EN OMVANG VAN HET FUNCTIEGEBIED:
De Kwaliteitsmanager draagt, op zijn aandachtsgebied, bij aan de kwaliteit van uitvoering van Havenmeestertaken. Hij / zij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en borging van het kwaliteitsbeleid en het kwaliteitsmanagementsysteem (Port QSM) in de organisatie. Hij / zij draagt mede zorg voor het ontwikkelen, analyseren, beheren en aanspreken op naleving van kwaliteitsdoelstellingen en KPI’s. Hij zal – mogelijk zelf – acteren als lead auditor en in die hoedanigheid als coach voor de interne auditors.
De Kwaliteitsmanager DHMR fungeert binnen zijn aandachtsgebied als adviseur met inhoudelijke expertise en houdt zich op dat gebied bezig met de inhoudelijke activiteiten en de coördinatie van de werkzaamheden op dit vlak. Hij/zij zal moeten kunnen schakelen op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau.
DOEL VAN DE FUNCTIE:
De Kwaliteitsmanager fungeert als het boegbeeld van Port QSM. De formele introductie en bestendiging van kwaliteitsmanagement bij de divisiehavenmeester moet bijdragen aan de ambitie van de Havenmeester om koploper in veiligheid en efficiency te blijven c.q. te worden.
Binnen de divisie Havenmeester weet hij / zij naar eigen inzicht het kwaliteitsbewustzijn binnen de divisie te verhogen.
Management en kwaliteitsmedewerkers zijn ambassadeur en hebben een voorbeeldrol. De Kwaliteitsmanager, heeft een coachende rol richting hen om te voorzien in de vakinhoudelijke ondersteuning.
Hij/zij draagt zorg voor adequate rapportage, advisering en ondersteuning van het management inzake kwaliteitsmanagement in relatie tot de doelstellingen van de divisie Havenmeester. Hij is tevens verantwoordelijk voor het signaleren en (mede) uitvoeren van verbeteringen die de effectiviteit en efficiency van proces ten goede komen. Dit zal op basis van voortschrijdend inzicht een continu proces zijn.
Realisatie 2013
• Programma professionaliteit PortQSM op orde!
• Benodigde mensen voor de opzet & uitvoering organiseren
• opstellen profielen, werving + ontwikkelen vaardigheden & competenties (Q1: ‘opstellen‘ door Q-mgr. & ontwikkelen competenties vanaf Q2)
• Verfijnen Port QSM methodiek
• (audit)procedures en werkwijze opstellen t.b.v. PortQSM (Q2: Q-mgr, + intern)
• Opstellen planning Port QSM
• Risk management plan, safety survey plan en auditplan (Q2: Q-mgr, + intern)
• Voorbereiden (DHMR) organisatie (change)
• Communicatie: Kwaliteitsbewustzijn, geen oordeel maar hulp bij kwaliteitsborging / verbetering, etc. (vanaf Q1: Q-mgr en intern)
• Start Port QSM
• Voorbereidende werkzaamheden (zie voorgaand) door Q-manager, + intern
• Quick scans (signaleren ‘witte vlekken’) vanaf Q2 door Q-manager en auditors
• Eerste audits vanaf Q4 2013
FUNCTIE-EISEN
Opleiding
WO/Academisch werk en –denkniveau, bijvoorbeeld richting Bedrijfskunde
Specialisatie richting kwaliteitsmanagement
Specialisatie richting operational auditing
Ervaring
Ruime kennis en ervaring met (het opzetten en ontwikkelen) van kwaliteitsmanagement, lead auditing en bij voorkeur ook safety of risk management.
Change management in een vergelijkbare rol of in een vergelijkbare (operationele) omgeving
Projectmanagementervaring
Affiniteit met de haven en havenprocessen is een pré.
Competenties
Analytisch en ( resultaat) gedreven
Daadkrachtig
Moeiteloos schakelen op verschillende niveaus (organisatiesensitief/omgevingsbewustzijn)
Helder en overtuigend communiceren
Nauwgezet, consequent in combinatie met gevoel voor een veranderende cultuur en mogelijke weerstand
Enthousiasmerend
Kernwaarden van de organisatie
De Kwaliteitsmanager baseert zijn handelen op onderstaande kernwaarden:
o Passie. De functionaris toont passie en enthousiasme in de uitvoering van het werk
o Samen. Goed kunnen samenwerken is een vereiste voor een goede taakuitoefening. Ook het oog hebben voor de belangen van anderen hoort hierbij.
o Steeds verbeteren. Er is van naturen een drive aanwezig om te verbeteren. Herkennen van ruimte tot verbetering en het nemen van initiatieven die dit mogelijk maken.
o Vertrouwd. De resultaten zijn betrouwbaar en afspraken worden nagekomen. Indien nodig wordt hierop aangesproken.
Opdracht informatie