Het team Financiële Administratie en Beheer (FAB) zorgt voor de financieel administratieve processen en boekhoudkundige werkzaamheden (registratie en controle) t.b.v. de provinciale organisatie
Het team Financieel Beleid (FIB) ondersteunt en adviseert het provinciebestuur en de directie op financieel gebied en bij specifieke financieel-economische vraagstukken, waaronder vermogensbeheer.
Het team Business Planning en Control (BPC) bestaat uit drie clusters van 5 tot 7 adviseurs, die de managers ondersteunen en adviseren op het gebied van planning & control, financiën en bedrijfsvoering. Daarnaast kent het team BPC een cluster waar de centrale regie op de organisatie en totstandkoming van de planning- en controlcyclus vorm wordt gegeven. Binnen dit team wordt de ontwikkeling van de financiële informatievoorziening – samen met partners binnen en buiten de afdeling – gecoördineerd en verder vormgegeven.
Het team Inkoop ondersteunt en adviseert het management bij het definiëren en vormgeven van hun inkoop- en aanbestedingsvraagstukken op het gebied van diensten en leveringen.
De provinciezoekt voor het team BPC een adviseur Financiën die zich op de financiële bedrijfsvoering van beleidsinhoudelijke Statenprogramma's en de bijbehorende afdelingen gaat richten. Hierbij gaat het vooral om advisering m.b.t. de planning- en controlcyclus, budgetbewaking, maar zeker ook meedenken over ontwikkelingsvraagstukken voor de toekomst. Kennis van financiële wet- en regelgeving, klantgerichtheid en zeker ook communicatieve vaardigheden zijn van groot belang voor de adviseur als "business partner" voor de betreffende managers.
Functie-inhoud
Aandachtsgebieden bij deze functie zijn het programma gezonde leefomgeving en de afdeling Vergunningverlening en Handhaving. Het programma gezonde leefomgeving bestaat uit de thema’s lucht, geluid, bodem, verantwoordelijkheid voor duurzame ontwikkeling vergunningverlening en handhaving, de omgevingsdiensten, externe veiligheid, natuurbranden en waterveiligheid en zoetwatervoorziening. De afdeling Vergunningverlening en handhaving is het bevoegd gezag voor het verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving.
Gevraagd wordt financieel-economische beleidsadvisering, te weten:
-Het adviseren en ondersteunen van het management in de ontwikkeling en uitvoering van financieel-economische vraagstukken met daarbij oog voor zowel de advies- als controlrol.
-Het adviseren en ondersteunen van het management in hun verantwoordelijkheid voor het uitvoering geven aan de verschillende onderdelen van de planning en control cyclus: zowel in voorbereidende (verzamelen en analyseren) als uitvoerende zin.
-Het verzamelen, analyseren en toetsen van prognosegegevens: het beoordelen op (te verwachten) budgetoverschrijdingen en het adviseren aan de budgethouders over bijstelling van het beleid of tussentijds re-alloceren van financiële middelen.
-Het beoordelen en verwerken van beleidsinhoudelijke vraagstukken met financiële consequenties: toetst hierbij op financiële haalbaarheid (adviseur vs. controlrol). Binnen de context van de ontwikkelingsrichting van het programma en de afdeling.
-Voorbereiden relevante maandrapportages voor die programma’s en afdeling(en) die tot de dienstverlening behoren.
-Ondersteuning bij de uitvoering van de P&C-cyclus en stemt af met de andere adviseurs binnen het team, gericht op het gezamenlijk produceren van de producten van de P&C-cylcus.
-Het voeren van overleg met budgethouders over de financiële stand van zaken m.b.t. de budgetten en het verder ontwikkelen van de financiële informatievoorziening t.b.v. de budgethouders.
-Vorenstaande taken richten zich in eerste instantie op het programma gezonde leefomgeving en de afdeling Vergunningverlening en handhaving.
-Overige voorkomende werkzaamheden binnen het team BPC.