant een brief waarin hem het voornemen voor het opleggen van een boete wordt gemeld. Hij kan daar dan op reageren. Dat klantencontact gaat meestal per telefoon een enkele keer vindt een gesprek in de spreekkamer plaats.
Tenslotte maakt de medewerker handhaving een rapportage en een beschikking. Volledig ingewerkte medewerkers hebben mandaat, dat betekent dat ze zelfstandig werken en zelf beslissingen mogen nemen.