De afdeling Klantcontacten is een afdeling waar dienstverlening en informatievoorziening aan bewoners, bedrijven en instellingen in Meppel voorop staat. Deze afdeling geeft onder andere vorm aan de uitvoering van het Sociaal Domein.
We ervaren samen met onze ketenpartners een stijging in de vraag om schuldhulp. Om escalaties te voorkomen, willen we schulden vroegtijdig signaleren opdat de juiste ondersteuning kan worden ingezet. Er zo vroeg mogelijk bij zijn en preventief handelen, zijn de sleutelwoorden. We starten met een pilot voor 2 jaar en zijn op zoek naar een schuldhulpcoach.
Wat ga je doen?
-Je regisseert de signalen van schulden van ketenpartners;
-Je verricht intakegesprekken, je brengt samen met de klant de problemen in kaart en stelt een analyse van de situatie op;
-In samenwerking met de klant bepaal je welke hulpverlening noodzakelijk is, aanvullend op de eigen kracht en eigen mogelijkheden;
-Je signaleert of er sprake is van meervoudige problematiek en schaalt zo nodig op;
-Je regisseert (en verzorgt waar mogelijk zelf) de individuele begeleiding van cliënten die een schuldhulpverleningstraject doorlopen. Zowel financieel administratieve hulpverlening (zoals GKB) als psychosociale hulpverlening (zoals maatschappelijk werk of verslavingszorg);
-Je maakt gespreksverslagen;
-Je registreert de klantgegevens in geautomatiseerde systemen;
-Je werkt op basis van het principe 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur;
-Naast de individuele begeleiding van het schuldhulptraject ben je verantwoordelijk voor de afstemming met ketenpartners, en consulenten Sociaal domein, het sociaal Team, maatschappelijk werkers, en overige professionele en vrijwillige instanties;
-Je verzamelt bovendien gegevens die nodig zijn om de resultaten van deze pilot te monitoren.
Kandidaatomschrijving