-Faciliteren bij de totstandkoming van het portfolio;
-Bijhouden van portfolio informatie;
-Opstellen en bijhouden van het realisatie plan;
-Adviseert de realisatiemanager bij het inrichten van de organisatie en besturing;
-Het voorbereiden van rapportages en specifiek de HPR (Hoofd Punten Rapportage);
-Analyse van projecten, voortgang en knelpunten;
-Faciliteren van het realisatie overleg;
-Faciliteren van de realisatiemanager in de voorbereiding van de realisatie raad;
-Opstellen en bijhouden van mijlpalen en voortgang;
-Houdt de samenhang, onderlinge relaties en afhankelijkheden tussen verschillende projecten in de gaten;
-Zorgt voor inzicht in de status van lopende initiatieven;
-Identificeren van risico’s en opstellen van risicodefinities;
-Monitoren projecten voortgang en advies aangaande knelpunten en risico’s;
-Beoordelen project plannen;
-Kijkt over de grenzen van de eigen afdeling en stemt af met afdelingen, gebieden en projecten;
-Neemt de realisatie manager waar in diverse overleggen;
-Zorgen voor constructieve relaties met diverse stakeholders binnen het PDC.