Beschrijving: |
Generieke Competentie
|
Integriteit
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Op een eerlijk en transparante manier handhaven van de algemeen aanvaarde sociale en ethische normen in woord en gedrag. Het daarop aanspreekbaar zijn en het aanspreken van anderen hierop.
|
Gedragskenmerken
|
Kan zijn/haar handelen te allen tijde verantwoorden.
Benadert iedereen gelijkwaardig en doet recht aan individuele verschillen.
Respecteert en beschermt aan hem toevertrouwde (vertrouwelijke) informatie.
Geeft het aan wanneer zaken van hem/haar verwacht worden die niet in overeenstemming zijn met de organisatienormen.
|
Generieke Competentie
|
Klantgericht
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Levert een vlotte, efficiënte en persoonlijke service aan klanten, zet zich in om ervoor te zorgen dat aan de behoefte van de klant wordt voldaan, met in achtneming van het algemeen belang.
|
Gedragskenmerken
|
-
Informeert de klant over de juiste inhoud en procesgang.
-
Zorgt voor een goede bereikbaarheid.
-
Heeft kennis van de klant als basis voor het klantgericht handelen.
-
Vertoont gedrag dat getuigt van de gevoelens en de behoeften van anderen.
|
Generieke Competentie
|
Resultaatgericht
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Bereikt resultaat, zorgt ervoor dat geformuleerde dan wel afgesproken doelen worden gehaald.
|
Gedragskenmerken
|
-
Zorgt dat de (advies)vraag duidelijk is.
-
Stemt wederzijds verwachtingen af.
-
Stelt meetbare doelen.
-
Vertaalt doelen in concrete acties.
-
Bewaakt voortgang van het proces.
|
Generieke Competentie
|
Samenwerkingsgericht
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Is gericht op het samenwerken met anderen. Anderen betrekken, luisteren naar anderen, denken en handelen vanuit gemeenschappelijke belangen
|
Gedragskenmerken
|
-
Maakt afspraken en komt deze na.
-
Informeert alle betrokkenen tijdig en volledig.
-
Toont respect voor de ander.
-
Kan goed in teamverband werken.
|
Functiespecifieke Competentie
|
Analyseren
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Dringt snel tot de kern door, onderscheidt hoofdzaken van bijzaken en schat risico’s in.
|
Gedragskenmerken
|
-
Verzamelt alle relevante informatie om problemen op te lossen en besluiten te nemen.
-
Komt snel tot de kern van het probleem of de vraag.
-
Overziet de totale situatie en de consequenties.
-
Gaat bij anderen te rade en trekt feiten na.
|
Functiespecifieke Competentie
|
Communiceren
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Luistert naar de boodschap van de ander, wisselt denkbeelden uit, stemt verwachtingen af en maakt concrete afspraken.
|
Gedragskenmerken
|
-
Stemt de boodschap af op de juiste persoon en gebruikt daarbij het juiste niveau.
-
Past het LSD-principe (luisteren, samenvatten, doorvragen) goed toe.
-
Heeft oog voor non-verbale communicatie.
-
Kan kort en bondig de kern van een zaak aan anderen overbrengen.
-
Geeft en vraagt feedback op constructieve wijze.
-
Spreekt en schrijft duidelijk, vloeiend en to-the-point.
|
Functiespecifieke Competentie
|
Impact
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Maakt een positieve eerste indruk op anderen; heeft uitstraling en komt krachtig en geloofwaardig over.
|
Gedragskenmerken
|
-
Wekt een professionele indruk door verstand van zaken te tonen.
-
Houdt de juiste afstand tot gesprekspartners.
-
Past kleding en uiterlijke verzorging aan, aan functie en/of situatie.
-
Is kalm, objectief en blijft moeilijke situaties meester.
|
Functiespecifieke Competentie
|
Inlevingsvermogen
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Is zich bewust van andere mensen, de omgeving en de eigen invloed hierop. Houdt rekening met de gevoelens en behoeften van anderen.
|
Gedragskenmerken
|
-
Houdt eigen emoties in moeilijke situaties met andere mensen onder controle.
-
Toont begrip voor en verwoordt de gevoelens van de ander, ook wanneer er sprake is van weerstand.
-
Geeft anderen tijdens vergaderingen of bijeenkomsten ruimte om zaken in te brengen.
-
Reageert op gebeurtenissen die belangrijk zijn voor een ander (verjaardagen, geboorten, examens of pech).
|
Functiespecifieke Competentie
|
Innoverend
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Komt met nieuwe en originele ideeën, signaleert nieuwe benaderingen en maakt zich los van traditionele opvattingen.
|
Gedragskenmerken
|
-
Durft risico’s te nemen, nek uitsteken en eventueel leren hoe het beter kan.
-
Komt met originele nieuwe oplossingen of bijdragen.
-
Gebruikt bestaande kennis en ervaring anders in nieuwe situaties.
|
Functiespecifieke Competentie
|
Kennis van het vak / de organisatie
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Laat kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werk en essentiële organisatiekenmerken, houdt zich op de
hoogte van nieuwe relevante vakkennis en ontwikkelingen.
|
Gedragskenmerken
|
-
Kan theorie en beleid vertalen naar de eigen praktijk.
-
Volgt ontwikkelingen op het vakgebied.
-
Houdt zich op de hoogte van beleidsdoelen.
-
Heeft kennis van bedrijfsprocessen.
-
Bepaalt vooraf de kwaliteitseisen die aan het product worden gesteld in overleg met de klant.
-
Toetst het eindproduct aan de gestelde eisen.
|
Functiespecifieke Competentie
|
Plannen en organiseren
|
Doelgroep
|
Publieksgericht Adviserend
|
Definitie
|
Stelt duidelijke prioriteiten; maakt een planning van activiteiten om tijd, mensen en middelen optimaal te kunnen benutten, draagt zorg voor het behalen van doelstellingen.
|
Gedragskenmerken
|
-
Stelt relevante prioriteiten aan de hand van hoofd- en bijzaken.
-
Werkt gestructureerd; schept randvoorwaarden om de zaken ordelijk en efficiënt af te werken.
-
Is zich bewust van beschikbare middelen (o.a. tijd,capaciteit, budget) en zet deze juist in.
-
Werkt een realistisch actieplan uit.
|
|
24 |
Werkdagen |
Maandag; Dinsdag; Woensdag; Donderdag; Vrijdag |
|