Wij zijn op zoek naar meerdere managers Projectbeheersing die projectbeheersing efficiënt en effectief kan inrichten en uitvoeren op enkele (complexe) projecten.
Wij zoeken iemand die helpt om onze projecten beheerst en
voorspelbaar naar een succesvol einde te brengen, en daarnaast
een bijdrage levert aan processen / kaders voor een aantal
werkvelden binnen de vakgroep projectbeheersing.
Op dit moment is er bij de organisatie sprake van een transitie. Een gedeelte van de projectopgave wordt uitgevoerd in IPM teams; een gedeelte (nog) niet. We zoeken daarom naar een Manager Projectbeheersing die praktijkervaring heeft met werken vanuit het IPM-model, bij voorkeur in een projectomgeving waar het IPM gedachtengoed recent is geïmplementeerd. Als zelfstandige functie binnen een projectteam is het een betrekkelijk nieuwe discipline.
Projectbeheersing omvat alle processen die nodig zijn om een
(complex) project in control (beheersbaar) te houden en tot een goed
einde te brengen. Dit binnen de vastgestelde referenties die zijn
overeengekomen met de opdrachtgever(s).
De afdeling projecten zoekt een zelfstandige senior Manager
Projectbeheersing, bij voorkeur iemand die ervaring heeft in het werken
vanuit het IPM-model en die projectbeheersing efficiënt en effectief kan
inrichten en uitvoeren op enkele (nader te bepalen) projecten.
Omdat voor verschillende werkvelden binnen projectbeheersing nog
geen eenduidige kaders zijn vastgesteld, is er een urgente behoefte om
handreikingen op te (laten) stellen en deze te implementeren als
vigerende werkprocessen. Naast jouw regulier ‘projectenwerk’ zal je
hier een bijdrage aan leveren, deels door ‘hands-on’ werk op de
projecten zelf en deels door ontwikkeling binnen de vakgroep.
Onder jouw leiding onderkent en onderschrijft iedereen binnen het
projectteam (in enkele gevallen conform het IPM-model) het belang van
projectbeheersing. De Manager Projectbeheersing adviseert –
gevraagd en ongevraagd – en rapporteert aan de projectmanager over
de bewaking van de projectopdracht, en daarmee over de GROSTIK
(geld/ risico/ organisatie/ scope/ tijd/ informatie/ kwaliteit) aspecten van
het project. Vanuit iedere discipline worden deze referenties vergeleken
met het “einde werk”, oftewel het verwachte eindresultaat van het
project. Dankzij jouw aansturing van de projectbeheersprocessen kan
jullie projectteam het project gestructureerd beheersen. Je bent
medeverantwoordelijk voor het projectresultaat en zorgt voor de
toepassing van de juiste standaarden, kaders en normen. Je levert een
bijdrage aan de projectbeheersingsstrategie zoals die nu wordt
vormgegeven binnen Waternet.
Vanuit de projectbeheersing bouw je aan structuur, overzicht en
voortgangsbewaking en bent daarin coachend, richting gevend en
faciliterend voor het gehele projectteam. Samen zorg je ervoor dat de
basis op orde is in de portefeuille en projecten een realistische belofte
doen aan de opdrachtgever(s). Informatievoorziening naar de
opdrachtgevers is hierin essentieel.
De Manager Projectbeheersing:
• heeft een centrale rol in het projectteam en zorgt voor de
onderlinge verbinding.
• heeft een actieve rol bij het verzamelen, beoordelen, informeren en
rappelleren met betrekking tot alle GROSTIK (Geld, Risico,
Organisatie, Scope, Tijd, Informatie en Kwaliteit) aspecten van de
projecten.
• neemt deel aan het periodieke IPM projectteamoverleg en de
voortgang- en rapportagegesprekken met de opdrachtgever(s).
• heeft een aanjagende rol binnen het team om ongewenste
gebeurtenissen te beheersen, die invloed kunnen hebben op het
behalen van de projectdoelen. Dit realiseert hij door op een
proactieve werkwijze om te gaan met onzekerheden. Omgaan met
onzekerheden betekent soms risico’s beperken, soms iets gewoon
helemaal anders doen, en niet zelden ook gewoon risico’s nemen.
Maar dan wel bewust overwogen waarbij er expliciet over
gesproken is. Risicomanagement en daarbij risico gestuurde
projectbeheersing is een hulpmiddel bij het effectief en efficiënt
omgaan met onzekerheden om onze doelen te bereiken, tijdens de
gehele doorlooptijd van het project.
• zorgt voor periodieke, transparante en betrouwbare
informatievoorziening van alle relevante ontwikkelingen tijdens het
project naar de opdrachtgever(s) zodat deze tijdig geïnformeerd zijn
en de mogelijkheid hebben om adequaat te sturen op deze, voor
het project van belang zijnde, projectonderdelen.
• adviseert de projectmanager (en eventuele andere IPM-rolhouders)
over de opzet, kwaliteit en werking van het
kwaliteitsmanagementsysteem.
• ziet toe op de naleving van afgesproken procedures en
werkafspraken, draagt verbetervoorstellen aan en neemt een
voortrekkersrol in om deze te implementeren.
• Is in staat projectsturing te organiseren voor meerdere projecten
tegelijkertijd.
• heeft een aanjagende rol om voor enkele werkvelden binnen
projectbeheersing (bv. planningsmanagement of
kostenmanagement) handreikingen op te (laten) stellen en deze als
werkwijze te borgen binnen projectteams.
• aanspreekpunt / sparringpartner voor teamleider en senior
adviseurs projectbeheersing voor ontwikkeling van het vakgebied
projectbeheersing
Onder meer:
- een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur in financiële-, economische- of bedrijfskundige richting
- aantoonbare (“hands on”) minimaal 2 jaar ervaring binnen het werkveld van projectbeheersing