Beschrijving
Opdrachtinformatie
Startdatum |
1-1-2017 |
Einddatum |
31-12-2017 |
Optie tot verlenging |
ja |
|
18 |
Aantal posities |
1 |
Aanvraag reden |
Anders |
Aanvraagreden opmerkingen |
Nieuwe aanbesteding uitvoering Bbz |
Functiebeschrijving Bbz-consulent voorbeeld
Kerntaak is de uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en de Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Gewezen Zelfstandigen (IOAZ).
In verband met een nieuwe aanbesteding zijn wij op zoek naar een enthousiaste Bbz consulent met affiniteit met ondernemerschap en bedrijfseconomisch inzicht.
De medewerk(st)er voert adviesgesprekken met (potentiële) ondernemers en geeft informatie over de producten en regelingen. Hierbij geef je de ondernemer richting en signaleert kansen, maar je houdt ook rekening met beperkingen. Je bent in staat om de levensvatbaarheid van de ondernemingen te beoordelen. Dat oordeel heeft doorgaans grote zakelijke en emotionele impact op de ondernemer. Dit vergt een hoge mate van professionaliteit en uitstekende communicatieve vaardigheden.
De consulent Bbz:
- Informeert en adviseert (potentiële) ondernemers over producten en regelingen;
- Houdt intakegesprekken, inventariseert, complementeert en verifieert klantgegevens en bedrijfsgegevens en bewaakt Bbz en IOAZ termijnen;
- Toetst aanvragen bedrijfskapitalen en levensonderhoud aan Bbz en IOAZ;
- Stelt beschikkingen en overeenkomsten op;
- Schakelt zo nodig de afdeling Handhaving in en bepaalt mede op basis van hun rapportages de noodzaak en hoogte van het recht op de Bbz of IOAZ-verstrekking;
- Beoordeelt de levensvatbaarheid van het bedrijf of beroep, geeft zo nodig opdracht tot bedrijfseconomisch onderzoek aan contractpartners en overlegt over het uitgebrachte advies;
- Stelt (bedrijf)vermogen bij aanvragen en bedrijfsbeëindiging vast;
- Stelt bijstand “om niet” en rentekwijtscheldingen bij verstrekte bedrijfskapitalen vast;
- Maakt definitieve vaststellingen van de verstrekte Bbz uitkeringen en stelt beschikkingen op;
- Beoordeelt verzoeken om uitstel en/of matiging van de betaalverplichtingen;
- Volgt de ontwikkelingen van de klant en/of onderneming middels onder andere verslagen van managementbegeleiding na de start.
Wij vragen
- HBO diploma, bij voorkeur HEAO,Sociale Juridische Dienstverlening of vergelijkbaar;
- Bedrijfseconomisch inzicht;
- Kennis van de Participatiewet, Bbz 2004, IOAZ en re-integratie-instrumentarium;
- Werkervaring op het gebied van sociale zekerheid en/of bedrijfseconomie;
- Een flexibele werkinstelling;
- Een klantvriendelijke en betrokken houding.
- Kennis van GWS – Suite4sd is en pré.
De consulent beschikt over een goede oordeelsvorming, is snel van begrip, klantgericht en heeft ervaring met relatiebeheer. Resultaatgerichtheid en stressbestendigheid staan hoog in het vaandel en ook analytisch vermogen wordt zeer op prijs gesteld.
|