Details opdracht


Vorige  Volgende

Referentienummer: (is geannuleerd) REQ01137
 
Opdracht: HR Adviseur
 
Sluitingsdatum: 2013-01-22 18:00
 
Status: gesloten
 
Vakgebied: Personeel en organistatie
 
Provincie: Zuid-Holland
 
Beschrijving:

Opdracht informatie

 

Startdatum 11-2-2013
Einddatum 30-6-2013
Optie tot verlenging Ja
Aantal posities 1
Aanbiedingen totaal 0
Aanvraag reden Project

 

Profiel informatie

 

   
  Op basis van een onderzoek naar de hoofdstructuur van de gemeente is de hoofdstructuur voor de nieuwe gemeentelijke organisatie per 1 juli 2013 vastgesteld in het college. De eerste stap in dit proces is het neerzetten van een organisatiestructuur volgens de ‘logica van de burger’. In een z.g. ‘veranderagenda’ is de doorontwikkeling van de organisatie geconcretiseerd. Deze veranderagenda bevat de projectaanpak en planning op hoofdlijnen, als leidraad voor de realisatie van de gewenste hoofdstructuur.
Concreet betekent dit dat de huidige organisatiestructuur wijzigt van zes naar vier afdelingen: Klant Contact Centrum (KCC), Ruimtelijk, Maatschappelijk en Bedrijfsvoering.

Voor de uitvoering van deze veranderagenda is een projectorganisatie ingericht, welke bestaat uit directie, de kwartiermakers en vertegenwoordigers van HR, Financiën en Communicatie.
Iedere kwartiermaker heeft de opdracht een afdeling in te richten en per 1 juli 2013 gebruiksklaar te maken. In samenwerking met de projectorganisatie en met de klant centraal.

Een voornaam onderdeel van de veranderagenda vormt de inrichting van de personele organisatie van de nieuwe afdelingen. Ter voorbereiding op dit proces zijn al een groot aantal acties uitgevoerd. Zo is de aansluiting bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 gerealiseerd en zijn een nieuw sociaal statuut en procedureregeling functiebeschrijving en –waardering door het college vastgesteld. Daarnaast is een invoeringsplan HR21 opgesteld, wat inmiddels is geïntegreerd in de veranderagenda. Deze planning is zeer strak en kent nauwelijks speling, gelet op de realisatiedatum van 1 juli 2013. De indeling van de managementfuncties heeft in december 2012 plaatsgevonden.

De uitvoering van de veranderagenda trekt nu al een (te) grote wissel op het cluster HR. Naast inhoudelijke ondersteuning van de inrichting van de personele organisatie moet voor 1 juli 2013 de HR functie binnen de nieuwe afdeling Bedrijfsvoering adequaat worden ingericht. De HR processen moeten worden bezien op doelmatigheid en doeltreffendheid en waar nodig kwalitatief worden verbeterd. De HR strategie moet verder worden ontwikkeld c.q. geactualiseerd. Na 1 juli 2013 willen we de verbinding gaan leggen met persoonlijke ontwikkeling en resultaatgericht werken door invoering van de Prestatiecoach HR21.
Regionaal gaan we intensief samenwerken op het terrein van de bedrijfsvoering met de buurgemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda en Zuidplas, waarbij op termijn gestreefd wordt naar een gezamenlijke uitvoering van de gehele bedrijfsvoering. De colleges nemen hiertoe binnenkort een besluit. Op het terrein van HRM zijn de eerste verkenningen van samenwerkingsmogelijkheden met de HR collega’s van de buurgemeenten al gestart.
Tot slot dient de normale ondersteuning op het terrein van HR naar de organisatie doorgang te blijven vinden (‘tijdens de verbouwing blijft de winkel open’).
Bovenstaande ontwikkelingen vormen een te forse opgave voor het cluster HR, waar ook nog eens recent een personeelswisseling bij de adviseurs heeft plaatsgevonden.

Van de kandidaat wordt verwacht dat hij/zij onderstaande taken kan uitvoeren:
Mede opstellen van het formatieplan (plan dat inzicht geeft in de nieuwe organisatie- en functiestructuur in de nieuwe organisatie, inclusief formatieoverzicht en een overzicht van nieuwe functies, gewijzigde functies, ongewijzigde functies en functies die niet meer terugkomen in de nieuwe organisatie)
Mede opstellen van het functieboek (beschrijving van de generieke functies zoals deze in de nieuwe organisatie voorkomen), waarbij geinventariseerde resultaatgebieden moeten worden vertaald naar generieke functieprofielen in het het sectorale functiewaarderingssysteem HR21
Mede opstellen van een conversietabel (tabel waarmee de functiewaarderingen in HR21 vertaald worden naar functieschalen)
Mede uitvoeren van het plaatsingsproces van medewerkers met een krimp-, gewijzigde- of nieuwe functie
Mede opstellen van het plaatsingsplan (overzicht van de functies in de nieuwe organisatie waarin wordt aangegeven welke medewerker op welke functie wordt geplaatst, welke medewerkers niet worden geplaatst en welke vacatures na plaatsing bestaan)
Verwerken van ingediende zienswijzen op voorgenomen plaatsing

De inzet van de kandidaat wordt vooralsnog ingeschat op gemiddeld 16 uur per week, dit kan varieren op grond van de planning, bv. tussen 8 en 24 uur per week.

De kandidaat dient over onderstaande competenties en vaardigheden te beschikken:
Analytisch vermogen: (probleemanalyse) Signaleert problemen; herkent belangrijke informatie; legt verbanden tussen gegevens. Spoort mogelijke oorzaken van problemen op; zoekt ter zake doende gegevens.
Visie: Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en plaatst deze in een breder verband. Is in staat zich op de lange termijn te richten. Vertaalt informatie naar ideeën voor de toekomst.
Inlevingsvermogen: Onderkent en verplaatst zich in de gevoelens en behoeften van anderen, en houdt rekening met de gevolgen van eigen handelen op andere mensen of onderdelen van de organisatie.
Overtuigingskracht: Overtuigt anderen van een bepaald standpunt om instemming te krijgen met bepaalde plannen, ideeën of producten.
Initiatief: Signaleert kansen en handelt ernaar in plaats van passief te blijven tot anderen iets gedaan hebben. Neemt actief maatregelen om de gang van zaken te beïnvloeden.

 

Aanvraag gunningscriteria

 

 
Omschrijving
Knock-out
Belang (1 = minst, 10 = meest)
In het bezit van een geldig certificaat 'vakbekwaam toepasser HR21’. Indien kandidaat uitgenodigd wordt voor een gesprek dan moet de kandidaat het originele certificaat meenemen naar het gesprek. Ingeschakeld  
Aantoonbare ervaring in een gemeentelijke organisatie met het opstellen van formatieplannen, functieboeken en conversietabel. Ingeschakeld  
In het bezit van een HBO diploma. Bij voorkeur op het gebied van HRM of P&O. Niet ingeschakeld 10
Aantoonbare ervaring met plaatsingsprocedures van medewerkers bij gemeentelijke reorganisaties en/of herindelingen en het opstellen van plaatsingsplannen. Ingeschakeld  
   

 

Selectiegesprekken data en/of info

 

   
  De selectiegesprekken vinden plaats op dinsdagochtend 29 januari 2013 tussen 9.00 en 12.00. U wordt verzocht uw kandidaat deze dag beschikbaar te houden, de gesprekken kunnen niet op een later tijdstip plaatsvinden.

Kandidaten die uitgenodigd worden voor een intakegesprek bij de opdrachtgever, ontvangen hier uiterlijk de dag voor de geplande intake een uitnodiging voor. Indien u nog geen terugkoppeling op uw aanbieding heeft ontvangen is uw kandidaat niet uitgenodigd voor de eerste gespreksronde.

De aanwezigheid van een accountmanager wordt niet op prijs gesteld bij het intakegesprek.

 

Uren en werkdagen

16
Werkdagen Maandag; Dinsdag; Woensdag; Donderdag; Vrijdag

 

 
Type opdrachtgever: Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht 
... disclaimer | contact | algemene voorwaarden