Van 14-8-2017 t/m 31-12-2018 | Optie verlenging: 2 x 3 maanden
€0 - €54 per uur | Sociale zaken & Werkgelegenheid | Uren: 32 per week | Aantal FTE:
Planning
Start publicatie 24-07-2017 00:00
Vragen stellen tot 01-08-2017 08:00
Beantwoording vragen 01-08-2017 16:00
Offerte indienen tot 21-08-2017 08:00
Start beoordeling 21-08-2017 08:00
Verwachte gunning 04-09-2017 00:00
Opdrachtomschrijving
Organisatieontwikkeling
Er is besloten om voor de doorontwikkeling van onze organisatie een nieuwe hoofdstructuur vast te stellen. De verdere uitwerking van deze nieuwe hoofdstructuur wordt het komende half jaar voor het sociaal domein nog vormgegeven. Voor de andere delen van de organisatie is deze nieuwe structuur reeds gerealiseerd.
Afdeling Sociale Zaken (SZ)
Bij de afdeling SZ werken ca. 60 medewerkers die samen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van diverse wetten zoals onder meer de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De afdeling bestaat uit meerdere teams: Re-integratie, Inkomen, Bijzondere regelingen, Wmo, Juridische Kwaliteit en ondersteunende diensten. SZ is een zeer dynamische afdeling die door haar nauwe relatie met de samenleving en wijzigingen in de wetgeving snel moet inspringen op veranderingen. De afdeling kenmerkt zich door een informele en plezierige werksfeer met een hoge taakverantwoordelijkheid bij iedere medewerker. Er is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en het volgen van trainingen en intervisie. Het werken op de afdeling is hierdoor leuk en afwisselend. Thuiswerken behoort in overleg ook tot de mogelijkheden.
Opdracht
Wij zijn op zoek naar een collega met kennis van de Participatiewet. Niet alleen moet er intern regie gevoerd worden op alle (werk)processen, ook extern moet gewerkt worden aan relatiebeheer, het onderhouden van contacten en deelname aan wijknetwerken. Binnen het wijknetwerk ligt de focus op het signaleren van hulpvraag en afhandeling op één adres, binnen één gezin. Het voorbereiden en organiseren van Ronde Tafel overleggen is daarbij een instrument dat ingezet kan worden door de gids. De aanpak is systeemgericht.
De doelgroep bestaat uit burgers waarbij het vergroten van de zelfredzaamheid een eerste prioriteit is. Maar ook het kunnen activeren van burgers is van belang. Vanuit de Participatiewet is het ons streven deze burgers weer actief te laten deelnemen in de maatschappij. Door het uitvoeren van een uitgebreide en goede diagnose maak je samen met de klant een plan/diagnose.
Het gaat hier vaak om het enthousiasmeren, motiveren en coachen van mensen. Maar het kan ook gaan om schadebeperking in de persoonlijke levenssfeer en leefomgeving. De gids moet dan ook buiten kaders kunnen en willen denken. Hij/zij moet het volledige proces bewaken en overzien. Delegeren is hierbij cruciaal en de gids moet er dus voor zorgen dat hij/zij door alle betrokkenen (zowel in- als extern) wordt geïnformeerd over van belang zijnde informatie met betrekking tot de klant en het te volgen traject. Dit vereist proces- en planmatig denken, inclusief kosteninzicht.
Ten slotte is van groot belang dat je aantoonbare ervaring en affiniteit hebt met de doelgroep.
Kennis van de Participatiewet is van belang, kennis van de sociale kaart in Dronten en de regio is een pré. Klantvriendelijkheid, geduld, maar ook doortastendheid, zijn belangrijke eigenschappen.
Kandidaatomschrijving
Het profiel
• Je kijkt vanuit kansen en mogelijkheden naar klanten en bent in staat het optimale uit klanten te halen;
• Je hebt affiniteit en ruime ervaring met het begeleiden van klanten met een uitkering, ook met zgn. multi-problematiek;
• Je hebt ervaring met het opstellen van plan(nen) van aanpak met als doel klanten zelfredzaam te maken en meer dan voorheen te laten deelnemen aan de samenleving;
• Je hebt een coachende benaderingswijze en je kunt je aanpassen aan het gedragsrepertoire van de klant;
• Je bent enthousiasmerend en motiverend, kunt goed luisteren en aansluiting vinden op de leefwereld van de klant;
• Je bent proactief, resultaatgericht en durft buiten kaders te denken;
• Je kunt organiseren en leiding geven aan ronde tafel gesprekken met deskundigen;
• Je kunt en wilt solitair als in teamverband werken;
• proces- en planmatig denken, inclusief kosteninzicht;
• Je hebt een Hbo-opleiding (bijv. SPH of MWD) succesvol afgerond;
• Je bent in het bezit van een rijbewijs en auto.
Competenties en vaardigheden
- Coachende stijl bij de begeleiding van uitkeringsgerechtigden;
- Analytisch en probleemoplossend vermogen ;
- Zelfstandige en proactieve werkhouding;
- Communicatief vaardig en grensoverschrijdend kunnen denken;
- Kennis van en ervaring met GWS en Suite4werk .
De competenties zoals verwoord in de opdracht- en kandidaatomschrijving worden in de motivatiebrief en/of tijdens het gesprek getoetst door de gemeente.
Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP
De functie van Gids(en) Participatiewet wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Vrije vervanging van de Gids(en) Participatiewet is niet mogelijk. Het gevolg hiervan is dat er in de praktijk sprake zal zijn van een dienstbetrekking, waardoor deze opdracht niet uitgevoerd kan worden door een zzp'er / DGA.
Zzp'ers die voor deze opdracht in aanmerking willen komen kunnen zich laten detacheren via een detacheringsbureau of payroll-bedrijf, dat dan de offerte indient.
Gespreksplanning
De gemeente nodigt 5 kandidaten uit voor de gespreksronde. De gesprekken vinden plaats in week 35, 2017. Wij verzoeken de kandidaten hier rekening mee te houden.
Indien de kandidaat i.v.m. vakantie niet op deze datum beschikbaar is, is de gemeente in overleg bereid om te kijken naar een andere mogelijkheid. Dit is echter alleen van toepassing op vakantieplannen, niet op ander geplande afspraken.
Eisen
Opleiding
Op cv aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO-opleiding.
Vervoer
Op cv aantoonbaar in het bezit van een rijbewijs en auto. ! Dit moet duidelijk blijken uit het CV.
Werkervaring
Op cv aantoonbaar, minimaal 1 jaar werkervaring als gids Participatiewet en/of consulent re-integratie en/of klantmanager zorg, opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP
De functie van Gids(en) Participatiewet wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever. Vrije vervanging van de Gids(en) Participatiewet is niet mogelijk. Het gevolg hiervan is dat er in de praktijk sprake zal zijn van een dienstbetrekking, waardoor deze opdracht niet uitgevoerd kan worden door een zzp'er / DGA. Zzp'ers die voor deze opdracht in aanmerking willen komen kunnen zich laten detacheren via een detacheringsbureau of payroll-bedrijf, dat dan de offerte indient.
Gevraagde documenten
aanleveren bij offerte
Motivatiebrief, zelfgeschreven (Max. 1 A4)
aanleveren na gunning
VOG
Gunningscriteria
Weging prijsdeel: 20 %
Motivatiebrief
Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
De brief dient door de kandidaat zélf geschreven te worden. De kandidaat dient gemotiveerd aan te geven waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht en voldoet aan de competenties (door middel van voorbeelden). De brief wordt door de opdrachtgever getoetst aan de hand van de omschreven functietaken en/of competenties zoals verwoord in de kandidaat- en/of opdrachtomschrijving.
Weging: 25 %
Meerjarige werkervaring
Op cv aantoonbaar meerjarige werkervaring als Gids Participatiewet en/of consulent re-integratie en/of klantmanager zorg, opgedaan in de afgelopen 7 jaar.
2 t/m 3 jaar werkervaring (4 %)
4 t/m 5 jaar werkervaring (8 %)
5 jaar en meer werkervaring (13 %)
Weging: 13 %
Vakgerichte opleiding
Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO en/of WO opleiding SPH en/of MWD
Weging: 10 %
Gebiedsgericht werken
Op cv aantoonbaar werkervaring met gebiedsgericht werken in de rol van Gids Participatiewet en/of consulent re-integratie en/of klantmanager zorg. !Let op, dit moet duidelijk in het cv benoemd worden
Weging: 7 %
Sollicitatiegesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
De kandidaat wordt gedurende het gesprek getoetst op de gevraagde kennis, ervaring en competenties zoals beschreven in de kandidaat en/of opdrachtomschrijving. Daarnaast wordt er beoordeeld of de kandidaat past binnen de organisatie en/of er een klik is met de kandidaat.
Weging: 25 %
|