De realisatie van de nieuwe organisatie van de Politie moet leiden tot een eenduidige inrichting en werking van de organisatie, die de voorspelbaarheid van politiewerk voor burgers, partners en gezag groter maakt. Binnen de Nationale Politie worden de bedrijfsvoeringprocessen grotendeels belegd bij het PolitieDienstenCentrum (PDC).
Het projectteam Ruimtemanagement, als onderdeel van Huisvesting binnen de Dienst Facility Management (FM), heeft mede tot taak het inrichten van de huisvestingsgegevens in Planon NP. Deze inrichting vindt gefaseerd plaats in de projectomgeving van Ruimtemanagement, vooruitlopend op de landelijke werking na afronding van de personele reorganisatie.
Tot op heden is het opstellen, verwerken en het beheren van het totale tekeningenbestand binnen de Politie een aangelegenheid geweest van de voormalige 26 korpsen en de Landelijke Eenheid, met als resultaat een grote mate van diversiteit in kwaliteit en omvang bij het opstellen en beheren van papieren en digitale tekeningen.
Met het realiseren van een geconcentreerde bedrijfsvoering en de gedeconcentreerde uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden is het noodzakelijk dat het opstellen en wijzigen van tekeningen op gestandaardiseerde en eenduidige wijze wordt uitgevoerd, en het totale tekeningenbestand centraal wordt beheerd en ontsloten via 1 systeem, nl. Autocad.
Vooruitlopend op de systeemtechnische inrichting voor het centraal beheer bestaat de noodzaak om de werkprocessen, het opstellen van en het beheren van tekeningen op een eenduidige wijze te realiseren. Voor het standaardiseren van het tekenwerk is inmiddels een landelijk AutoCad tekeningenprotocol vastgesteld.
Voor het realiseren van het voorgaande werkproces is behoefte aan een projectleider.