Details opdracht


Vorige  Volgende

Referentienummer: 000992
 
Opdracht: Portfolio analist
 
Sluitingsdatum: 2017-04-03 12:00
 
Status: gesloten
 
Vakgebied: Personeel en organistatie
 
Provincie: Zuid-Holland
 
Beschrijving:
30-05-2017
31-12-2017
Ja
32


Opdracht omschrijving

Context

De dienst Facilitair Management (FM) van de Nationale Politie (NP) transformeert naar een dienstverlenende organisatie waarin zij door de nieuwe landelijke werkwijze de eindgebruiker zo optimaal mogelijk van zijn/haar facilitaire product- en dienstverlening voorziet. De dienst FM is onderdeel van het Politie Diensten Centrum (PDC) die de bedrijfsvoering van de Politie centraal organiseert.

De dienst FM heeft recentelijk de transitie afgerond waar eenheid voor eenheid de Politie is over gegaan op een nieuwe landelijke werkwijze van de sector Facilitaire Services en de dienstverlening van de landelijke Servicedesk FM. Al onze eindgebruiker kunnen zijn/haar facilitaire product- en dienstverlening halen uit het landelijk standaard assortiment. Zij kunnen dan 24/7 zelf hun facilitaire zaken regelen via het landelijk intranet. Dit wordt ondersteund door het systeem Planon NP die landelijk beschikbaar is.

De komende jaren staan in het teken van het verder in werking treden van het en het verder vormgeven van de Dienst FM op diverse gebieden zoals Facilitaire Services, Huisvesting, Inkoop Contractmanagement en Vaar & Voertuigen. Dit betekent onder andere het implementeren van het dienstverleningsmodel, het implementeren van basissystemen en inrichten van basisadministraties. Om dit te realiseren zijn diverse realisatie projecten geformuleerd die tezamen het projectenportfolio van de dienst FM vormen.

 

Context project

Binnen de dienst FM is de realisatie organisatie verantwoordelijk voor de aansturing en realisatie van de projecten in het portfolio van de dienst FM. De realisatie faciliteert tevens bij de totstandkoming en bijstelling van het portfolio.

De realisatie organisatie staat onder aansturing van de realisatiemanager en bestaat verder uit diverse portfolio- en projectmanagers die de diverse projecten operationeel aansturen. De realisatiemanager wordt ondersteund door het support office. Als portfolio analist ben je onderdeel van het support office.



De portfolio analist werkt samen met de realisatiemanager bij de totstandkoming, aansturing en realisatie van het portfolio en levert daarmee toegevoegde waarde in de verdere doorontwikkeling van de Dienst FM.



De portfolio analist is verantwoordelijk voor grip op en inzicht in de realisatie van de projecten binnen het portfolio van de dienst FM. De portfolio analist adviseert en faciliteert in de totstandkoming en bijsturing van het portfolio en de aansturing en realisatie
van de projecten


-Faciliteren bij de totstandkoming van het portfolio;

-Bijhouden van portfolio informatie;

-Opstellen en bijhouden van het realisatie plan;

-Adviseert de realisatiemanager bij het inrichten van de organisatie en besturing;

-Het voorbereiden van rapportages en specifiek de HPR (Hoofd Punten Rapportage);

-Analyse van projecten, voortgang en knelpunten;

-Faciliteren van het realisatie overleg;

-Faciliteren van de realisatiemanager in de voorbereiding van de realisatie raad;

-Opstellen en bijhouden van mijlpalen en voortgang;

-Houdt de samenhang, onderlinge relaties en afhankelijkheden tussen verschillende projecten in de gaten;

-Zorgt voor inzicht in de status van lopende initiatieven;

-Identificeren van risico’s en opstellen van risicodefinities;

-Monitoren projecten voortgang en advies aangaande knelpunten en risico’s;

-Beoordelen project plannen;

-Kijkt over de grenzen van de eigen afdeling en stemt af met afdelingen, gebieden en projecten;

-Neemt de realisatie manager waar in diverse overleggen;

-Zorgen voor constructieve relaties met diverse stakeholders binnen het PDC.

 


Geen



De portfolio analist legt verantwoording af aan de realisatiemanager en heb je nauw contact met de portfolio- en projectmanager van de realisatie projecten. Daarnaast heeft de portfolio analist contact met het centrale PMO binnen het PDC. Daarnaast wordt ook een nauwe samenwerking verwacht met de Dienst IV (IM advies en ICT ontwikkeling).Verder heeft de kandidaat intensief contact met diverse stakeholders binnen het PDC (FM en overige diensten).


Project
Opleiding


Minimaal een afgeronde erkende WO opleiding bij voorkeur op gebied van informatica, bestuurskunde, bedrijfskunde of gelijkwaardig.

Aanvullende relevante opleidingen op gebied van Portfolio beheersing en/of project management zijn gewenst. Denk hierbij aan Prince2, P3O, MSP en MoP.

 

 


Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als portfolio analist / officer, bij voorkeur in een politiek bestuurlijke en complexe organisatie waarbij kennis en ervaring van het facilitaire domein een pré is.

Aantoonbare rollen gehad als portfolio analist, senior PMO-er, deel-projectleider of business consultant.


-Goede sociale vaardigheden, krijgt dingen gedaan o.b.v. persoonlijke kracht;

-Uitstekende analytische vaardigheden;

Helicopterview, kan goed dwarsverbanden benoemen, maar ook oog voor detail;
-Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
-Vaardig in het gebruik van PowerPoint en Excel;
-Goede adviesvaardigheden (waaronder klantgerichtheid, rapportage en presentatie);
-Hands on instelling, pragmatisch en resultaatgericht;
-Snel doordringen tot de kern, snel kunnen inwerken in nieuwe materie;
-Een proactieve, positief kritische en resultaatgerichte werkhouding;
-Weet verbinding te leggen met verschillende type stakeholders;
-Is in staat duurzame en constructieve relaties te onderhouden;
-Kunnen kijken over de grenzen van de eigen afdeling of project
-In staat om de samenhang en onderlinge relaties en afhankelijkheden tussen verschillende projecten te onderkennen.


Kwaliteit (eisen)
U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
 
Minimaal 5-7 jaar aantoonbare werkervaring binnen portfolio en/of programma management bij voorkeur in een politiek bestuurlijke en complexe organisatie in het.
 
Werkervaring in een politiek bestuurlijke en complexe organisatie in het facilitaire domein
 
Aantoonbare rollen gehad als portfolio analist/officer, senior PMO-er of PMO lead.
 
Minimaal een afgeronde erkende WO opleiding bij voorkeur op gebied van informatica, bestuurskunde, bedrijfskunde of gelijkwaardig
 
Afgeronde opleidingen: MoP


Gunningscriteria (wensen)
40 % Afgeronde opleidingen: Prince2, P3O, MSP
10 % Werkervaring binnen de Politie
50 % Kennis van het inrichten van portfoliomanagement


Planning
22-03-2017 00:00
27-03-2017 23:59
03-04-2017 12:00
06-04-2017 00:00
30-05-2017 23:59
 
Type opdrachtgever: ZBO
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht 
... disclaimer | contact | algemene voorwaarden