Je ondersteunt de Omgevingsmanager(s) en het projectteam in de voorbereiding- en uitvoeringsfase. In dat kader adviseer je het projectteam inzake omgevingsmanagement, lever je jouw omgevingsdeskundigheid en fungeer je als vraagbaak voor omgevingszaken. Je ondersteunt het projectteam en je borgt de kwaliteit van diverse omgevingsproducten.
Als Adviseur OM (AO) leidt en ben je verantwoordelijk voor de realisatie van (deel)producten ten behoeve van omgeving. Je overlegt met de projectteamleden en deskundigen over omgevingsdisciplines. Je zoekt afstemming met extere (omgevings)partijen waar nodig.
Tijdens de voorbereidings- en uitvoeringsfase verricht je werkzaamheden voor inventariseren van klanteisen, verkeersmanagement (Gebieds Gericht Benutten), conditionering en de (publieks)communicatie. Binnen deze werkzaamheden ben je in staat om risico's in te schatten. Je kunt tijdig knelpunten onderkennen, oordelen en handelen.
Je werkt nauw samen met de omgevingsmanager(s). Je overlegt met en rapporteert aan de omgevingsmanager(s) over je (uitbestede) producten, daarbij rekening houdend met de aspecten inhoud, proces en raakvlakken. Je overlegt en rapporteert aan de verantwoordelijk omgevingsmanager(s) ten behoeve van de terugkoppeling aan het projectteam in het kader van risicomanagement. Je bent mede verantwoordelijk voor de inhoud en tijdigheid van de (deel)producten ten behoeve van omgeving.
Indicatie van de werkzaamheden
1. In algemene zin uitvoering geven aan de taken en activiteiten die binnen een voorbereidings- en uitvoeringstraject van Rijkswaterstaat dienen te worden uitgevoerd binnen het domein Omgevingsmanagement. Uitgangspunt hierbij is hetgeen is vastgelegd in de “Werkwijzer Aanleg”, versie 1.1 van 25 januari 2012.
2. Activiteiten in het kader van de beheersing van het omgevingsmanagement.
- Deelnemen aan het interne omgevingsteam overleg met inhoudelijke specialisten en adviseurs
- Inhoudelijke en risicogestuurde input leveren aan de omgevingsmanager voor het overkoepelende projectteam overleg.
- actief en zelfstandig beheersen van tijd, geld en risico's binnen de eigen (te verantwoorden) deelproducten. Hiermee een bijdrage leveren aan de algehele projectbeheersing ism de Manager Projectbeheersing.
- actueel houden van het plan van aanpak voor omgevingsmanagement.
3. Leveren van (deel)producten binnen het domein van Omgevingsmanagement. In overleg met de omgevingsmanager(s) veratwoordelijk voor:
- inventariseren van klanteisen intern en extern voor het Klanteissyssteem volgens system engieering.
- organiseren (uitbesteden) en begeleiden van Gebieds Gericht Benutten indien noodzakelijk
- identificeren en afwikkelen van conditionerings zaken, zoals vergunnigenscan (laten) uitvoeren, (pre) contractuele onderzoeken (laten) uitvoeren, etc.
4. Actoren en communicatie
- adviseren en mee afwikkelen en beantwoorden van projectgebonden vragen of klachten.