Riool-, grond- en wegenbouw, Woning- en utiliteitsbouw, Ruimtelijke ordening & milieu, (Technische) bedrijfskunde,
Voor een gemeente zijn we op zoek naar een Senior Manager Projectbeheersing.
De werven zijn een rijksmonument en onderdeel van een slim middeleeuws havencomplex van werven en werfkelders. Werven, muren, kelders, water en wegen zijn allemaal nauw verweven. Hetzelfde geldt voor het eigendom van bewoners, ondernemers en gemeente. Met het Programmaplan “werk aan de werf” werken we aan het herstellen en voorkomen van schade aan erfgoed, het beheren van het erfgoed, het voorkomen van onveilige situaties en het beter invullen van onze buren en zorgplicht. Dit doen we o.a. door het uitvoeren van onderhoud aan de wal- en kluismuren en toegangsbruggen en het herstel van kelders. In veel gevallen is onbekend en niet te achterhalen hoe de constructies exact in elkaar zitten, wat voor verassingen in de uitvoering zorgt. Daarnaast is het herstellen en verbeteren van vertrouwen tussen bewoners, eigenaren en gemeente één van de belangrijke doelen van het programma.
Een transparant en beheerst programma is daarvoor cruciaal. Dit betekent dus ook dat we veel aandacht geven aan projectbeheersing. Als manager projectbeheersing zorg jij voor die extra kritische en betrokken blik en adviseer je de medewerkers van programma Wervengebied op het gebied van
projectbeheersing.
Je gaat aan de slag als manager projectbeheersing voor het uitvoeringsproject kelderherstel. Dit is een nieuw team dat aan de slag gaat om particuliere keldereigenaren te ontzorgen door het herstel van de kelders over te nemen. Als manager projectbeheersing ben je verantwoordelijk voor de projectbeheersing van onderzoek tot en met oplevering en overdracht, met alle bijbehorende scope, risico-, plannings- en financiële managementwerkzaamheden. Je bent onderdeel van het IPM-team en stuurt onder andere de planningsadviseur, risicomanager en de financieel adviseur aan. Samen met het team projectbeheersing zorg je ervoor dat de werkzaamheden en beslissingen van de
uitvoeringsprojecten transparant, bespreekbaar, navolgbaar en voorspelbaar zijn. Cruciaal hierbij is de transparantie richting de particuliere keldereigenaren die gedurende het hele traject van onderzoek tot en met uitvoering op de hoogte moeten blijven over de voortgang van het werk aan hun eigendom.
Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:
• Je bent een kritische sparringpartner voor de projectmanager en medewerkers binnen het team, zonder de verantwoordelijkheid over te nemen. Je adviseert de medewerkers op het gebied van projectbeheersing;
• Je levert een bijdrage aan de totstandkoming van het projectplan, de beheersing van de scope, inclusief het vastleggen van de wijzigingen op het project;
• Samen met de financieel adviseur zorg je voor de beheersing van het aspect geld door het maken een goede prognose door budgetten te vergelijken met gemaakte en verwachte kosten.
• Je zorgt voor een onderbouwing van benodigd budget op basis van kentallen en diverse vormen van ramingen en verwachtingswaarden o.b.v. risico’s. Ook hierbij word je ondersteund door de financieel adviseur;
• De afspraken over het herstel van de kelders van de particuliere eigenaars gaat conform de beleidsregel die hiervoor is vastgesteld. Je kent deze regeling van binnen en van buiten en integreert de eisen in de projectbeheersing
• Je beheerst het aspect tijd door vooruit te kijken en in te schatten wat het effect van een bepaalde keuze is. Daarbij is het (laten) opstellen van planningen op hoofdlijnen en/of in detail nodig. Ook het opstellen van een probabilistische planning is mogelijk. Je wordt hierbij ondersteund door een planningsadviseur.
• Je geeft het risicomanagement vorm. Daarbij is het (laten) opstellen en actueel houden van een risico-dossier nodig. Je wordt hierbij ondersteund door een risicoadviseur.
• Je draagt zorg voor de interne kwaliteitsborging door het (laten) doen van toetsen m.b.t. het functioneren van het kwaliteitsmanagementsysteem;
• Je bent verantwoordelijke voor het juist en tijdig aanleveren van betrouwbare (sturing) informatie voor de managementcyclus, o.a. door het opstellen (of coördineren) van de voortgangsrapportages. Je levert deze informatie via de projectmanager aan de ambtelijke opdrachtgever.
• Je werkt samen met de manager programmabeheersing en de projectbeheersers van de andere uitvoeringsteams aan de verdere uitwerking en implementatie van integrale en uniforme manier van werken en rapporteren.
Je werkt autonoom, maar wel binnen een team/programma. Je werkt waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een HR-leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Onder meer:
- HBO/WO werk en denkniveau, bij voorkeur civiele techniek, (technische) bedrijfskunde, planologie of bouwkunde;
- Minimaal 5 jaar ervaring bij een overheidsorganisatie in de fysieke projectenwereld;
- Je hebt minimaal 5 jaar recente ervaring als manager projectbeheersing.