-Opstellen van een heldere visie op de project-/ programmaresultaten en de te volgen aanpak in afstemming met de totale strategie van de portfolio, het departement(en) en/of relevante externe partijen;
-Governance en organisatie inrichten over de projecten heen (en hiermee zorg dragen voor een adequate overlegstructuur en inzichtelijke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden;
-Leiding geven aan de projecten;
-Acteren als opdrachtgever richting de ICT organisatie;
-Zorg dragen voor een programmaplan en de executie van het plan;
-Aansturen van projectmanagers en PMO;
-Bijsturen van de projecten binnen het programma, oplossen van knelpunten en correctieve acties initiëren;
-Meenemen en betrekken van de gebruikersorganisatie;
-Zorg dragen voor communicatie naar alle betrokkenen;
-Draagvlak creëren bij andere partijen;
-Prioriteiten bepalen binnen het programma;
-Resources alloceren op de diverse projecten en medewerkers en bedrijfsmiddelen binnen kwaliteitsnormen doelmatig en doeltreffend inzetten;
-Houdt de samenhang, onderlinge relaties en afhankelijkheden tussen verschillende projecten in de gaten;
-Risico’s management en mitigerende maatregelen initiëren en opvolgen;
-Zorg dragen voor rapportage naar de stuurgroep en informeren van lijnmanagement;
-Samenwerken en aansturen van de IV/ICT organisatie om functionaliteiten te realiseren;
-Zorg dragen voor een stimulerend en goed werkklimaat in het project/programma;
-Motiveren van medewerkers en teams om beoogde uitkomsten te realiseren;
-Kijkt over de grenzen van de eigen afdeling en stemt af met afdelingen, gebieden en projecten.