Beschrijving
Startdatum 04-12-2017
Einddatum 31-12-2017
Optie tot verlenging Ja, in overleg 12 maanden
Uren per week 36
Opdracht omschrijving
De Dienst IM van de Nationale Politie is de informatiemanagementorganisatie voor de politie en is een nieuwe landelijke dienst die op dit moment in transitie is van een decentraal georiënteerde dienst naar een landelijke dienst. De dienst bestaat uit de sectoren Advies, Functioneel Beheer, Relatie en Servicelevel management, Gegevensbeheer en Portfolio Management. De dienst is verantwoordelijk voor vernieuwing, verbetering en continuïteit van de IV organisatie ten behoeve van alle politie processen en de bedrijfsvoering, en voert hier landelijk de regie over. De ruim 600 medewerkers van de Dienst IM werken op zowel centrale als decentrale locaties. De Dienst IM werkt hierbij nauw samen met de Dienst ICT, de technische organisatie voor de totstandkoming en continuïteit van de ICT, en de Beleidsdirectie IV. De Dienst IM is een boeiende organisatie die volop bezig is met de landelijke professionalisering van IV processen, vernieuwing van het applicatielandschap en 24x7 ondersteuning van de politie operatie.
De sector Advies stemt de informatievoorziening af op de strategische doelstellingen en de behoeften van de operatie. De sector adviseert bij vernieuwing van de informatievoorziening over mogelijke proces- en organisatieveranderingen, levert input voor de planning & control cyclus en draagt zorg voor het onderhoud van de Enterprise Architectuur. De sector regisseert en bewaakt tevens de kwaliteit van de implementatie voor wat betreft de gekozen proces-, organisatie- en IV veranderingen. De sector Advies bestaat uit de teams Business Experts, Informatievoorziening Experts en Operationele Informatievoorziening.
Binnen de sector Advies is het Team Business Experts het aanspreekpunt van de Dienst IM en de Dienst ICT voor vernieuwingsvraagstukken voor alle betrokken politieonderdelen en (keten)partners in het land. De business experts zijn expert op één of meer aandachtsgebieden en zorgen voor een projectmatige doorontwikkeling van de informatievoorziening op die gebieden. Ze voeren integrale werkzaamheden uit op het gebied van informatiebeleid- en planning, tactisch portfoliomanagement en programmamanagement, beheer.
Doelstelling
Zorgen voor een projectmatige doorontwikkeling van de informatievoorziening voor de portefeuille Bedrijfsvoering.
Ontwikkelen duurzame relatie met de business
Werkend krijgen van de IV -Keten, van beleidsthema's naar onderliggende applicaties en systemen.
Verbinding maken tussen de business en IV-Keten
Verantwoordelijkheden
Als Business Expert ben je de rechterhand van de politiechef op IV vlak en hét aanspreekpunt voor de portefeuillehouder en ketenpartners vanuit de dienst IM als het gaat om IV-verbeterings- en vernieuwingsvragen. Je bent als regisseur verantwoordelijk voor het werkend krijgen van de IV-keten, van beleidsthema’s naar onderliggende applicaties en systemen. Bepalend voor je succes is het begrijpen van de operatie en haar specifieke problematiek en het hebben en ontwikkelen van een duurzame relatie met de business. Je zorgt voor de verbinding tussen de business (operatie en bedrijfsvoering) en de IV-keten (van vraagarticulatie tot en met de realisatie en evaluatie). Samen met je collega’s coördinerend senior business experts ben je verantwoordelijk voor de regie op de informatievoorzienings-activiteiten voor de politie.
Vakmatige taken
Je richt je op meerdere onderdelen van portefeuille Bedrijfsvoering en zorgt voor een projectmatige doorontwikkeling van de informatievoorziening en processen.
Je draagt namens de politiechef bij aan het informatiebeleid en stelt informatieplannen op die zijn gerelateerd aan diens portefeuille, op basis van strategische eisen en kaderstelling vanuit de beleidsdirectie IV.
Je zorgt voor de aansturing van de werkzaamheden en resultaten van de IV-experts
Je adviseert proactief de portefeuillehouder, managementteam Dienst IM en andere belanghebbenden over de impact en haalbaarheid van de IV initiatieven.
Je adviseert de portefeuillehouder over de prioriteitstelling binnen de portefeuille (IV-verbetering en -vernieuwing) en stemt deze af binnen de sector Advies en met portfoliomanagement van IM en de Directie IV.
Je bouwt, participeert in en onderhoudt interne en externe (internationale) netwerken van specialisten voor kennisdeling en vernieuwing binnen de politiedienstverlening.
Leidinggevende taken
Samen met de IV-experts binnen het team zorg je voor de verdeling en realisatie van de werkzaamheden en zie je toe op de kwaliteit van de resultaten
Je organiseert de betrokkenheid van de business bij de realisatie van nieuwe IV-behoeften vanaf het ontstaan van de behoefte tot en met de implementatie en ingebruikname.
Je organiseert en verricht (aanvullend) onderzoek (of laat deze doen) als basis voor specialistische methoden, benaderingswijzen en/of oplossingsrichtingen ten behoeve van de uitvoeringspraktijk en de bedrijfsvoering.
In afstemming met de teamchef concretiseer je de geplande activiteiten naar individuele werkafspraken en resultaten en bewaak je de voortgang.
Contacten
Interne en externe (internationale) netwerken van specialisten voor kennisdeling en vernieuwing binnen de politiedienstverlening.
Inzet in de lijn of project
Inzet is op projectmatige basis
Opleiding
Je hebt academisch werk- en denkniveau.
Je hebt bij voorkeur een afgeronde opleiding bedrijfskundige informatica, bedrijfskunde, bestuurskunde of vergelijkbaar.
Werkervaring
Je hebt affiniteit met het werkveld van de politie en ervaring binnen een politiek-bestuurlijke complexe omgeving.
Je hebt diepgaande kennis van ICT, informatieplanning, IV-project portfoliomanagement en/of IV-architectuur binnen een complexe multi-keten context.
Je hebt relevante ervaring binnen het domein Bedrijfsvoering
Je bent gewend om langs functionele ketens te werken binnen een matrix organisatie. Je herkent het grotere verband en de samenhang tussen diverse vraagstukken, organisatieonderdelen en belangen. Je bent je bewust van je eigen positie en invloed binnen het grotere geheel.
Je herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in. Je vormt jezelf daarbij een beeld van de toekomstige ontwikkelingen en concentreert je op de hoofdlijnen en formuleert de langere termijndoelstellingen en de strategische planning om in te spelen op die ontwikkelingen.
Je hebt ervaring op het vlak van beleidsontwikkeling, advisering en management.
Je bent in staat om op basis van zakelijke(bedrijfseconomische) principes te schakelen op zowel tactisch als strategisch niveau en je bent goed in staat mensen met de juiste argumenten te overtuigen. Je kunt jezelf daarbij onafhankelijk opstellen en staan voor je eigen mening en vakinhoudelijke deskundigheid.
Je gaat effectief om met onzekerheid en veranderingen in de organisatie, de omgeving en jezelf.
Je bent een netwerker die relaties binnen en buiten de eigen organisatie ontwikkelt en deze benut voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.
Je beschikt over het vermogen om de competenties van medewerkers op juiste waarde te schatten en hen resultaatgericht in te zetten. Je bent motiverend, coachend en sturend richting medewerkers en daagt ze uit om het beste uit henzelf te halen.
Competenties
Doorzettingsvermogen
Initiatief
Mondelinge presentatie
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
Oordeelsvorming
Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-12-2017 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-03-2018 voor 36 uur per week.
Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel 12 maanden worden verlengd.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Beoordeling en verificatie van uw offerte
Prijs (eisen)
Geen limieten
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.
Kwaliteit (eisen)
Eis 1:
U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen. Dit is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en bij voorkeur in PDF-formaat.
Toelichting:
Bij het niet voldoen aan bovenstaande eis, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
Sjabloon : CV template IT 1.2.doc
Eis 2:
Je hebt WO werk- en denkniveau.
Toelichting:
Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk uitkomen tijdens het verificatiegesprek. Geef aan op welke wijze de competenties worden toegepast bij de uitvoering voor het gunnen van deze opdracht. Bij het niet voldoende aantonen zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
Eis 3:
De kandidaat bezit de kerncompetenties: doorzettingsvermogen, Initiatief, mondelinge presentatie, mondelinge uitdrukkingsvaardigheid, oordeelsvorming.
Gunningscriteria (wensen)
30 % Wens 1:
Je hebt bij voorkeur een afgeronde WO opleiding bedrijfskundige informatica, bedrijfskunde, bestuurskunde of vergelijkbaar.
Toelichting:
Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De winnende inschrijver moet binnen 7 kalenderdagen het bewijsmiddel overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde certificering beschikt, zal de ranking van de kandidaat mogelijk kunnen wijzigen.
20 %
Wens 2:
Je hebt om de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar ervaring op het vlak van beleidsontwikkeling, advisering en management.
Toelichting:
Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Noem in het CV bij de werkzaamheden het nummer van deze wens, hoe je aan deze wens voldoet, de naam van de opdrachtgever(s). Noem de periode in (dd-mm-jj - dd-mm-jj). Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden.
10 % Wens 3:
Je hebt in de afgelopen 2 jaar ervaring opgedaan binnen een politiek-bestuurlijke complexe omgeving. Geef een beschrijving van een recente opdracht.
Toelichting:
Beantwoord deze wens beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeelt worden dmv een rapportcijfer (4 = matig, 7 = voldoende en 10 = uitstekend).
Scoreverdeling:
- Rapportcijfer 4: 1/5
- Rapportcijfer 7: 3/5
- Rapportcijfer 10: 5/5
Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden.
20 % Wens 4:
Je bent in staat om op basis van zakelijke(bedrijfseconomische) principes te schakelen op zowel tactisch als strategisch niveau en je bent goed in staat mensen met de juiste argumenten te overtuigen. Je kunt jezelf daarbij onafhankelijk opstellen en staan voor je eigen mening en vakinhoudelijke deskundigheid.
Toelichting:
Beantwoord deze wens beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeelt worden dmv een rapportcijfer (4 = matig, 7 = voldoende en 10 = uitstekend).
Scoreverdeling:
- Rapportcijfer 4: 1/5
- Rapportcijfer 7: 3/5
- Rapportcijfer 10: 5/5
Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden.
20 % Wens 5:
Je beschikt over het vermogen om de competenties van medewerkers op juiste waarde te schatten en hen resultaatgericht in te zetten. Je bent motiverend, coachend en sturend richting medewerkers en daagt ze uit om het beste uit henzelf te halen.
Toelichting:
Beantwoord deze wens beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeelt worden dmv een rapportcijfer (4 = matig, 7 = voldoende en 10 = uitstekend).
Scoreverdeling:
- Rapportcijfer 4: 1/5
- Rapportcijfer 7: 3/5
- Rapportcijfer 10: 5/5
Planning
Start publicatie 07-09-2017 00:00
Einddatum vragen 12-09-2017 12:00
Beantwoording vragen 12-09-2017 23:59
Sluiting publicatie 18-09-2017 12:00
Beoordeling offertes (vanaf) 19-09-2017 00:00
Verwachte terugkoppeling 27-11-2017 23:59
|