Beschrijving: |
Startdatum
|
3-3-2014
|
Einddatum
|
31-12-2014
|
Optie tot verlenging
|
ja
|
Aantal posities
|
1
|
Aanvraag reden
|
Bevalling / zwangerschap
|
Aanvraag reden opmerkingen
|
en vervanging ziekte en vervanging wegens andere werkzaamheden
|
Sinds 1 juli 2013 voert de dienst ook taken uit op het gebied van toezicht en handhaving van bouwwet- en regelgeving, ruimtelijke ordening en brandveiligheid.
1. DOEL VAN DE AFDELING
De afdeling Bedrijven ontwikkelt het operationeel milieubeleid gericht op bedrijven, draagt zorg voor de naleving van de milieuwetgeving door o.a. vergunningverlening en handhaving en voert tevens preventieve en stimulerende bedrijfsgerichte milieutaken uit. Bij de afdeling is de juridische expertise voor de Omgevingsdienst ondergebracht.
2. DOEL VAN DE FUNCTIE
Het ontwikkelen van beleid en adviseren over complexe juridische milieuaangelegenheden, waaronder bodemzaken. Het adviseren van de directie betreffende juridische zaken in brede zin. Het betreft enerzijds privaatrechtelijke aangelegenheden zoals contractszaken, verzekeringskwesties, aansprakelijkheid en anderzijds meer algemene zaken op publiekrechtrechtelijk gebied zoals de wet gemeenschappelijke regeling en mandaatvraagstukken.
3. POSITIE
De juridisch adviseur legt verantwoording af aan het hoofd van de afdeling Bedrijven.
Tijdens het verdedigen van de opdrachtgever bij gerechtelijke instanties gaat het om het overtuigen van anderen. Bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn hoofd- en richtlijnen en wet- en regelgeving (zoals milieuwetgeving) als uitgangspunten voorhanden.
4. RESULTAATGEBIEDEN
4.1 Beleidsontwikkeling en advisering:
op het gebied van juridische milieuaangelegenheden
- Verricht onderzoek, volgt en evalueert relevante ontwikkelingen;
- Vertaalt deze in voorstellen en notities;
- Adviseert het management;
- Draagt bij aan de ontwikkeling van het beleid op het vakgebied;
- Draagt zorg voor de uitwerking van vastgesteld beleid in concrete verordeningen, regelingen, maatregelen e.d.;
- Fungeert als eerste aanspreekpunt op het gebied van juridische aangelegenheden.
overige juridische aangelegenheden:
- Signaleert juridische ontwikkelingen de omgevingsdienstbetreffende;
- Vertaalt deze in voorstellen en notities;
- Adviseert het management;
- Draagt zorg voor de uitwerking van vastgesteld beleid in concrete verordeningen, regelingen, maatregelen e.d.;
- Fungeert als eerste aanspreekpunt op het gebied van juridische aangelegenheden.
Prestatie-indicatoren
- Kwaliteit en tijdigheid van beleidsnotities;
- Kwaliteit van de adviezen.
4.2 Behandeling complexe juridische aangelegenheden
- Toetst en beoordeelt complexe aanvragen voor bodemactiviteiten, milieuvergunningen en –sancties;
- Adviseert over de toekenning van aanvragen;
- Behandelt complexe bezwaar- en beroepsschriften;
- Vertegenwoordigt de Opdrachgver bij gerechtelijke instanties;
- Adviseert over de procedurele afhandeling van aanvragen;
- Stelt verordeningen op en stelt in voorkomende gevallen in samenwerking met de vergunningverleners de considerans op;
- Zet wettelijke bepalingen om in werkprocedures.
Prestatie-indicatoren
- Kwaliteit van de toetsing en beoordeling van (complexe) vergunningaanvragen en handhavingsaangelegenheden;
- Aantal en kwaliteit van de behandelde bezwaar- en beroepsschriften;
- Kwaliteit van de juridische ondersteuning.
5. ONTWIKKELINGEN
De integratie van het milieubeleid met andere beleidsterreinen zoals ruimtelijke ordening, bouwen en wonen, verkeer en vervoer e.d. zal steeds meer gestalte gaan krijgen waardoor bij de ontwikkeling van beleid, dus ook inzake juridische aangelegenheden steeds meer afgestemd moet worden op de andere beleidsterreinen. Om dit te realiseren wordt een deel van de activiteiten projectmatig opgezet. Hierdoor wordt de interactie tussen de verschillende onderdelen bevorderd.
Er moet steeds meer samengewerkt gaan worden met de doelgroepen zodat draagvlak en bewustwording verkregen wordt om tot een succesvoller milieubeleid te komen.
Binnen de bedrijfsgerichte milieutaken, vergunningverlening en handhaving vindt een omslag plaats van kwantiteit naar kwaliteit. Dit betekent dat de nadruk steeds meer komt te liggen op serviceverlening en inspelen op de wensen en verwachtingen van de klanten. Dit kwaliteitsbewustzijn is niet alleen extern gericht maar moet ook gericht zijn op de interne dienstverlening.
De omgevingsdienst voert alle taken uit op bodemgebied voor de gemeente leiden. Het betreft deels een nieuwe taak met een gecompliceerd juridisch instrumentarium waarbij grote gezondheidsrisico’s en financiële belangen in het geding kunnen zijn.
De Opdrachtgever is een nieuwe organisatie gebaseerd op de Wet gemeenschappelijke regelingen. De juridische constructie, de taken en bevoegdheden vergen een juiste gedoseerde juridische onderbouwing, moeten worden verdedigd en vragen veel verduidelijking.
6. KRITIEKE SITUATIES
Moet in staat zijn relevante ontwikkelingen op het gebied van juridische (milieu)aangelegenheden te signaleren en te vertalen naar de eigen organisatie.
Moet in staat zijn in in- en externe overlegsituaties uitgangspunten en adviezen uit te dragen en standpunten te verdedigen.
7. COMPETENTIES
7.1 Gedragsvaardigheden
- Mondelinge presentatie
- Overtuigingskracht
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Omgevingsbewustzijn
- Oordeelsvorming
- Probleemanalyse
7.2 Kennis
- Academisch werk- en denkniveau
- Brede juridische kennis
- Kennis van het milieurecht
- Ruime ervaring op het vakgebied
In April/Mei/Juni is de verwachting dat er een piek in de werkzaamheden is. Op dat moment wordt verwacht dat er minimaal 36 uur inzet is.
Minimaal 3 dagen aanwezig op kantoor.
Aanvraag gunningscriteria
Minimaal 5 jaar recente (niet ouder dan 2 jaar) werkervaring in soortgelijke functie bij gemeente en/of provincie.
|
|
8
|
Afgeronde universitaire opleiding, juridisch of gelijkwaardig.
|
|
4
|
Ervaring in milieuwet- en regelgeving in brede zin.
|
|
4
|
Grondige kennis van de Wabo en Activiteitenbesluit. Kennis van Bouwbesluit, Wet bodembescherming of Wet geluidhinder is noodzakelijk. Per werkervaring toegelicht.
|
|
8
|
De organisatie is in verandering: een flexibele instelling is noodzakelijk. DIt betekent dat het werkpakket divers is en prioriteiten kunnen wisselen. Dit dient middels een motivatie door de kandidaat zelf geschreven onderbouwt worden.
|
|
5
|
Ruime ervaring met optreden voor bezwaarcommissies, rechtbank en Raad van State. Betreft zowel vergunningverlening als toezicht en handhaving. Graag per werkervaring toelichten.
|
|
8
|
Ervaring met toezicht en handhaving op bouwregelgeving, ruimtelijke ordening en brandveiligheid.
|
|
4 |
|
|
|
|
|